/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
klippe tænder på en Marsvin
Fra : pepsi2005
Vist : 9015 gange
50 point
Dato : 05-06-05 18:51

Hej
nogen der kan finde ud af at klippe tænder på et Marsvin ? hvor Marsvin som er 10mdr. gammel er fået meget meget lange fortænder, kan næsten ikke spise eller lukke munden :-/

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 05-06-05 18:56

Ja en dyrlæge!

De skal gøre det...!!!!

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 05-06-05 19:51

Hej.

Et marsvins fortænder er lange. Hvis man kigger et marsvin ind munden så skal fortænderne gå til kanten af læberne. Hvis de ikke er længere end det, så er der ikke nogen problemer. Man kan godt klippe dem selv hvis man ved hvordan man gør, ellers er det IKKE anbefalet at gøre det.

Man kan ikke selv se deres kindtænder, og det er oftest her tandfejl opstår. Så du skal tage en tur til dyrlægen med dit marsvin for at sikre der ikke er noget galt med kindtænderne når det har problemer med at tygge. Dyrlægen har et instrument som denn ekan stoppe ind i munden på marsvinet og se kindtænderne med. Marsvinet skal ikke i narkose for at få kontrolleret tænderne.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier.
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 05-06-05 20:16

hej
som Dirty_joker skriver dyrlæge
ellers giv den nogle grene at gnave i de slider på tænderne
og husk ikke vaske det du giver den da hvis der
er jord m.m. sliber det også tænderne vi bruger det til vores lille pjuske
et lille faset masvin som er bare et herligt og sødt lille dyr
som vi har haft tja!5-6 år
mvh
ole

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-05 21:02

Prøv at snakke med den dyrehandler, hvor du har købt dit marsvin. De kan nogle gange gøre det billigere end en dyrlæge...

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 05-06-05 21:13

Hejsa

Har selv haft marsvin, og gik til dyrelægen for at få klippet tænderne. Det eneste jeg selv klippede var dens negle når de blev for lange. Du kan forebygge at tænderne bliver så lange, ved at give den nogle grene den kan tygge på samt en saltsten du kan hænge op på i buret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 21:24

Det er meget slemt, når den nu næsten ikke kan spise eller lukke munden.
det skal man reagere på noget tidligere, for det betyder jo, at dyret afmagres hele tiden, og til sidst vil dø af det.
Det kan skyldes forkert fodring, (den hyppigste årsag) eller forkert kæbe/tandstilling.
Du skal som sagt ikke selv begynde på at klippe tænder, men gå til en dyrlæge, der samtidig kan tjekke resten af dyret.
Og det kan ikke vente i flere dage!!!!!

En nævnte tandfejl på kindtænderne som mulig årsag til at dyret ikke kan spise, og det er derfor de forreste tænder bliver for lange.
Det er noget mange marsvin kommer til at døje med, når de når en vis alder. Det skyldes som regel en genetisk defekt, fremkommet af indavl, hvor underkæben får en forkert bygning, så der på kindtænderne vokser spidser, der kan blive så lange, at de vokser ind i det bageste af tungen på dyret eller ned i svælget så det ikke kan synke maden.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-06-05 23:17

det er ikke så svært at klippe dem selv
men vil ikke vejlede dig denne vej, da du nemt kan komme til at klippe for langt ned , få en dyrehandler til at vise dig hvordan, så kan du selv gøre det næste gang
du kan forebygge det efterfølgende ved at give den en gren af et frugttræ, så slider den selv tænderne til, da den mest alm årsag er at de ikke har noget at slide dem på naturligt
kan du ikke finde en frugtgren, kan bøg eller eg også bruges , men aldrig nåletræ, det kan den ikke tåle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-06-05 11:17

Få en dyrlæge til at gøre det. Det er MEGET dumt at kaste sig ud i det art klippe tænderne selv !!!
Og giv dem så fremover nogle æblegrene de kan bide i. Det må ikke være sprøjtede grene, men nogle som du ved er friske. ellers køb dem i en dyrehandler. Du kan også købe noget i en dyrehandler der hendder en slibesten. Denne bidder de også i, da de smager godt af salt og disse slibber også deres tænder pænt.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 06-06-05 11:46

Når du har fået klippet tænder på den, kunne man så ikke tænkes at give noget "hårdt" føde evt. majs !?? det må i vide som her Marsvin!... der må værer noget føde som slider mere eller minder `?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 12:10

Odense
Jo, selvfølgelig betyder det utroligt meget for fortænderne på marsvin, hvilken kost de får.
Nogen regner desværre med, at hvis de får de færdigkøbte kraftfoderpiller og en håndfuld mælkebøtter og græs i ny og næ, at så er alt i skønneste orden.
Men det er det slet ikke.

De skal have forskellige kerner, solsikkefrø,jordnødder, majs o.s.v.
Og gulerødder, og masser af hø.
Derudover selvfølgelig en masse forskellige grøntfoder
Noget af det eneste man skal passe på med at give marsvin er kål. Det kan de ikke tåle særlig meget af. De kan få trommesyge og dø af det.

Og så som allerede foreslået, grene at gnave i. De træarter der kan bruges, er frugttræer, poppel og piletræ.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-06-05 12:36

hej
vores marsvin er en meget bestemt herre den spiser kun det den vil have
og er ellers meget kræsen majs vil den ikke have
så når der ikke mere af det guf i skålen så hyler den
når den bliver sulten igen indtil der ny forsyning
men bortset for det er den simpelthen bare sød og nuttet
den har fået ordnet tænder 1 gang 4-5 år ved dyrelæge
efter råd fra vores dyrehandler

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 06-06-05 19:10

Hej Dova.

Der er noget du har misforstået hvad angår marsvin. De har godt af kål (ikke kinakål da det er en salatart) som indeholder meget C-vitamin, men skal selvfølgelig have mindre mængder i starten som de skal med alt nyt foder !!!

Marsvin er stråspisere i naturen og ikke kornædere. Korn, majs, nødder og solsikkefrø er fedende og frarådes direkte til marsvin.

Marsvin slider ikke sine tænder på grene eller gulerødder, de slides derimod ved brug / slides mod hinanden ved tygning, derfor er det vigtigt tænderne har den rette længde i forhold til hinanden. Marsvins tænder er rodløse og vokser hele livet. Er man i tvivl så er det op til dyrlægen og få kontrolleret dem, da man netop IKKE selv kan se deres kindtænder.

De kan godt tåle nåletræer, men der findes dog for marsvin giftige arter. Man skal også holde sig fra hyld og liguster (hæk).

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier.
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : pepsi2005

Dato : 06-06-05 19:32

"marsvindk" skriver: "Marsvin er stråspisere i naturen og ikke kornædere. Korn, majs, nødder og solsikkefrø er fedende og frarådes direkte til marsvin"

Det vil sige at marsvin faktisk skulle kunne leve af hø/græs hvis det er rigtig ? dog måske lidt blading af korn/grønt som godbider. Jeg kunne forstille mig at Marsvin også bruger sine tænder mere når de tykker hø, og der ved slide sine tænder naturlige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 20:19

Marsvin.dk
Det er skam ikke noget jeg har misforstået, men både fået at vide af min dyrlæge og læst i flere bøger, at marsvin ikke ret godt tåler kål.

og nu tygger marsvin jo ikke med de forreste gnave tænder, som vokser hele livet og er rodløse, men tygger med kindtænderne som ikke vokser hele livet, og er både med rødder og nerver som andre dyrs tænder.
Gnavertænderne bliver derimod slebet af det dyret bider i.

og hvis du er i tvivl om rigtigheden af det jeg har skrevet i mine kommentarer her angående marsvins tænder, og hvilke årsager der får dem til at vokse, både gnaver- og kindtænder, kunne du jo sætte dig i forbindelse med dyrlæge A. Mølgård på Silkeborg Dyrehospital, som er en af de dygtigste dyrlæger vi har i DK, når det gælder tandsygdomme og forkert tandstilling hos dyr, og som flere dyrlæger i DK henviser til, ved alvorlige tandproblemer hos hund/kat og andre dyr.

dova

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 06-06-05 21:27

Hej Pepsi2005.

Det er korrekt at de i princippet kan leve af hø, vel og mærket hvis det er meget godt hø som ikke er så nemt at komme til herhjemme og får noget andet med C-vitamin. En marsvinepille med C-vitamin er dog vigtigt når vi nu taler om vores domesticerede marsvin. Græs indeholder C-vitamin.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier.
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 06-06-05 21:59

Hej Dova.

Det er rigtigt at marsvin ikke tygger med fortænderne, men i det den bruger kindtænderne (som i øvrigt er "rodløse" og vokser hele livet, uanset hvad din dyrlæge siger) til at tygge med, vil fortænderne også slides mod hinanden. Eksempler på foder som kræver meget tyggeaktivitet er bl.a. hø og græs.

Der findes desværre kun meget få bøger om marsvin der kan bruges til ret meget. Køb dem Dansk Marsvineklub sælger til deres medlemmer og på udstillinger. I disse bøger som marsvineklubben udgiver findes der mange gode artikler skrevet af Dyrlæge Mette L. Rueløkke som efteruddanner dyrlæger i Danmark og Europa omkring marsvin og deres sygdomme, foder, trivsel m.m.

Jeg er mange årig opdrætter af marsvin med en bestand på over 100 marsvin, hvoraf flere er danske (og udenlandske) Champions og de bliver dagligt i vinterperioden fodret med hvidkål, ligesom de fleste andre opdrættere af marsvin også gør og det er uden problemer. Jeg tror nok jeg ved hvad jeg snakker om når det gælder marsvin.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier.
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : marsvindk

Dato : 06-06-05 22:00

Hej Dova.

Det er rigtigt at marsvin ikke tygger med fortænderne, men i det den bruger kindtænderne (som i øvrigt er "rodløse" og vokser hele livet, uanset hvad din dyrlæge siger) til at tygge med, vil fortænderne også slides mod hinanden. Eksempler på foder som kræver meget tyggeaktivitet er bl.a. hø og græs.

Der findes desværre kun meget få bøger om marsvin der kan bruges til ret meget. Køb dem Dansk Marsvineklub sælger til deres medlemmer og på udstillinger. I disse bøger som marsvineklubben udgiver findes der mange gode artikler skrevet af Dyrlæge Mette L. Rueløkke som efteruddanner dyrlæger i Danmark og Europa omkring marsvin og deres sygdomme, foder, trivsel m.m.

Jeg er mange årig opdrætter af marsvin med en bestand på over 100 marsvin, hvoraf flere er danske (og udenlandske) Champions og de bliver dagligt i vinterperioden fodret med hvidkål, ligesom de fleste andre opdrættere af marsvin også gør og det er uden problemer. Jeg tror nok jeg ved hvad jeg snakker om når det gælder marsvin.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier.
http://mutterne.dk

Kommentar
Fra : pepsi2005

Dato : 07-06-05 08:49

Hej Marsvin.dk
Ved du hvor jeg kunne finde/se hvor Marsvin rigtig lever (fotos af evt. bjerge?, dale?, skov?, osv.) Jeg mener det er Peru, men Peru er jo ikke bare Peru... Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de spiser 100% i naturen. Hvor de kan få/skaffer C-vitamin nok. Jeg kunne godt tænke mig at give vores Marsvin 100% det samme mad. ikke alt dette designer kraftfoder osv. som jeg faktisk tro ikke er rigtig for deres tænder... Vi betalte 520 kr. igår for at få klippet tænder/bedøvelse (bedøvelse som den kan dø af) og jeg kan kun se det er en tosset måde, hvis det skal forgå 1 gang om året. Jeg er sikker på der noget galt med det man giver/kan købe til hvor Marsvin i fangeskab. Det har ingen ting med den Narturlige føde de er skabt til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-05 10:57

pepsi2005

Jeg har haft mange marsvin, og ikke et af dem har døjet med for lange fortænder.
Og de har spist blandede kerner, gulerødder, grene, masser af hø og hvad man ellers finder i naturen til dem.
I naturen forekommer det også med forkerte tænder, men der dør de dyr simpelthen der ikke kan klare sig.
Forresten bliver marsvin holdt som husdyr mange steder i Sydamerika, hvor befolkningen spiser dem.
På googles billedsøgning, er der masser af billeder af marsvin i deres naturlige omgivelser, men hvis du er sart er der flere billeder af marsvin der er stegt over bålet.

Nu har du fået klippet tænder på dyret. Og hvis du fodrer rigtigt, er der to muligheder, enten at problemet ikke kommer igen, eller at dit dyr simpelthen har forkert tandstilling, og så bør du nok overveje at få den aflivet.
For øvrigt, det burde ikke være nødvendigt for en dyrlæge at bedøve for at klippe tænder, og heller ikke for at tjekke kindtænder.
Det prøvede jeg også en gang, og derefter gik jeg til ham jeg omtaler i en kommentar højere oppe i spørgsmålet.
Han gjorde det uden problemer af nogen art.
Jeg har nemlig haft to marsvin med tandproblemer, ikke fortænder men kindtænder.
Og han kan, alene ved at føle på undersiden af kæben, fortælle om dyret vil få problemer med kindtænderne senere i livet.

I naturen lever marsvin i huler som de enten graver selv eller bruger andre dyrs forladte huler.
De lever der ofte af majskolber, som de får fra de dyrkede marker, og ellers græs, planter, rødder og forskellige frø/kerner. Og flokken følges ad ud at finde føde. Selv nyfødte unger kan klare sig når de er få timer gamle.

mvh dova

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 07-06-05 11:29

Hej Pepsi2005

De vilde marsvine arter i Sydamerika lever på græssletter og deres føde består græs og andre planter der kan findes i disse ½ tørre områder. Det rigtige tørfoder til marsvinet, bør ikke bestå af en eller andet kornblanding, men af et pelleteret foder tilsat c-vitamin. Tørfoderet skal den have for, at dække grundernæringsbehovet, som jo bl.a er c vitamin. Andre vitaminer, mineraler, proteiner, aminosyrer osv. er lige så vigtige for marsvinet, men man "bider" specielt mærke i dette vitamin, da de fleste andre dyrearter kan danne det selv, i modsætning til marsvinet (og bl.a mennesket). C vitaminet er ret "flygtigt" dvs. at udsættes det for lys og luft forsvinder det hurtigt. Der skal faktisk ikke ret meget til at dække marsvinets daglige behov for dette vitamin, som er 10 mg pr/kg marsvin pr. dag (drægtige og syge marsvin har brug for op til 3 gange så meget). Nedenstående eksempler indeholder hver 10 mg. C vitamin:

½ kop mælkebøtteblade
1/7 grøn peber frugt
1/14 rød peber frugt
1/8 kop broccoli (ikke stilk)
1/8 kop persille
1/8 kop grønkål
100 gram gulerod
1 banan

Der skal altså slet ikke så meget til, men foder man med tørfoder, tilsat c vitamin fra producentens side er man dækket ind også hvad angår andre livsvigtige ting. Marsvinet behov for tørfoder er ca. 30 - 40 gram i døgnet, hvilket den normalt selv regulerer hvis den altid har hø til rådighed. Frisk grønt hø bør nemlig være "grundfoderet" og dette er med til at tænderne holdes som de skal.

Jeg ved jo ikke hvad der har været galt med dit marsvins tænder, men normalt skal de ikke klippes. Marsvin kan være født med tandfejl, som er uhelbredeligt og der kan opstå tandfejl ved alderdom og pga. sygdom, som har gjort at marsvinet en overgang har mistet en del af appetitten. Medfødt tandfejl giver som regel problemer længe inden marsvinet er 1 år. Tandproblemer pga. sygdom/manglende appetit opstår inden for dage/få uger i forbindelse med sygdommen og kan som regel kureres ved en enkelt klipning/filing fra dyrlægen. Tandfejl opstået pga. alderdom, hvor marsvinet f.eks er begyndt at tygge skævt, med deraf skævt voksende tænder kan kræve dyrlæge besøg helt op til hver 3. uge.

Så Pepsi.. hvis ellers ikke dit marsvin har sygelig tandfejl, skal den ikke til dyrlægen og have ordnet tænder mere. Du skal bare sørge for hø og grønt nok for tændernes skyld og rigtigt tørfoder for marsvinets skyld. Usprøjtede frugtgrene er og rigtig god beskæftigelses/tyggeterapi

Laila - Pavons opdræt af Merino/Texel
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : pahle

Dato : 17-06-05 00:03

Lige et par kommentarer.
Marsvin har ligesom kaniner, chinchilla og deguer rodlose tænder, både fortænder og kindtænder, og de vokser kontinuerligt. Det er hamster, egern, rotter, mus og præriehunde der ikke har rodløse kindtænder, der ikke vokser kontinuerligt.
Man må IKKE klippe tænderne på marsvin, kaniner etc.!
Tænderne skal slibes (i få tilfælde med meget små tandspidser kan man forsigtigt klippe spidserne med et specielt instrument), der er stor risiko for at der går infektion i tanden eller man risikerer at den brækker hvis de klippes. De fleste dyrlæger bruger stadig denne metode, men den er risikabel og IKKE up to date med den nye viden og forskning inden for tandkirurgi hos kaniner og gnavere.
Årsager til tandproblemer hos marsvin:
- Genetisk, altså arveligt
- Erhvervet ex. ved manglende fiber og struktur i foderet, der er med til at slide tænderne i takt med deres vækst
- C vitamin mangel og kalkmangel under opvækst
Mvh. Louise Pahle - dyrlægestuderende

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-06-05 11:07

Se du nu bare at få den til en dyrlæge og få dem til at ordne dette. det er altså meget dumt at starte med den slags hvis man ikke har forstand på det.

Kommentar
Fra : amiggo

Dato : 09-07-05 20:00

Hey, du skal ikke klippe tænderne på marsvinet. du skal give dem nogle æblegrene eller bare frugtgrene som de kan gnave i. Men ikke klippe dem.. jeg har selv to, og de har aldrig haft for lange tænder. Men giv dem ellers noget hårdt at gnave i.. Det er altså det bedste.. Men elllers få fat i en dyrelæge.. LAD VÆRE MED AT SELV AT KLIPPE DEM.

Kommentar
Fra : elskerdyr

Dato : 19-10-05 19:45

Dyrelægen kan klippe tænderne for knap en 50

Kommentar
Fra : oO1-mulle

Dato : 06-09-06 19:40

Ja en dyrelæge kan gøre.