/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Moms
Fra : TariLiex
Vist : 664 gange
107 point
Dato : 05-06-05 10:09

Hej alle

Jeg skal til fagprøve imorgen og skal hen og forklare hvad moms egentlig er, og hvad forskellen på moms til privatkunder og ehverv er.... er der nogle der kan hjælpe mig?
Det skal skæres ud i pap for mig...!
Jeg ved at det er noget med at man får momsen refunderet, men ved ikke meget om det....

HJÆLP

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 05-06-05 10:32

Moms - (Mer OMSætnings afgift), er en afgift alle erhvervsdrivende skal opkæve hver gang de sender en regning, uanset om regningen er til privat, offentlig eller andre erhvervsdrivende. Momsen et 25 % i Danmark.

Den erhvervsdrivende der har opkrævet momsen, skal så indbetale den indkrævede moms tol Told & Skat.

Når man som momsregistreret erhvervsdrivende har modtaget - og betalt en regning inkl. moms, kan den erhvervsdrivende få refunderet den betalte moms.

Der findes dog nogle undtagelser for ting hvor der ikke skal opkræves moms, det er f.eks. aviser, forsikringer, frimærker og kunst.

Jeg vil anbefale at du kigger ind på Told & Skat's hjemmeside - www.toldskat.dk

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-05 10:42

Ak herregud, du er jo tidlig på den.
Læs bare alt på toldskat.dk som labuni anbefaler.
I eftermiddag kan du tage en spadseretur med hunden og
nyde tilværelsen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 11:15

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0070329.htm

Det er et link til hele momsloven, så hvis du ikke ved noget om det, får du godt nok travlt idag.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-06-05 13:51

Den korrekte betegnelse er egentlig "Merværdiafgift".

Ideen er egentlig, at belaste den værdiskabelse, der sker i hvert enkelt led fra producent til forbruger. For erhvervsdrivende skal hvert enkelt led skal opkræve 25% af omsætningen som udgående afgift, men kan tilgengæld trække den del fra, som de selv har betalt (indgående afgift).

Almindeligvis opkræves skatter i Danmark som direkte skatter af indkomsten. Momsen opkræves derimod af forbruget, og det er de erhvervsdrivende der skal sørge for opkrævning og indbetaling af den.