/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mærkelig metal smag i munden ..
Fra : Queenie
Vist : 8922 gange
100 point
Dato : 29-09-02 15:05

Hej,
Jeg har på det seneste oplevet at vågne om morgenen med en underlig smag af metal i munden. Jeg mener at kunne huske, at det kan være tegn på mangel af ________ ? Men kan overhovedet ikke huske mere. Er der nogen, der har samme problem og evt en løsning?

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-02 15:20

Tror det er en gammel sølvplump i dine tænder der er ved at trænge til at blive skiftet. Så prøv at kontakte din tandlæge, tror han kan løse dit problem.

mvh
Grethes

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-09-02 16:01

Hejsa

Normalt, får man ikke metal smag i munden, af sølvplomber, jeg har ikke, og jeg skal have skiftet 6 styks, føj.

Men jeg ved at dem som har nikkelallergi, de engang imellem, for en metalisk smag i munden, men nu ved jeg jo ikke om du lider af nikkelallergi??

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-09-02 16:05

og har lige opdaget, at nogle gravide , også af og til har en metalisk smag i munden.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 15:07

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:SKCl9.52884$Qk5.1971861@news010.worldonline.dk...
> Hej,
> Jeg har på det seneste oplevet at vågne om morgenen med en underlig smag
> af metal i munden. Jeg mener at kunne huske, at det kan være tegn på
> mangel af ________ ? Men kan overhovedet ikke huske mere. Er der nogen,
> der har samme problem og evt en løsning?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Måske en sølvplombe (amalgan), der er gået i stykker?

VH Birgitte

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 29-09-02 17:18

Nu er vi jo heller ikke alle sammen normale, men jeg har kunnet smage mine gamle og forslidte sølvplumper, men heldigvis er de alle ved at være skiftet, og så er jeg ovre det problem. Men som Birgitte Abkjær også skriver........Ja, så kan det nok være årsagen.

Mvh
Grethes

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-09-02 17:32

Hej Queenie,

metalsmag i munden ka' ha' flere årsager, en ka' være de fyldninger man får lukket hullerne med i tænderne... "Amalgamskade"... -->
http://www.vitaviva.com/info/info_d.asp?type=2&infoid=338
(som grethes og birgitte også skriver)...

det ka' også skyldes for meget selen... -->
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/selen.htm

hvis du er ryger ka' det også af og til give en metalsmag i munden... kemo behandling... og noget medicin har også den bivirkning at de ka' gi' en metalsmag i munden... sukkersyge sku' vist nok også gi' en spøjs smag i munden, men jeg ka' ikke huske om det er metalsmag...

men hvis det er fordi du bare er vågnet op ka' det skyldes en tørhed i munden, og behøver ikke at være noget alvorligt... af og til ka' blod gi' lidt metalsmag pga. jernet i blodet... så det behøver ikke være noget alvorligt...

umiddelbart ka' det også være som Melander skriver mht. til Gravide kvinder pga. hormon forandringerne der sker i kroppen...

så det ka' være mange ting... og det behøver ikke at være noget farligt, men hvis du er i tvivl så spørg da din læge...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 29-09-02 18:27

Først og fremmest .. tak for alle svarene. Jeg har ikke nikkelallergi og jeg er ikke gravid *gg* Det kan dog godt hænge sammen med perioder, hvor jeg forsøger at tabe mig ...

"Det er ikke meget, man ved om selens virkning i kroppen, men man har fastslået at stoffet indgår i et enzym, der fremmer nedbrydningen af et affaldsstof kaldet hydrogenperoxid, der dannes, når cellerne danner energi ud fra ilt og næring.

Desuden har man for nyligt fundet ud af, at selen også er indbygget i et andet enzym, der fremmer dannelsen af det vigtige hormon trijodthyronin, der dannes i skjoldbruskkirtlen. Trijodthyronin holder stofskiftet oppe. "

Jeg er også ryger, så måske det er en kombination - tror oven i købet, at jeg fik røget mere i går aftes end jeg plejer.
Men jeg vil da i hvert fald også lige tjekke med min tandlæge .. bare for en sikkerheds skyld. Det smager nemlig ikke godt *gg*

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 21:08

Det kan også være en bivirkning ved brug af benzodiazepiner (stesolid mm.)

VH
Steen

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3d97086c$0$69051$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:SKCl9.52884$Qk5.1971861@news010.worldonline.dk...
> > Hej,
> > Jeg har på det seneste oplevet at vågne om morgenen med en underlig smag
> > af metal i munden. Jeg mener at kunne huske, at det kan være tegn på
> > mangel af ________ ? Men kan overhovedet ikke huske mere. Er der nogen,
> > der har samme problem og evt en løsning?
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>
> Måske en sølvplombe (amalgan), der er gået i stykker?
>
> VH Birgitte
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 21:52

Det kan også være en graviditet hvis du er en kvinde......