/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ventetid
Fra : calista
Vist : 462 gange
100 point
Dato : 03-06-05 15:52

Hvor længe skal man som offer indstille sig på at vente på at en sag kommer op i byretten?
I dette tilfælde har min datter ventet et år (d. 7/6) på, at sagen om hendes voldsmand kommer for retten.
INTET har vi hørt, og jeg mener INTET. Hverken fra byret eller advokat. Kun ved at KIME advokaten ned, fik jeg at vide, at hmm.. skadesforvolderen ikke havde afsluttet sin mentalerklæring, så at han var "forsvundet" og nu i januar, at "man bare venter" på en dato. UHOLDBART ud over alle grænser.
Jeg har haft spørgsmålet oppe og vende engang før, men mangler stadig guldkornet!!
Spørgsmålet er altså, hvor længe skal man som offer vente på, at ens sag kommer for retten?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 15:58

Jamen det kan jo være umuligt at sige, hvis vedkommende formår at holde sig skjult, er det jo noget der kan vare de næste mange år. Og selv om man så bare venter på en dato, er der jo ikke engang nogen der siger at han dukker op til retssagen.
Man kan jo ikke køre sagen uden den sigtede er der.

mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-06-05 16:01

Tjaeh, der er - så vidt jeg ved - ikke nogen øvre grænse for hvor lang tid der kan gå, så på dit spørgsmål om hvor længe man skal vente, må svaret være: "For længe!" eller "Indtil du ikke skal vente længere" - desværre.

Man må jo sige, at det pønale system mister meget af sin virkning, når der går så lang tid fra en forbryder bliver taget, til han bliver dømt. Og når man tænker på hvor mange penge domstolene tjener til staten i retsafgifter og lignende, så er det utroligt, at man ikke kan bruge bare lidt flere penge på retssystemet.

Det var desværre nok ikke det guldkorn som du leder efter, men så fik jeg da lov at sige min mening

Kommentar
Fra : calista

Dato : 03-06-05 16:01

Hvad med at dømme "in absentia"? Eller er det kun forbeholdt Jørn Ege?
Vi taler her om en grænseoverskridende sag, et barn... og så tror jeg alle har fanget det. Vi mangler at få sat det sidste punktum på. Min datter har snakket om det idag, fordi hun så en der lignede. UHOLDBART!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-05 16:03

Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Et er hvad folketinget og Lene Espersen siger, et andet er virkelighed. Der har i pressen være flere eksempler på politikredse, med så meget kludder, at man ligefrem måtte frafalde en del alvorlige sager. Sørgeligt.

Slapheden ligger dels ved politiet - der har travlt med at jagte de få tilbageblevne rockere og fartsyndere - alt andet er nogenlunde tilladeligt, og prioriteres åbenbart nr to.

Dommerne har så mange ben ved siden af, idet de jo er nødt til at bijobbe for at holde sig en hæderlig indkomst. Derfor kniber det åbenbart med at nå og passe hovederhvervet.

Og slutteligt, har advokaterne så voldsomt overtegnede kalendere at det svarer til et middelsvært puslespil, bare at skulle samle to af de der paragrafryttere

Kommentar
Fra : calista

Dato : 03-06-05 16:08

3773, fejlen ligger for en gangs skyld IKKE hos politiet. De var satme hurtige og havde deres side af sagen klar på 10 dage fra jeg anmeldte, til datten var afhørt og de var klar til at lede efter ham. De fandt ham i løbet af kort tid ( i en anden landsdel), han kom ind og erkendte forholdet i dommervagten. Løsladt med en løftet pegefinger. Og intet mere...
Måske skulle man sende en mail til Lene- pigen på mandag, for jeg er edderbrodereme træt af at vente. Og træt af at skulle forklare min datter, hvorfor der ikke bliver gjort noget!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-05 16:54

Ahhhh, så er det (igen) en dommer der trænger til en mentalundersøgelsen. Det er helt vildt som vores retsvæsen kører.

Det skulle lige være en almindelig borger som mig selv, der var kommet til at køre 160 på en vestjysk motorvej. Så sagde det bang, ind foran en dommer -> køreprøve og hele skidtet.

Men bliv snuppet for medvirken til et eller andet narko -> ind bag tremmer i et års tid (varetægt). Sagen forhales til ingen kan huske noget - > Foran en dommer igen -> løsladt pga bevisets stilling -> Erstatning for uberettiget varetægtsfængsling. På trods af man var rodet ind i skidtet til op over begge ører.

Jo, velkommen til bananrepublikken Danmark.

Har du ikke en lokalpolitiker du kan få til at rykke. Sådan nogle æææælsker at profilere sig!

Kommentar
Fra : jimmythejim

Dato : 03-06-05 17:48

Grrrrrrrr...... jeg føler med dig. Det er sgu for dårligt.
Man messer ikke med børn

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 03-06-05 18:25

Rye Jensen - kan du fortælle, hvornår man kan dømme in absentia - jeg kan ikke finde på synopsis.

Er det noget med, at man skal vide hvor vedkommende rent faktisk befinder sig?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-06-05 11:09

Jeg kan da prøve oberwelt.

I byret og landsret kan der afsiges dom i en sag, selvom den tiltalte er udeblevet i følgende tilfælde, når retten samtidig ikke mener, at hans tilstedeværelse er nødvendig:
- hvis tiltalte er undveget, dvs. flygtet til udlandet, efter anklageskriftets forkyndelse for ham (det må jeg så kræve at man ved hvor manden er, da man ellers ikke kan vide, at han er undveget),
- hvis tiltalte forlader retten under sagen uden rettens tilladelse,
- hvis tiltalte har givet tilladelse til at sagen kører uden ham, og der højest kan blive tale om fængsel i 6 måneder, konfiskation af ejendom, rettighedsfrakendelse eller erstatning,
- hvis tiltalte ikke idømmes mere end 3 måneders fængsel eller andre retsfølger end konfiskation af ejendom, føreretsfrakendelse eller erstatning, når tiltalte har været lovligt tilsagt, og det af tilsigelsen fremgår, at hans udeblivelse vil have kunne medføre domfældelse, eller
- hvis det er utvivlsomt, at tiltalte vil blive frifundet.

Ovenstående fremgår af Retsplejeloven § 847, stk. 3 og 4, hvis nogen skulle have lyst til at kigge efter, og gælder også for byretsbehandling med domsmænd, jf. § 928. Sager der kun kan medføre bødestraf, kan også føres uden tiltaltes tilstedeværelse. Det fremgår ikke nærmere af Karnov hvornår tiltaltes tilstedeværelse er nødvendig.

Når vi taler om en sag, hvor tiltalte skal i fængsel, er der således ikke ret mange muligheder for at kunne behandle sagen uden hans tilstedeværelse.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-06-05 11:16

Nu har jeg fået lidt mere at vide i ovennævnte sag.
Gerningsmanden er uden fast opholds- eller bopælsadresse og derfor kan indkaldelsen til retsmødet ikke forkyndes for ham! Man kender med andre ord ikke til, hvor i DK eller udlandet personen opholder sig. Godt nok er han så efterlyst, men han bliver kun anholdt hvis han "antræffes på gader og stræder".
Øv, hvor jeg synes der er noget galt i DK!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-05 11:38

Yes

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 12:48

Tak for svaret 3773.