/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken hund skal jeg anskaffe mig?
Fra : Hunden86
Vist : 1541 gange
220 point
Dato : 03-06-05 11:58

Jeg vil meget gerne have en hund.

Der er dog nogle krav.

Den skal helst:

*Være intelligent og kunne trænes op.

*Være mellemstor/stor

*fredelig af natur

*Må ikke gø helt vildt

*Må ikke savle

*Skal være korthåret

*Skal kune tåle at blive placeret ude foran en kiosk uden at gø helt vildt

*Og den skal trives i en lejlighed i København. (Jeg går mange timer med den om dagen dog. Er det forsvarligt?)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 12:00

Den første hund, der poppede op hos mig er labrabor....

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 03-06-05 12:03

Ja, det vil jeg også sige. Vi har en og den er bare dejlig.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 12:06

Nu kommer så så en liste med hunde, du kan kigge lidt på:

Rhodesian ridgeback, Bracco italiano, Basenji, Whippet, Greyhound, Collie korthår, Bullterrier, Beauceron, Dobermann og Gammel dansk hønsehund.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 12:10

en gammel dansk hønsehund, greyhound og collie skal du helt sikkert ikke tage. Da disse hunde kræver en del motivation og skal kunne til at løbe godt omkring.
Hvor stor er din lejlighed???

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 12:12

Nu sagde du godt nok at den ikke måtte savle, men vi har en bokser, og den passer til dine krav, men den savler jo lidt. det er ellers en rigtig dejlig hund.
Men jo en labrador er også en meget dejlig og venlig hund.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 12:19

Nååååååååå, jeg har nu haft greyhounds, 3 stks, de er omgærdet af skrøner; de er nemlig LUDDOVNE, de er jo sprintere........Lejlighedens størrelse er hunden sikkert ligeglad med, bare den bliver motiveret.

Det er naturligvis ikke smart at gå og falde over hunden, fordi der er for lidt plads, men ellers kan man nu godt have en stor hund i en lille lejlighed.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 12:25

ja men hvis man ikke er hjemme er det nu meget godt at vovsen kan bevæge sig lidt rundt. ellers keder den sig. så det skal jo ikke være en mini lejlighed

Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 12:25

Min lejlighed er ca. 60 kvm. Men jeg bor i nærheden af en park, og jeg elsker at gå ture. Så hvorfor ikke gøre det med en hund.

maj_britt--> En Dobermann. Er de ikke halvtossede, eller kan blive det?

Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 12:26

Eller jeg mener. Kan man stole på dem hvis man opdrager dem ordenligt?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 230 point
Dato : 03-06-05 12:35

Rhodesian Ridgeback, hører for det første ikke hjemme i en lejlighed, og er en svær hund at håndtere.
Når du ud fra de kriterier skal vælge hund, altså bor i lejlighed og gåture, skal du ikke kigge efter brugshunde og jagthunde.Altså Doberman, Schäfer, Belgisk Hyrdehund, Mastiff, Collie,Rottweiler, Sibirian Husky, Spaniels m.fl.

men i stedet kigge på racer der hører ind under begrebet selskabshunde, der ikke er helt så krævende m.h.t. motion og stimulation/opgaver.
og dertil hører racer som : Bulldog, Boston Terrier, Dalmatiner, Mellemschnauzer, Shiba Inu, Shar Pei af de store/mellemstore racer.

De små selskabshunde er nogen som de små terriere, Mops o.s.v.

Nu er en Labrador sådan set også en jagt/brugshund, men alligevel findes der linier der ikke har så meget jagtinstinkt, og sådan en ville være en udmærket løsning.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 12:41

Doberman?
Det er i høj grad en brugshund, der i følge min mening kræver noget mere end en lille lejlighed og gåture.
De kan være lidt svære at tumle og kræver en meget kyndig opdragelse hvor man samtidig med den stramme, konsekvente opdragelse tager højde for dens natur, de kan være temmelig reserverede og nervøst anlagt.

O.m.h til gåture, så er det langtfra nok for næsten uanset hvilken hund, de kræver tid,leg,træning.

mvh dova

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-06-05 12:42

DU KAN STOLE PÅ ALLE HUNDE, HVIS DU SØRGER FOR AT GIVE DEM EN ORDENTLIG UDDANNELSE, MEN DET ER OGSÅ MEEEEGET VIGTIGT.
UANSET HVILKEN HUND DU VÆLGER ER DET EN GOD IDE AT GÅ TIL HUNDETRÆNING, SÅ DEN KOMMER IGENNEM DE FORSKELLIGE UDDANNELSER, DER ER FOR HUNDE.

DESUDEN ER DET JO EN SJOV TING FOR DIG OGSÅ, NÅR DIN HUND KAN FINDE TING, GÅ SPOR, GØ NÅR DU SIGER DET, ELLER BLIVE LIGGENDE I 2 MIN SELV OM DU GÅR FRA DEN, DEN KAN OGSÅ LÆRE AT FORSVARE DIG, SAMT AT SÆTTE EFTER EN, SOM DU GIVER DEN BESKED PÅ.

VI HAR SELV SHÆFERHUNDE, DET ER OGSÅ DEJLIGE HUNDE, MEN DE FÆLDER JO, OG DER ER MEGET HÅR.
VI HAVDE ENGANG PUDELHUNDE, DE FÆLDER IKKE, OG EN KONGEPUDDEL ER FLOT OG MEGET KLOG.

GOD FORNØJELSE.
MVH. AG112

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-06-05 12:59

Vi har selv haft puddel. Mellempuddel gøer en del, så også jeg vil foreslå en Kongepuddel. De fælder ikke, gøer mindre, og er ellers flotte at skue. De kræver ikke den store motion som andre brugshunde. Dog skal de klippes en gang i mellem, og helst også strigles, da de får en ulden pels. Man behøver ikke at formklippe dem, hvis man ikke har lyst. Temperamentet er dejligt og roligt, ja snarere værdigt.
En Show Show er også en dejlig hund. Den knytter sig kun til ejeren, og accepterer kun andre. Er der personer, den ikke bryder sig om, knurrer den helt nede fra maveregionen. Dét lyder faretruende, men den angriber aldrig, med mindre den følger sig virkelig truet. Show´en skal redes, dvs. den har halvlang pels, men de er flotte og rolige.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 13:00

Hunden 86> Dobermann er en pragtrace, men den er krævende og du skal have indsigt i dens specielle sind. Du skal vælge dobermann hos en opdrætter, der NØJAGTIG ved, hvad hanhar med at gøre.

Dova > jeg aflivede min gamle ridgeback, da hun var 14, jeg har ALDRIG haft nemmere hund, men enig, de skal "håndteres" men det skal alle racer jo? jeg havde hende faktisk i lejlighed de første 6 år uden problemer. Og dova.....dalmatiner er altså krævende, der ses MANGE af dem med problemer nu om dage.

Og enig med ag112, du kan stole på alle hunde, eller lad mig sige det på en anden måde, meget afhænger af hvalpens forælde, opvækst og din formåen for at gøre den til en god hund.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 13:05

Hunden86, gå ind her og kig racer:

http://www.hundeleksikon.dk/

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 03-06-05 13:10

Citat
*Være intelligent og kunne trænes op.

*Være mellemstor/stor

*fredelig af natur

*Må ikke gø helt vildt

*Må ikke savle

*Skal være korthåret

*Skal kune tåle at blive placeret ude foran en kiosk uden at gø helt vildt

*Og den skal trives i en lejlighed i København. (Jeg går mange timer med den om dagen dog. Er det forsvarligt?)

Dine ønsker svarer (næsten) til alle hunde.

Jeg har en border terrier - og det eneste, den ikke kan leve op til (af dine krav) er den fysiske størrelse.

Det er en STOR hund i en lille krop.

Den er en mester i at tilpasse sig.

Den er ivrig efter at lære.

Den elsker at "arbejde" - så som træning, agility og andet!

Den er vild med andre mennesker.

Den er ligeglad med andre hunde (bortset fra dén, der overfaldt os i december! - så skal jeg holde godt fast, når vi går forbi!!).

Den savler ikke.

Pelsen skal trimmes 2-3 ganke om året - så fælder den ikke!
Pelsen er "selvrensende". Den behøver kun et bad, hvis den har "rullet sig"!!

Den er ivrig efter aktivitet - men den elsker osse en blød stol!!
Ude er den HUND - inde er den en hyggefis!

Den gør ikke - den reagerer ikke engang, når det ringer på døren!

Den sidder stille og venter uden for en butik.

Dét, der er vigtigt er, at DU påtager dig lederrollen.
Så er selv terriere "samarbejdsvillige"!

P.s.:
Labrador savler bestemt osse - men det ER en skøn hund! (alle hunde er skønne - det er ejernes indflydelse, der gør en forskel!!).

Uanset hvad du vælger, ønsker jeg dig held og lykke
Hvis dit valg falder på en borderterrier, har jeg en god kontakt, der ved meget om, hvem, hvad og hvor der egnede hvalpe ... eller "brugte" hunde, der kommer fra ét godt hjem.
Så "slipper" du for hvalpevrøvlet!

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 03-06-05 13:41

Hejsa.
Prøv at se på f.eks. dyrenes beskyttelse
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/ba3de22148e58fe4c1256f030026b4b0

Det kan måske hjælpe dig et stykke på vejen til at vælge

Godkendelse af svar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 13:50
Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 13:51
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 13:55

Held og lykke med den, vælg nu en med DKK stambog.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-06-05 13:58

Hej Hunden 86

Jeg er selv den glade ejer af en collie - godt nok den langhåret slagt (men det er jo smag og behag). Collie er absolut ikke en hund der fræser rundt i lejligheden (bor selv på 52 m2) - den ligger og sover hele dagen, men den kender så sandelig også klokkeslettet for hvornår det er tid til at blive luftet. Collier gør ikke, men snakker en hel del. De har et temperament som er meget godmodigt og glade for børn. Men den er absolut også meget selvstændigt tænkende - den skal se fremmede an (tager fx ikke godbider fra fremmede mennesker og går hvis fremmede vil klappe den - de må vente til han har lært dem at kende), og minder til tider mest om en blanding mellem hund og kat. Den eneste ulempe jeg kan komme på, er at collier gør af alt nyt - det kan være første gang på året der bliver hejst flag i flagstangen (ja den går og kikker op i luften!)

Rotweilere kander jeg også et par stykker af, og den ene kan sove dagen lang hvis den får lov, mens den anden farer rundt. Den dalmentiner jeg kender farer også altid rundt - men igen der er noget der er racetypisk, og så er der alt det individuelle som man selv må erfare.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 14:04

ampere--> Ja jeg har i mange år tænkt på en Collie. Men mange siger de ikke er helt normale???
Men hvis du siger det er rigtigt så er den igen et hit
Den er også dejlig at ae, og klappe med dens bløde pels. Og de ser rigtig søde ud

maj_britt--> DKK stambog: Hvorfor er det vigtigt?

Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 14:04

ampere--> Hvis du siger det IKKE er rigtigt skulle der have stået.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 03-06-05 14:06

Hunden86

Hvis du ikke har haft hund før ... så husk endelig på, at en hund kræver mere en meget tid ...
Og Hvid hyrdehund er meget tidskrævende ... hvis den skal ha´ brændt sin mentale energi af.
I modsat fald kan det ende ulykkeligt - for alle.
Det var netop en hyrdehund, der ikke bliver mentalt (og fysisk) "motioneret", der overfaldt os i december.

Vær 100% sikker, så du ikke får en hund, du ikke orker - og så skal du af med den igen!
Det er IKKE hundens skyld, men det er din som ansvarshavende ejer!

Hvis du er indstillet på mange års pligter og ansvar, så får du det herligt med din hund!

STORT held og lykke endnu engang

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 14:09

Narh, hold du dig bare til en labrador... Det er en god, rolig, venlig hund af passende størrelse. Men undgå jagtlinierne.

Den gøer almindeligvis ikke, men det er i høj grad et spørgsmål om opdragelse. Også det, med at stå udenfor en butik. Det skal den lære, lige fra den er helt lille......... Og det kan godt være et problem i København, for der kan hvalpen risikere at blive stjålet, hvis man parkerer den udenfor en butik. Men så må du få nogen til at stå og holde øje med den gennem vinduet. Når den først er voksen, så er der nok ikke nogen, der render med den...

De store brugshunde, som doberman, rottweiler, rhodesier og mange andre, kræver et arbejde for at trives. Og selv om du har en plan om at gå til intensiv træning med konkurrencer og prøver på topplan, så er der en anden ting, du også lige skal overveje: Nemlig hvordan din hund virker på andre mennesker: Uanset hvor god, rar og veltrænet en doberman er, så vil de fleste andre mennesker skifte fortov, -eller i hvert fald vige udenom, når du kommer gående med den. Det kan også være svært at finde legekammerater til sådan en hund. Det gælder også "kamphundene".

Så du skal overveje, hvordan du ønsker, at din hund skal have det med andre mennesker, -eller rettere: hvordan andre ser på den.
En gul labrador går tit bare i folk "med træsko på" -ligesom en golden retriever, mens den sorte virker lidt mere afskrækkende på de mennesker, der ikke ved så meget om hunde..
Og fordi labradoren er en ret almindelig race, så er det ikke så svært at finde en hvalp omkring det tidspunkt, du ønsker det..

Lejlighedens størrelse er ikke vigtig. Men det er antallet af timer, som hvalpen -og senere den voksne hund- skal være alene.
En lille hvalp på 8 uger kan kun være alene i ganske kort tid. Og selv om du får den i starten af din sommerferie, så kan du ikke forvente, at den kan være alene i 6-7-8 timer allerede når den er 3-4 mdr.
Så hvis du er alene og ikke pensionist eller arbejdsløs og du ikke kan have hunden med på arbejde, -så vent med at anskaffe dig en hund til de forhold ændrer sig.

En tæve er MEGET lettere at opdrage end en hanhund... --Men det er jo så en anden sag...

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 03-06-05 14:18

Hunden86

Det vil være en god idé at gå på biblioteket og låne og læse bøger OM hunde.
Hundens egenskaber og signaler er meget vigtige at vide noget om.
Især osse fordi DU kan bruge det til DIT kropssprog - det vil give en god kommunikation med din hund!

Og hvis du kan komme på et kursus for "kommende hundeejere" (kan osse hedde "kørekort til hund"), der er for mennesker, den senere vil ha´hund, så vil det være rigtig godt!

Birgitta
Jeg havde en skøn sort labrador - en tæve.
Hendes selvværd var tip top, og hun var dygtig til det hele.

Da jeg flyttede, manglede hun en flokleder. Min mand blev degraderet til betahund, og så var det slut med venligheden fra hendes side.
Hun passede i højeste grad på huset og ham.

Så det ER meget vigtigt, at lederen kan sit kram - osse når det gælder labrador!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 14:19

Hej igen
Ja, nu er en hvid hyrdehund jo ikke andet end en hvid Schäfer, som nogen steder kaldes hvid hyrdehund i stedet.

Og den kan slet ikke sammenlignes med den ordinære Schäfer som er en dejlig lærenem, familiehund.

Jeg kender et par stykker der har haft endda temmelig dårlige erfaringer med den hvide model,
Nu fortæller Sannie, at hun er blevet overfaldet af sådan en, det kender jeg også nogen der er, den ene var endda ejeren af hunden.
Og det er lidt betænkeligt, at når den race angriber, gør de det ofte ved at springe bag på folk.
Jeg ved ikke hvorfor de hvide er så andeledes, om det er indavl eller at de er uheldige at havne hos folk der i mange tilfælde ikke formår at opdrage dem hensigtsmæssigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-06-05 14:29

DOVA - min mor er blevet overfaldet af en "rigtig" schæfer, men derfor udråber jeg ikke racen til at være bisk. Nogle gange sker der bare noget med hunde, som ikke nødvendigvis er racebestemt, men kan skyldes sygdom, mangelfuld opdragelse mv.

Der er noget der hedder en hvid hyrdehund og kan absolut ikke forveksles med en hvid schæfer.

AMP

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 14:32

Du kunne også gøre som en jeg kender. de ville gøre en god gerning og adopterede en dejlig unghund fra et internat. Den var så dejlig og meget glad for mennesker.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 03-06-05 14:37

Hejsa..

Nogle af dem ting du skriver har jo heller ikke noget at gøre med hunden, men hvordan man træner og opdrager den til

Mvh

Kommentar
Fra : Hunden86

Dato : 03-06-05 14:38

Nå så skal jeg ikke have sådan en alligevel.
Jeg tror bare jeg tager mig en Collie.

Jeg arbejder i en butik som selvstændig. Der kan man vel godt have en hund med ikke?
Hvis man arrangerer en kurv oa. til den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 14:40

ampere
Det rokker alligevel ikke ved, at det er den samme hund der bare har taget navneforandring.

I 1999 anerkendte United Kennel Klub, den hvide Schäfer som en selvstændig race med navn Hvid Schäfer eller Hvid Hyrdehund.

mvh dova

ps, der er forøvrigt flere spørgsmål her på siden desangående, hvor jeg mener der er nogen link netop til det spørgsmål om det er den samme hund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 14:43

Jo, du kan da sagtens have en hund med i butikken, hvis det vel at mærke ikke er noget der kommer ind under fødevare- og levnedsmiddelkontrol det butikken beskæftiger sig med.

Men hvis du ikke har hjælpere, skal du jo regne med at lukke butikken når dyret skal ud og luftes nogen gange om dagen.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 15:46

Hunden86, den DKK stambog er vigtig, fordi der p.t bliver avlet mange hvide hyrdehunde, den er ved at være populær.

Jeg aner en vis usikkerhed hos dig om de mange racer, forståligt, der findes ca. 350 racer.

Giv dig nu GOD tid, besøg flere opdrættere af flere racer, du skal jo nok have den hund de næste 14 år, det betaler sig at tænke sig om.

Prøv eventuelt at ringe til dansk kennelklub, de har kurser til før-du-køber hund.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-06-05 19:58

Hej Hunden86

Jeg kan sagtens anbefale en collie, men du skal selvfølgelig være opmærksom på at racen som sagt ikke selv opsøger fremmede der kommer i din butik - vores kan gå over til en person og snuse, men når hånden kommer ned for at ae den, vender den om og går (når man ved det, er det faktisk lidt sjovt at se - den gør som sagt det samme med godbider fra fremmede - snuser og går!).

Det er ikke sikkert at du behøver en kurv - vores har aldrig fundet sig til rette i en sådanne, den vil hellere ligge i nærheden af os. Hvis den ene er i stuen og den anden i soveværelset, ligger den skiftevis begge steder - den er MEGET social hvad nærhed angår.

Hvis du vil have en collie, vil jeg anbefale dig at kontakte nogle collie-ejere, collie klubben e.lign - jeg er endnu ikke stødt på nogle gode bøger der reelt beskriver collien som jeg selv og andre collie-ejere i området kender dem.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-06-05 20:07

Hunden86 - Collier er bestemt ikke helt normale, men det betyder ikke at de er bidske, umulige e.lign. En collie er ikke normal i den forstand at den af natur er MEGET observant - den lægger mærke til selv de mindste ændringer i naturen, fx hvis nogle sætter en gren i jorden på et sted hvor der kun plejer at være græs.

Når vi lufter hunden i parken laver vi nogle gange væddemål om, om hunden vil hente pinden mere end 3 gange - det er MEGET sjældent den gider (racebestemt). Collien løber ikke efter pinde, bolde o.lign af natur da den ikke har jagtinstinktet. Hvis der er flere hunde der løber og leger, står den og holder øje eller løber bagerst flokken - af natur er den jo en hyrdehund, så dette er også racebestemt.

Hvis du tænker på andre "unormale" træk du har hørt om, må du gerne skrive - det kan være at jeg kan give en forklaring.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 03-06-05 21:14

Hej du kan vælge hvilken du vil BARER du træner den fra hvalp af, Jeg har selv en Schæferhund korthåret, har gået til træning med den altid, den er 4år det er en tæve, den går jeg tur med altid uden snor ligemeget hvor jeg går. Jeg og så er det barer at dække den af hvis jeg skal i butik, dog sætter jeg en snor på for en sikkerheds skyld.
Men vælg MED DIT HJERTE.

ZITA