/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mangofrugt
Fra : upyoursmate
Vist : 4949 gange
100 point
Dato : 03-06-05 09:26

Jeg spørger lige ud: Hvordan skærer man en mangofrugt ud?!?!? Altså så man får mest muligt ud af den...

Mvh U.

Kommentar
Fra : MartinBT

Dato : 03-06-05 09:36

nu er jeg da lidt i tvivl om hvad du mener, en mangofrugt har en stor flad sten i, så det gælder om at skærer den "midt" over på den side hvor stenen er fald, så får du 2 halve mangofrugter og næsten intet spild.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-05 09:37

Ja, de kan godt være lidt tricky med den store kerne.
Jeg plejr at skære "både" ud af dem, ca 1½ cm brede, fra top til bund. Når man så har skåret den første ridse ind til kernen, kan man skære den næste skråt ind, så den slipper inde ved kernen, og ellers sådan hele vejen rundt.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-06-05 09:59

Skræller den først, så ridser du med en urtekniv fra top til bund, helt ind til kerne, hele vejen rundt fx 1- 11/2 cm brede, dernæst på den anden led, fra top til bund, hele vejen rundt, så kan du begynde at skære terningerne løs fra mangokernen.
Hvis den er meget glat, kan du holde den i et helt rent viskestykke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-05 12:00

Citat
En traditionel måde er at dele frugten i tre dele. Man skærer langs den bredeste side af frugten ca. 1 cm fra centrum.

Derved får man en flad bred sten i det midterste stykke samt 2 både med frugtkød. Frugtkødet i det midterste stykke kan med øvelse spises, men bør ikke serveres. Frugtkødet kan 'gnaves' af stenen, hvis man først skærer skindet over og derefter trækker skindet af.

Frugtkødet i bådene kan graves ud med en teske. Man kan også skære ned i frugtkødet på langs og tværs. Derved deles det ind i små tern. Herefter kan man 'brække' skindet om, så ternene stritter udad og bliver lette at skære af.

På denne side kan du læse mere om mangofrugten

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Frugter/mango.xml?emne=Generelt

Hilsen ans og god weekend

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 03-06-05 15:29

Tak for svaret dova.