/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tæger/flåter?
Fra : rubion
Vist : 1921 gange
200 point
Dato : 02-06-05 22:38

Min kat har de sidste dage haft nogle dyr/ting, som jeg TROR er sådan noget djævelskab, siddende i bunden af pelsen, mest omkring nakken. Der er/har været 3-4 stk, størrelsen varierer fra 2-4 mm Ø, og de sidder forbandet godt fast. Jeg kan ikke hive dem af/ud, og har heller ikke haft succes med at "nuldre" dem af (katten har kortere tålmodighed end mig). Er det noget jeg skal bekymre mig om, eller falder de bare af sig selv når de er mætte, UDEN AT VÆRE NOGEN SYGDOMSRISIKO FOR KATTEN? -Nogen gode råd? Jeg har selv overvejet om det ville være en god idé at prøve at dryppe lidt japansk pebermynteolie på, eller smøre parasitten med tigerbalsam. Jeg er bare bange for at katten måske flipper ud over den kraftige lugt. Han er 1 år gammel og har fornyligt fået vaccine-booster mod kattesyge/katteinfluenza (indsprøjtning) og fik også en kur som skulle virke mod øremider og orm (kan ikke huske navnet på præparatet, men det var noget på tube som dyrlægen smurte på huden af ham i nakken). Det må lige siges at igår var der tre stk "??"´er og idag har jeg kun mærket en, men helt sikkert en ny. Formerer de sig på katten, eller er det kun en midlertidig og ufarlig blodsuger???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-05 22:43

lyder som en tæge/flåt og hvis du har nusset med den kan det være temmelig skidt - gå til dyrlægen og få den ordenligt fjernet.
normalt kan de fjernes med en tægetang - men jeg ville ikke risikere det.
tægerne (flåterne) kan give hjernebetændelse - men er normalt ikke noget der sker for katte - men kan ikke udelukkes (katte udvikler normalt immunforsvar overfor dem - men ikke alle)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 22:45

Ja, det skal du bekymre dig om, og fjerne dem så snart du opdager de sidder der. det er skovflåter, og selv om det ikke er ofte at katte smittes md Borrelia, som flåten kan overføre,er det bedst ikke at løbe nogen risiko.

Du skal ikke smøre noget på dem, du må ikke hive i dem, for du risikerer at hovedet bliver siddende i katten og laver en grim infektion.
Der er intet der kan fårs i tuber eller noget, der hjælper, kun til dels siges det at frontline kan afhjælpe at de bider sig fast, men det er ikke effektivt nok.

Du kan købe en såkaldt flåt-tang til at fjerne dem med, enten på apotek eller hos dyrlægen.
De formerer sig ikke på katten, men hopper på når de ligner bittesmå edderkopper, så bider de sig fast og suger blod så deres krop svulmer op til den grålige "kugle".

Man kan fjerne dem uden en tang, men man skal passe på at dyret ikke går i stykker, eller at klemme så hårdt at noget af det sugede blod presses ind i bidstedet, for det forøger risiko for sygdommen.
Men man tager forsigtigt om flåten og drejer den ½ - 3/4 omgang og holder den der, så plejer de at slippe efter kort tid, men tangen er nummer et.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-05 22:48

i og med du skriver "Jeg kan ikke hive dem af/ud, og har heller ikke haft succes med at "nuldre" dem af "
vil jeg anbefale dig at gå til dyrlægen for en sikkerheds skyld - også fordi det iflg dig har varet et par dage eller tre !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : newface

Dato : 02-06-05 23:00

Flåter sidder med hovedet begravet,hvis katten vil finde sig i det,kan du tage en vatpind med en dråbe petroleum på og duppe,hvis ikke katten render ad h til kan du se flåten slippe lynhurtigt,men petroleum svider i et åbent sår såå.Min hund var ligeglad .

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 02-06-05 23:16

Hvis det forbliver et stort problem med de små bæster, så invester i loppemiddel der også virker mod flåter. det gør jeg med mine katte, og de har ikke været plaget af flåter de sidste 3 år.. det er da værd at tage med

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 02-06-05 23:20

Prøv at gå ind på www.loppetjansen.dk og læs om loppemidler, nogle af dem er også gode til tæger.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 02-06-05 23:29

Joeeeh altså, der synes at have været tre stk igår som så er er forsvundet af sig selv. og idag har jeg så opdaget en lille ny, på et nyt sted. Så det tyder lidt på at de måske bare hopper på, suger blod og hopper af igen. Jeg har, uden at jeg vidste det, instinktivt, åbenbart gjort det rigtige; ikke at brække hovedet af dyret (og her er det, i parentes bemærket, selvfølgelig ikke katten der menes). Af samme årsag som at man ikke skal klaske en myg som er igang med at suge, fordi man så efterlader en afbrækket "snabel" i sin hud der efterfølgende kan sidde længe og irritere. Jeg har prøvet forsigtigt at trække og, som sagt, "nuldre" dem af, under den forudsætning at det nok er bedre at lade dem suge færdigt, end at efterlade diverse "hugtænder". Men spørgsmålet er egentlig om det er bedre at gøre dette end at forsøge med en tang (som jeg jo alligevel ikke ved om jeg bruger rigtigt, eller for voldsomt). Er Borrelia og hjernebetændelse (hvad slags?) noget som man KAN og BØR få katten vaccineret imod, eller er det noget som først SKAL diagnostigseres, og DERPÅ kureres????? Og, bare for at være besværlig: Er det sådan et "hvad er værst - prævention eller abort" -dilemma??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 23:48

Der findes ingen effektiv "prævention" mod flåter, selv om nogen loppemidler siges at virke, så er det ikke en 100 % sikring.
Tangen er specielt beregnet til at fjerne flåterne på den rette måde, det er kun et spørgsmål om at læse brugsanvisningen.

Og det er absolut ikke bedst at lade dem sidde så længe. Som tommelfingerregel siger man, at de helst skal fjernes inden 24 timer for at minimere risikoen for sygdom, og i den forbindelse kan nævnes, at du selv er lige så udsat for at blive belemret med en flåt, og risikoen for at mennesker bliver syge er meget større end hos katte.
Du kan ikke vaccinere dig ud af risikoen som forebyggende.
Og hvis dyret bliver sygt af det, er det slet ikke sikkert det kan kureres, det medfører ofte lammelser i centralnervesystemet, og i værste fald alvorlige hjerneskader.

mvh dova

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 02-06-05 23:50

Hej
Det er ikke noget du kan vaccinere dig imod, og det er svært at behandle, og hvis dyret først bliver smittet, så vil den med stor risiko sikkert få meen. Jeg har har hørt at der er flere dyr end tidligere som bliver indleveret, som er blevet smittet, førhen sket det vist ikke så ofte.
HVis du bare lader dem sidde og suge, så hopper de af, og ligger fx. i dit hjem når de så igen bliver slutne så hopper de på katten eller dig selv. Tæger smitter også mennesker. Jeg vil anbefale dig at fjerne dem straks og derefter slå dem ihjel, så de ikke kommer igen/ og formere sig.
Jeg har selv haft god brug af en Tick Twister, som ligner et brækjern, som du sætter ind under tægen, drejer 1 omgang- og så kan du let og uden besvær fjerne tægen. Der finde en lille og en stor, så den passer til hvad du skal fjerne.
Jeg vil også anbefale dig at bruge frontline, der kan dog gå op til 48 timer før end at tægen dør, så man vil opdage at de sidder på katten, der er IKKE andre midler der virker mod tæger til katte.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 200 point
Dato : 03-06-05 00:26

Flåten er et kedeligt dyr at have med at gør, og har man udekat stifter man også bekendskab med flåten flere gange om ugen, sommeren igennem.

hvis man skulle besøge dyrlægen hver gang flåter skulle fjernes ville det betyde at hele byens kattejere stod i kilometerlange køer for at få fjernet flået ... på nøjagtigt samme måde som du selv kan gøre det, med en flåt - tang. (Og så ville du skulle betale i tusinde vis af kroner for det hver sæson)

Jeg synes du skal prøve at tale med dyrlægen om hvad der er det rigtige at gøre, for der er nok af forskellige meninger at forholde sig til alene her..

Facts om flåt:
Flåter kan i relativt sjældne tilfælde overføre borreliasmitte fra dyr til dyr eller dyr til menneske .... HVIS flåten får lov til at sidde i mere end 24 timer

Dyr (katte hunde og vildt) har betydeligt sværere ved at blive syge af det end mennesker

Det betyder ikke så meget om fragmenter af flåten bliver siddende under huden på katten, når flåten er død vil huden frastøde resterende dele på få timer...

Men under alle omstændigheder... snak med dylægen om den rette pocedure ... vi andre kan jo fint være kloge

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 03-06-05 02:06

Tak for svaret Dansende_T.
Jeg håber du formentligt har ret i at katte og vi andre ikke sandsynligvis bliver syge mht. borellia o.a. hver sæson. Jeg hader og frygter, som de fleste folk, insekter og læger i enhver tænkelig afskygning og vil også overveje de øvrige råd mht. loppemidler og tægetænger, selvom jeg stadig er bange for at gøre noget forkert med dem. Dova: Du har som sædvanligt nogle rigtigt gode råd. Eftersom du ikke ligefrem mangler points, håber jeg du tilgiver mig at jeg ikke er i stand til at dele dem ud med med en hvis procentdel til hvert svar som jeg tror på, efter min egen prioritet. Det samme gælder dig, Thai, du skulle også have din andel. Jeg fatter iøvrigt ikke rigtigt meningen med pointsystemet, bortset fra at man kan vinde nogle chancer for at vinde nogle chancer for at vinde noget software som jeg alligevel ikke har brug for.......Tjaehh, jeg synes bare at det er godt at der er folk som gider dele ud af deres meninger og erfaringer uden at svine hinanden til hele tiden. Ex: Katten råbte til kyllingen: Chicken! Kyllingen råbte tilbage til katten: Pussy!
Jeg håber på fortsatte gode råd. mvh. RR
PS; Thai: Hvis du er thai, så kan du få nogle af de points som jeg ikke gider at eje, hvis du svarer rigtigt på mit næste spørgsmål (Kommer ikke til at høre hjemme i denne KATegori, men hvad skal man ellers gøre??!!)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 09:33

Hej rubion

Bare helt i orden

Men risikoen for at blive smittet?
Tja jeg har 5 katte der løber ude, og piller jævnligt en flåt eller to af dem (alle de gode midler duer altså ikke, heller ikke Frontline) og der er ingen af dem der er blevet syge.

Men der er rigtig mange mennesker der bliver det hvert år, hvis de får en flåt til at sidde et sted de ikke lige bliver opdaget med det samme.
Min lillebror blev det for nogen år siden, men det blev heldigvis opdaget så hurtigt, at det blev klaret med en intensiv Pinicillin-kur, men ved ikke om du hørte om politikeren Mimi Jakobsen der for nogen år siden var alvorligt syg med lammelser i ansigt og den ene arm......det var efter et flåtbid.

mvh dova