/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Adams Æbler
Fra : Nik_
Vist : 1970 gange
40 point
Dato : 02-06-05 20:53

Har lige set adams æbler og syntes den var okay god, men det er ikke det som det drejer sig om. Jeg kunne bare godt tænke mig en forklaring, analyse, hvad du nu vil kalde det, for der er så mange ting som har en dybere mening i den?

Håber det gav mening
Mvh. Nik_

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-06-05 21:22

det er en rigtig feed film, men jeg er ikke sikker på at det er meningen at der skal være en dyberer mening i den..

Junior

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-05 21:34

»Da sagde Herren til Satan: Se, alt, hvad han ejer, er i din hånd; kun mod ham selv må du ikke udrække din hånd!«.

Sådan lyder i første omgang præmisserne for det 'væddemål', Gud og Satan indgår i Jobs Bog. Da Job nægter at forbande Gud på trods af svære materielle tab, får Satan udvidet beføjelserne.

Der er nu ingen grænser for, hvilke pinsler Satan må udsætte den stakkels Job, Herrens tro tjener, for. En test for at prøve hans tro på Gud. Set med moderne øjne er Jobs Bog både et mægtigt digterværk og en af de moralsk mest fremmedartede tekster i Bibelen.

Det gode menneske kynisk udnyttet som kastebold i et væddemål mellem Gud og Satan. Jobs Bog handler ikke om Guds godhed, men om Guds almagt. Om mennesket, der må lære at tage det onde med det gode uden forhåbning om at finde anden form for højere retfærdighed end Guds uudgrundelige vilje.

Lidt klip fra en anmeldelse, men det er i bund og grund filmens budskab

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 22-04-06 19:30

.