/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dessert med ananaskugler der har trukket~
Fra : steenfibiger
Vist : 1291 gange
120 point
Dato : 02-06-05 20:05

I slutningen af september skal jeg holde min 60 års fødselsdag. Jeg har fået en kok til at tilberede en buffet med mad fra Thailand, men desserten skal jeg selv sørge for. Jeg har hørt om en dessert, hvor man laver kugler af frisk ananas, som man lægger i en rom-lage et par døgn og serverer med is til. Jeg tænkte at en sådan dessert ville passe godt til en Thai-buffet. Men kan nogen hjælpe mig med en opskrift til denne ananas-dessert eller foreslå en anden dessert, der passer godt til thai-mad i september måned.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 02-06-05 20:25

tillykke med de 60 når du når så langt.Synes det lyder lækkert med ananas-dessert ovenpå det lidt stærke mad.Jeg har lige været inde på www.alletiders-kogebog.dk(for din skyld)Først gik jeg ind i opskrifter derefter alfabetisk der er bla. en der hedder ananas surprice,lyder også lækker men se selv.der er også en rubrik som hedder festmad eller desserter.Du kan evt. gå efter dem som har højst karakter(andre som har bedømt opskrifterne)
Eskild

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-06-05 20:41

Der er også www.sovsogsmovs.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-06-05 20:50

Det lyder fint med ananaskugler lagt i lage i rom, lad det være en lys rom, for den mørke vil bedøve ananassen.

Der skal is til, lad mig foreslå en lille portion citronsorbet, og så ananaskuglerne monteret rundt omkring.

Gør ikke den fejl at begynde at pynte med chokolade, men gerne med et par enkelte blade citronmelisse.

Dette er en stilren dessert, og meget dejlig oven på en middag, hvor man måske har spist for meget.

Hilsen Keldd (Tidligere konditor på " La Glace " konditori i København, hvor ordet la glace,
er taget fra fransk, og betyder IS )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-05 21:29

***** til keldd - den lyder jo så den skal gemmes

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-06-05 21:24

Hvordan laver man annaskuglerne? Hvor længe skal kuglerne ligge i romlagen? Anbefaler du citronsorbert fra Carte d'Or?

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 120 point
Dato : 07-06-05 21:40

Der skal lidt træning til at lave kugler af ananas, og der skal en speciel skarpsleben hulskè til.

Lav dem firkantede istedet. Skær ananassen ud i firkantede strimler, og skær dem i passende firkanter, dobbelt så store som en terning.

Tilbered dem om aftenen før de skal bruges, og læg dem i blød natten over. Citronsorbet fra Carte d'Or går an.

God fornøjelse, Hilsen .o)
Keldd.
Til mirit:Lad være at smaske.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-06-05 10:11

Merci bien, Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-06-05 10:14

steenfibiger:
les avouc controu.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-08-05 23:36

Hej Keld,
Nu er jeg igang med at bestille isen hos Overgades Is i Odense. Denne glacier siger nu til mig at citronsorbet har alt for stærk en smag til den karakteristiske smag af ananas i rom. De to stærke smahe konkurrerer med hinanden, og jeg bør meget hellere vælge en neutral vanilieis til ananassen. Da jeg ikke er ekspert på smagssammensætninger er jeg nu meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre??????????????????????????
Og havd skal man i øvrigt drikke til sådan en dessert???????????????????????
Jeg håber på et godt svar fra dig - og måske også andre?