/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
9V på Suzuki DM50 6V system?
Fra : benny.lauritzen
Vist : 1720 gange
70 point
Dato : 02-06-05 13:28

Det lader til at man af flere grunde ikke kan høve spændingen fra 6V til 12V. Er det muligt at hæve den til 9V? eller vil man stadig få de samme problemer?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-05 13:32

Alt er jo muligt, det er et spørgsmål om at udskifte nok dele.
Men hvad vil du bruge 9 volt til. 6 Volt pærer springer og 12 volt udstyr kan ikke bruges.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 02-06-05 14:22

Har en scooteralarm til 12v . men iflg. producenten er den tekniske spænding på 9 til 16V. Desuden sagde de at en eventuel omformer skal kunnne tåle 2A.
Det er i øvrigt den som THansen sælger. det kan være der er en anden mulighed for brug/montering af den? Det er ikke til at få noget hjælp fra knallertværksteder. de siger at den er for gammel til at de kan hjælpe.

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 02-06-05 14:33

Og nu vi er ved emnet. Hvilke dele er det helt specifikt der skal udskiftes?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-05 16:23

Selvom den skulle virke fra 9-16 V er det ikke sikkert den gør det, men skal måske op på mindst 10 Volt.
Det der skal skiftes er alle pærer også instrumentpærer-tændspole-strømspole-ensretter-spændingsregulator-batteri.
Det værste er strømspolen inde bag magnetsvinghjulet, da den sikkert ikke kan fåes lige til Suzuki DM50
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 02-06-05 18:20

Ensretteren behøver du ikke skifte. men måske er det lettere at lave din scooteralarm lidt om.
9-16v lyder som en spændingsregulator er det feks en 7806 skal spændingen blot ind efter
regulatoren. og så er der jo blot alarmgiveren der skal skiftes ud med en 6v type.
Du kan også bruge en spændingsdobler og forsyne alarmkredsløbet med sine 12v den bruger jo
næsten ingen strøm. alarmgiveren bruger meget strøm og må derfor stadig erstattes af en 6v.
En spændingsdobler er ikke billig og medmindre du kender en der har godt check på elektronik
så vil jeg anbefale dig et se dig godt om efter en 6v alarm og så købe den.

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 02-06-05 20:45

Har selv tænkt tanken med en 6V alarm. men kan kun finde billige byggesæt. da det jo ikke er nyeste standard at bruge 6v. og den alarm jeg har er en vandtæt kompakt type så det med at lave modifikationer på den duer ikke rigtigt. et andet problem er at jeg ikke fra producentens side kan få nogen kommentar om det er muligt at køre alarmen på "delt" system. altså 12v til alarmen og 6v til resten. Men hvis der er nogen der har prøvet at måle lidt på den eller ved mere om den vil jeg gerne høre om det. den alarm det drejer sig om er denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=488147886&n=298247050&pn=372176437

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 03-06-05 14:39

Hvis der er nogen der har nogle dele til samuraien som f.eks. baglygte styr, plade der sidder forad al elektronikken eller bare har forstand på suzuki dm50 så skriv gerne. jeg har nemlig en, men den kan ikke køre og mangler de der ting men jeg vil meget gerne få gang i de´n.

Hilsen Toke

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 06-06-05 07:44

Har fået en ide med nogle relæer.
Nogen der ved hvilken strøm der går gennem tændingen ved start?

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 06-06-05 07:44

Har fået en ide med nogle relæer.
Nogen der ved hvilken strøm der går gennem tændingen ved start?

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 06-06-05 13:28

vil tro det er 12 volt jævn

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 08-06-05 12:45

Har fundet ud af det. Det ligger ikke over 6V og 2A. kunne dog stadig bruge råd og kyndig vejledning hvis noget har det.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 08-06-05 13:11

Hvad vil du

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 70 point
Dato : 08-06-05 16:55

Det allerbedste råd jeg kan give dig, er: Gå ind med den alarm og få pengene retur, eller sælg den til en med en scooter.
Alarmen fiser lynhurtig af, hvis spændingen ikke er korrekt, eller den sluttes forkert til.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 09-06-05 15:27

Fik ikke helt det ud af tråden jeg havde håbet, men syntes du har givet de bedste bud og hjælp.

Kommentar
Fra : benny.lauritzen

Dato : 18-07-05 11:43

Se iøvrig tip om thansen alarm på 6V