/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
fugning , tror jeg nok det hedder.
Fra : nosus
Vist : 6879 gange
50 point
Dato : 01-06-05 22:34

Kan nogen fortælle mig,i et meget enkelt sprog , hvad jeg skal gøre .
Enkelte steder på min ydermur(rødstenshus fra 1930) er der ca 30 -50 cm lange revner der zigzagger ned over væggen(følger ca fugerne).Jeg ved at det er noget med at kradse ud først - og ellers ikke mere. Hvad skal jeg bruge til at fuge med?Bed mig ikke om at få fat i en håndværker , for det har jeg ikke råd til.

På forhånd tak Venlig hilsen Nosus

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-06-05 22:39

rens først alt det løse ud
brug 5 dele mørtel til 1 del cement , så er det bare med at få fyldt alle sprækker ud
har du problemer med at få fugerne pæne igen , så hav en pensel og vand med , det er nemmere at rette fugerne til med en våd pensel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:41

For en uerfaren ville det nok være en fordel at købe færdig tørmørtel i byggemarkedet.
Det er blandet så det bare skal røres op med vand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-05 22:42

Citat
Hej
Jeg skal reparere fugerne imellem mine mursten. Hvilken blanding skal dette være og hvad størrelse grus skal man bruge.

Svar fra Byggekram:

Du skal anvende en strandsandsmørtel som f.eks. KC 50/50/750. Men når der skal fuges, er det en god ide at blande det forholdsvis stærkt op – f.eks. 1 del cement til 6 dele mørtel. Et andet tip er at fræse fugerne lidt dybere ud , ca. 20 mm. Husk endvidere, at muren skal have en temperatur på min. 5°C når der fuges.

Du skal have de gamle fuger kradset eller fræset væk, og så skal du putte ovenstående blanding (pas på det ikke bliver for tyndt) i fugerne, og der kan man købe en speciel fuge-ske hos et byggemarked.

mvh dova

Kommentar
Fra : nosus

Dato : 01-06-05 22:45

Tak for de hurtige og gode svar; men er der noget med at jeg kan ødelægge noget (eks sprænge murstenene eller lign) , hvis jeg bruger det forkerte"fugemateriale" - og er der noget med at der er forskelligt materiale til på nyt og gammelt murværk?
venlig hilsen nosus

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-06-05 23:00

Ja, det er rigtigt..du skal passe lidt på. Du skal bruge 1-12 altså en del cement og 12 dele bakkemørtel, sørg for at vande fugerne godt..og ja de skal kradses, ud og vandes..dvs, vandslange på..vand og vær sikker på at der ikke er mere støv.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-06-05 23:19

Dovas henvisning fra Byggekram holder altså ikke. Det er længe siden man har brugt strandsandsmørtel udendørs, det holder ikke. Et godt råd: hvis du skal bruge et godt råd, er det ikke det bedste sted at søge det hos byggemarkederne, men hos håndværkere som arbejder med faget.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-06-05 23:51

Gå dog i et byggemarked og køb en pose fm-mix eller lignende færdigmørtel, så er du fri for spekulationer om hvad blandingen skal indeholde. Det værste man kan gøre, hvis man blander selv, er at lave blandingen for stærk (for meget cement). Køb samtidig en en passende fugeske, ca. 12 mm. Rens de gamle fuger godt og gå igang, sværere er det ikke.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 02-06-05 07:18
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 02-06-05 07:38

Hvis der også er revner i dine mursten, så se lige din sokkel efter for evt. revner.

Accepteret svar
Fra : classic26

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-05 08:07

Husk at syre stenene af bagefter, ellers blir det ikke kønt at se på!
mvh steen

Godkendelse af svar
Fra : nosus

Dato : 02-06-05 15:23

Tak for svaret classic26.Ja der var så mange råd , og jeg ved endnu ikke hvordan jeg skal gøre; men rådet med at syre stenene er jeg dog glad for , for der er blevet fuget før uden at syre og det ser ikke godt ud.
Så tak for alle de gode råd til alle.

Venlig hilsen Susanne.