/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitionerne er byttet
Fra : hansen9
Vist : 344 gange
200 point
Dato : 01-06-05 21:35

Jeg har partitioneret harddisken med en c-partition på 10 GB og en d-partition på 30 GB. C-partitionen selvfølgelig til styresystem og programmer. Pludselig har de 2 partitioner byttet plads - og dermed drevbogstav. Computeren finder alligevel XP men går selv følgelig i blå skærm - da den ikke længere befinder sig på C, men pludselig på D.
Hvordan kan det være sket - og hvad gør jeg for at rette problemet?

Accepteret svar
Fra : epidedymittis

Modtaget 210 point
Dato : 01-06-05 21:47

Har selv prøvet det samme. Jeg installerede xp på c-drevet igen og slettede det derefter fra D-drevet. Det virkede for mig, men der er garanteret en nemmere løsning.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 21:51

Den ide har jeg overvejet. Men så skal jeg jo installere alle drivere og programmer igen. Det er et stort arbejde. Især når man ved at hele den perfekte installation i forvejen ligger på D.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-06-05 21:51

Den kender jeg bare ikke...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 21:52

Så følg denne tråd - måske bliver du klogere

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 01-06-05 21:53

Jo, men kan man ikke hente det fra D? Hvis du barer installerer XP, og drivers. Så kan du vel altid kopiere Programmer mm fra C, og derefter slette windows?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 21:58

Hmm, tjah. Men kan partitionerne bytte den ene vej, burde de vel også kunne bytte tilbage - der er lige noget med SP2 og den slags

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 22:00

Prøv med syst gendannelse fra fejlsikret

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:05

newface> fint, hvordan gør man lige det på en anden partition?

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 22:13

Næhhhh ,det kan du have ret i ,hmm-vend hd på hovedet,det er sådan en man ikke har været ude for

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:29

Hvad står der i boot.ini?
Har du installeret Genoprettelseskonsollen så du kan bruge den til en fixmbr?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:33

Her er noget der ganske vist er til W2K http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;249321

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:35
Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:38

Du skal gå ind i kontrolpanel / admistration / computeradmin / diskhåndteering
Der kan du skifte drevbogstaver og andet du har brug for

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:39

højreklik for at komme ind til egenskaber, resten er en leg???????

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:41

Jeg har prøvet genoprettelseskonsollen, men uden det store held. Boot.ini ser fin ud. Men det er hos min kammerat, og da han klagede over blå skærm, brugte jeg den klassiske - vælg reparer anden gang. Men den fik han jo ikke, da XP ikke fandt sig selv på C (jeg vidste jo ikke de var byttet) så han fik installeret en XP også på det andet drev. Så langt så godt. Det gør jo så at boot.ini tilbyder 2 gange XP. Men hvis du vælger den på D, som jo bør være den rigtige, booter computeren i ring. Fornuftigt nok, for alt i registry henviser antageligt til C.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:42

smxxx> Du kan ikke skifte drevbogstav på den aktive partition hvor XP ligger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:45

Hvis du har to XP på samme maskine kan du bruge snxxx forslag, som ellers ikke kan bruges da man ikke kan rette på det aktive drev.
Du skal så skifte det ikke aktive til f. eks. E: og blive ved med at skifte mellem styresystemerne indtil du kan få det oprindelige til at hedde C: Lige noge tfor dig at lege med det puslespil.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:47

Du kunne jo også bare slette den ene boot ini, så den kun starter op fra "windows"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:50

Der er kun en boot.ini, men denkan redigeres så man fjerner eller ændrer f. eks. opstartsrækkefølgen hvilket nok bliver aktuelt når puslespillet er gået op.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:51

Den med at slette en boot.ini har jeg prøvet, så konstaterer den bare at den er væk men starter alligevel. Jeg forstår godt ideen med puslespillet på begge drev, godt set Bjarne. Men problemet er jo at jeg ikke kan starte den på det nuværende D. Jeg havde nemlig overvejet at fjerne C-drevet så der slet ikke var noget. Men det kræver at jeg kan starte på D - og det kan jeg ikke da windows tror den ligger på C.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:54

Har selv lige haft de samme problemer, slettede begge ini, hvorefter den startede op i windows, men desværre gav det andre problemer, så jeg måtte installere på ny, men som en sidste udvej?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:56

Kan du heller ikke starte d: i fejlsikret?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:57

smxxx> Ja, men jeg håbede også på at det var absolut sidste udvej. Jeg gættede på at nogen havde været ude i problemet før mig. Og med de hjerner her på kandu.dk også havde løst det. For så var det jo nemt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 22:58

smxxx, der er altså kun en boot.ini hvis der ikke er lavet noget totalt mystisk for det er den der styrer hvilket styresystem der må starte op på begge partitioner.

Hansen9 kunne det være bootini der siger C: mens den faktisk liigger på D: ??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 22:58

BjarneD> Nej desværre, den kommer godt der op af, men vælger så at boote igen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 23:01

Kan du heller ikke køre en rep, hvor du så vælger drevbogstav, og eventuel sletter den ene installation, eller omvendt, sletter den ene, og installere, hvor du vælger drevbogstav,,,,,en mulighed``````

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 23:01

BjarneD> Boot.ini har fundet ud af at der er 2. Så jeg kan vælge, den øverste starter på partition1, den nederste på partition2. Jeg kommer bare ikke op at køre på partition2 - og det er jo lige det jeg har brug for hvis jeg skal lave dit puslespil. Hvis jeg booter på cd, og prøver at reparere, ser den pludselig kun XP på nuværende C.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:01

Så er der mere fejl end bare et ombyttet bogstav.
Kunne du kopire teksten fra boot.ini ind her?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 23:02

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 23:04

prøv at skrive partion 2..... istedet for 1

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 23:06

BjarneD> Det kan jeg godt, bare ikke lige nu - det var jo min kammerats computer så jeg skal lige have fat i hans boot.ini - må nok vente til imorgen.
smxxx> Fin boot.ini men den booter jo bare fra C - det er netop det jeg godt kan

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 23:09

smxxx> partition2 kan jeg vælge i min anden linie - jeg har en mere end dig. Men så booter jeg i ring. Gætter på at det er fordi den windows tror den ligger på C.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:11

Prøv at se denne, der jo virker:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Genoprettelseskonsol" /cmdcons

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-06-05 23:14

BjarneD> den er da værd at prøve. jeg frygter bare at XP på D har en masse henvisninger i registry til C. For boot.ini kan jo godt finde den, den kvæster bare under opstart.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 23:20

En sidste inden jeg lægger mig, har du prøver kommandoen fixboot eller chkdsk/f eller fixmbr eller

sfc/scannow/ eller sfc/scannow/f husk at sætte cd i...nat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:22

Den var bare for at vise en lidt mere kompliceret opbygning ved multiboot på noget der funker.
Som du kan se har jeg både XP Home og W2K på maskinen (min lege/testemaskine) samt genoprettelseskonsol og der angives ikke hvilket drevbogstav undtagen ved cmdcons. Opstarten styres af partition og disk nummer.
Det jeg har der er ikke partitioner, men drev hvilket også kan ses i boot.ini

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 23:23

Jeg syntes jo også at fixmbr er et godt bud, men den kræver da vist konsollen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-06-05 08:05

Kan du ikke få konsol frem, ved at boote, når du kommer frem til repair eller install, mener man plejer at kunne.
ellers er der måske noget her du kan bruge.
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 02-06-05 10:14

BjarneD og smxx> Jeg kan godt boote på CD'en og få konsollen frem så jeg kan lave chkdsk og den slags. Så jeg kunne jo køre fixmbr derfra - selv om jeg ikke lige kender den kommando.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-06-05 10:21

prøv help.....eller fixboot, fixmbr laver en ny bootloader
eller chkdsk der kigger dine drev igennem.
sfc/scannow er også god, hvis du kan køre den husk at sætte cd i drev
sfc/scannow/f prøv også den

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 02-06-05 10:27

smxx> Jeg har kørt chkdsk som desværre fandt fejl på begge drev. Så jeg har kørt chkdsk /p /r på dem i håb om at det hjalp. Det gjorde det desværre ikke
Jeg prøver lige om de andre kommandoer kan løse problemet, ellers bliver det jo nok en reinstallation. Tager en pokkers tid

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-06-05 10:39

JAAAAAAAAAAAA. det ned tiden,
fixmbr den laver som sagt en ny masterboot record, men jeg tror du skal passe på...
men kører du ny install,,,,, kan du benytte dine gamle mapper, det gør du lige i begyndelsen af installationen, hvor du bliver bedt om at vælge drevbogstav, du skal bare huske den på ikke at slette den (Windows mappen,,, benyt gammel mappe) og kopier hele disken,,,,,, så kan det være du ikke behøver at lave så meget bagefter,
Mener også, du der kan lave dine partioner om, men er ikke helt sikker, men du kan slette eller lade dem være,
du kan også ændre størrelsen, men det ved du sikkert alt om,,,,,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-05 10:58

Noget tyder på, at der er temmelig mange misforståelser her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307654

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-05 10:57

Tak for svaret epidedymittis. Jeg kender heller ikke en nemmere løsning - og fandt den heller ikke. Jeg tilrettede XP på nuværende C-drev og så må det altså være godt nok

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 17-07-05 11:06

Selv tak hansen9