/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Er min harddisk brændt af?
Fra : boro23
Vist : 830 gange
200 point
Dato : 01-06-05 20:57

Når jeg tænder for min pc, starter den op på normalvis, men lige hvor windows xp plejer at starte op, kommer der sort skærm med teksten ”Windows startede ikke korrekt. Dette kan skyldes, at der for nylig er sket en ændring i computerens hardware eller software bla, bla, bla,” herunder får jeg muligheden for at vælge Fejlsikret tilstand, Fejlsikret tilstand med netværk, Fejlsikret tilstand med kommandopromt, Sidst kendte fungerende konfiguration hvor systemet virkede eller Start windows normalt.

Jeg har prøvet alle mulighederne, men computeren genstarter og stopper samme sted som jeg sluttede, har også prøvet at formatere pc’en, det kan jeg heller ikke få lov til.

Har nogen en ide til hvad der er galt? Hvis det er min harddisk der er brændt af, har jeg så mulighed for at få taget en kopi af (d: drev) den uden det koster en bondegård eller hvad kan jeg ellers gøre?

Har scannet pc’en for virus for 2 dage siden, ingen virus fundet og har ikke været på nettet siden. Hjælp, hjælp, hjælp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-06-05 21:09

Det ved jeg ikke men,,,,
Køb en ny disk og smid den i og smid XP på. Det koster ikek ret meget med en ny harddisk - når det så virker sætter du din gamle hardiske ved siden af og henter de data du skal bruge. Så sletter du samtlige partionger på den gamle og bruger dem ssom backup lager....
bare et forslag.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 21:14

Kan du ikke fra fejlsikret gå i systemgendannelse og tag en dato fra den virkede

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 21:15

Hej, prøv at køre kommandoen, sfc/scannow under komandopromt, husk at sætte din cd i maskinen, uden at installere noget, den skal bare køre. Ellers har jeg et par tip mere.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 21:15

Kan du ikke fra fejlsikret gå i systemgendannelse og tag en dato fra den virkede
Fejlsikret tilstand

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 21:16

Kan du overhovedet ikke komme ind i windows?????

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 01-06-05 21:42

Kan overhovedet komme ind i windows, har forsøgt at sætte xp cd'en i, stopper igen efter ca. 30 sek

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 21:43

Har du prøvet at boote, altså lade cd´en sidde i pc og genstarte.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 21:48

Hvor langt kan du komme, før cd stopper. jeg kan tænke mig til du når til, hvor du bliver spurgt om du vil, reparere/ installere

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-06-05 21:57

Du siger du kan komme i fejlsikret"herunder får jeg muligheden for at vælge Fejlsikret tilstand, Fejlsikret tilstand med " så start uden net med syst gendannelse

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 21:58

Du skriver du har prøvet at formatere, hvor kom du ind, da du prøvede det.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 01-06-05 22:18

Så langt kommer jeg ikke, Cd'en stopper før jeg bliver spurgt om jeg vil reparere/ installere.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:18

Det kan være din xp er blevet "dårlig" du kan hente en bootfil ned her
http://www.kp2.esenet.dk/Bootdisk.htm
husk at vælge den rigtige, den skal hedde det samme som din cd.
pak den ud i dit A:/ drev
du skal bruge 6 formaterede floppydiske.
Når du har kørt dem igennem, bliver du bedt om at sætte din cd i, og så skulle det gerne køre.
Hvis det ikke virker, så er der vist ikke meget mere at gøre.
Du kan, hvis du har en linux, prøve at køre den, det kan nogen gange give resultat.
Helst en DAPPIX, der kan du se/komme ind og se, hvad der er galt med din hd, og hente filer og andet du vil gemme, sender dig gerne en.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:32

Prøv lige at se her, og så lige fortæl mig hvor langt du kan komme.
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 01-06-05 22:56

Hej smxxx

Jeg forsøger din sidste kommentar imorgen, bliver nød til at stoppe, skal tidlig op i morgen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-06-05 22:57

Sov godt

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 02-06-05 19:47

Hej igen smxxx

Så har jeg prøvet at boote fra disketter, det virker heller ikke. Da jeg kom til blå skærm hvor der står "tryk F6 hvis du skal installere 3. part drivere scsi - sata mv" på bundlinien, efter at have trykket F6 blev bundlinien hvis og det skete ikke mere.
Hvad er en DAPPIX og hvordan bruger man den?

Kommentar
Fra : newface

Dato : 02-06-05 20:00

Hiv din HD ud ,sæt den i en anden maskine,slet hele C drevet

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 02-06-05 20:37

Kan man se i bios om harddisken kører? og hvis, hvor i bios ser man det?
Har ikke en anden pc lige ved hånden.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-06-05 20:48

Hej.
Dappix er et styresystem der kun kører fra cd drevet,
Det ser ud til der ikke er noget at gøre, men du kan prøve at rykke stikket ud af harddisken mens den kører, og sætte det i igen, det kan vist ikke gå mere galt,,,,,ellers må du nok have en ny disk

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 02-06-05 21:16

du skal ikke trykke f 6

Kommentar
Fra : newface

Dato : 02-06-05 21:29

Har ikke en anden pc lige ved hånden
Er det virkelig dit største probl,hvor skriver du så fra??

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 03-06-05 06:52

smxxx: har også prøvet ikke at trykke F6
newface: jeg er på nettet fra en lånt bærbar pc, hvordan sætter jeg den gamle harddisk til den?

Lad os antage harddisken er færdig. Kan den repareres? Eller findes der andre muligheder for at hive data fra den?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-06-05 08:35

Hvis hd snurrer, kan du muligvis hente data fra den med en Dappix.
Du kan få kontakt til mig, via min hjemmeside.
http://www.steenmartinsen.dk

Accepteret svar
Fra : newface

Modtaget 200 point
Dato : 03-06-05 10:55

Inden du for smadret helet konfigurationen i hele PCén ,din viden er jo ikke den største,syntes jeg du skulle prøve det mest enkle først og smide HD i en anden PC og formatere,hvis du kun har en partinitation er dine data tabt,hvis du har to,sker der ikke noget med den.Det andet er sandsynligvis godt nok til en halv expert.
Du piller HD ud,sætter den som slave,skruer siden af en anden PC og hænger den på kablet til til den eksisterende HD.Din HD vil nu komme frem i "denne computer" som et ektra drev og so er det bare at åbne drevet og slette hvad der ligger, H klik på nogle mapper af gangen og slet.Så hægter du den af igen,sætter den som master og putter den i din egen igen og install.
Har været ude for et par gange hos folk at HD slet ikke har været til at få i tale og har så fikset det på denne måde.Hvis du kun har 1 partination og skal geninstall så lav 2 og læg dine data på Nr 2 partination

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-06-05 22:54

Nemlig, så går kun win,,,, til spilde,,,,,,,
10 gb til xp
20 - 120 til D:/
der kan være problemer med at få xp til at læse mere end 120-140 GB
Men det er en anden sag,,,,
Og så dyr er en Hd heller ikke, hvis jeg var dig ville jeg købe 2 "små" en til DATA og en til system.
Eller en extern, har et 2½ drev til usb m. driver, uden hd, du kan købe..........

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 05-06-05 13:01

Tak for svaret newface.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 05-06-05 14:02

Selv tak