/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
At lave bmp til jpeg uden kvalitets-forr~
Fra : christofferd
Vist : 1381 gange
100 point
Dato : 31-05-05 23:25

Problem 1:
Jeg kan ikke finde ud af at lave bmp om til jpeg uden at kvaliteten af billedet bliver dårlig. Hvad kan jeg gøre?

Problem 2:
Når jeg tager nogle jpeg billeder og sætter dem sammen og redigerer i dem og så gemmer dem, bliver kvaliteten ligeledes forringet. Hvordan undgår jeg det?

Jeg har både Paint og Paint Shop Pro (kan godt skaffe Photoshop hvis det kan løse problemet)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-05-05 23:52

Ellers prøv dette program her der er ganske gratis og kan downloades direkte fra siden
http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html og der er også en dansk sprogfil, men jeg oplever ikke det problem du beskriver med Photoshop - der vælger man hvilken kvalitet at jpg filen skal gemmes i.

//bentjuul

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-06-05 00:10

Reel set er det vel næppe muligt. En bmp har væsentligt flere oplysninger end en jpg-fil. Selve ændringen har jo netop det formål at komprimere billedet, så umiddelbart kan jeg ikke se, at det i praksis er muligt. En MP3 har jo trods alt heller ikke samme kvalitet som en CD, vel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 00:10

Hvis det er Paint du bruger kan jeg forstå det, men PSP burde kunne gemme uden kvalitetstab forudsat at dine billeder har tilstrækkeligt høj opløsning hvilket jo ofte er et problem med bmp.
jpg er jo i realiteten bare en komprimering hvor man har mulighed for at gemme billeder i meget høj opløsning uden, at de behøver at fylde så meget.

Kvalitetsforringelsen ved redigering burde ikke forekomme med mindre du forstyrrer billedets sammensætning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 00:15

Ved komprimering til jpg sker der lidt det samme som ved zip-pakning, man genbruger forskellige oplysninger om det samme og sparer derved det unødvendige væk. Der vil ofte være et kvalitetstab, men det er kun synligt hvis opløsningen er for lav, altså at der er alt for få pixels per tomme.
Digitale billeder er jo sammensat af små farvefirkanter (pixels) og er der for få af dem vil billedet blive grumset (pixeleret)lige som gammeldags avisbilleder.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-06-05 07:10

Lad være med at bruge jpeg det forringer kvaliteten allerede når de gemmer det som jpeg.
Brug eps eller pdf, disse formater beholder kvaliteten og kan skaleres bagefter.

Brug kun jpeg til internettet. Der ser man ikke den dårlige kvalitet p.g.a. skærmens opløsning.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 01-06-05 08:54

Billederne skal netop bruges på internettet. Hvordan går jeg ind og sætter jeg opløsningen op når jeg gemmer bmp som jpeg billeder? Hvordan gør man det i Paint Shop Pro?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 09:49

Hvis billederne oprindeligt er i lav opløsning får du ikke meget ud af gøre den større, i hvert fald bliver grundkvaliteten ikke bedre.

PSP opløsning: Menu - Image - Resize - Resolution
Bemærk at billedets fysiske størrelse øges når du gør "resolution" større, men resolution mindskes ikke når du justerer størrelsen ned igen bagefter.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-05 10:00

Hejsa
Du kan ikke ændre grundkvaliteten for det format du nu gemmer i - som omtalt af BjarneD.
Hvis du bare skal lave formaterne om (BMP, GIF, TIF osv.) så vil jeg anbefale IrfanView som kan det + en hel del mere. Programmet er ganske gratis og kan hentes via http://www.irfanview.com kig evt. på hjemmesiden og se alt hvad programmet kan - benytter det selv meget.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-06-05 11:24

der tages udgangspunkt i brug af Photoshop.
1. du kan i princippet ikke forbedre kvalitetet ved at ændre filformat, men du kan gøre meget så det alligevel bliver acceptabelt. I dit tilfælde skal du bruge til web og her er det meget let.
Åbn dit bmp-billede i Photoshop og vælg Files -> Save for Web og nu får du mulighed for at gemme i forskellige kvaliteter samt formater. Hvis det er billeder(fotos) bør du vælge filformaterne jpeg eller png, hvor png er tabsfri (næsten).
2. hvis du sammensætter billeder, bør du først sikre dig at de har samme opløsning (altså xx ppi) og det er som regel det billede med den mindste opløsning som "styrer". Gem så billederne/det sammensatte færdige billede som *.psd (så du altid har dette originalbillede at arbejde ud fra, hvis noget går galt i det videre forløb).
Derefter gør du som i punkt. 1

Husk på at en opløsning når du udgiver til web typisk ligger på 72 ppi, som er udmærket til skærmgengivelse men absolut ikke egnet sig til print. Du bør så overveje om du skal uploade 2 kvaliteter - et i en lav opløsning og et i høj opløsning som folk så kan se og downloade efter eget ønske.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-05 14:12
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 01-06-05 14:28

glemte lige:
png8 er et skrækkeligt valg til fotos, hvorimod pnp24 måske kan bruges, men det fylder altså også mere end jpg