/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sparepumpe
Fra : BerndJ
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 31-05-05 14:59

Erfaringer med en sparepumpe (http://www.sparepumpe.dk/) efterlyses!!
Er det korrekt at den højere anskaffelsespris hurtig er tjent ind igen? Er der problemer med sparepumpen som ikke er kendt fra de "almindelige" cirkulationspumper? Driftssikkerhed??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-05 15:16

Regnestykkerne på sparepumperne er lavet med en meget dårlig pumpe kontra den nye.
Nyere pumper bruger ikke så meget strøm, og hvis det er en 230 volt (før 220) motor kan den let køres over en lille timer så den kun kører når der er behov.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-05 16:12

Der vil nok gå flere år før pumpen har tjent sig ind, men det kommer jo an på størrelse behov og om man alligevel skal udskifte.
De fleste pumper holder jo mindst 15 år og er nærmest lige driftsikre om det er Smedgård eller Danfoss osv.
Fordelen ved flere typer sparepumper er foruden den lavere strømoptagelse, at de kan regulere sig efter behovet, og pumpetrykket sættes ned når der ikke er stort behov, og dermed mindsker ventilstøj fra radiatorventilerne.
Men allerede installerede pumper kan tit reguleres med en håndbetjent vælger bagpå eller foran, og der er jo ingen grund til at køre på trin 3 hvis trin 1 er nok til anlægget, så allerede her kan spares strøm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-05 16:27

Du kan udregne besparelsen.

8760 x forskellen i optaget effekt (W) / 1000 = sparede kWh

Sparede kWh x ca 1,5 = årlig elbesparelse.

Det kan være lidt bøvlet at finde optagen effekt på gamle pumper, men et eksempel:

8760 x 20/1000 = 175,2 kWh => 175,2 x 1,5 = 262,80 kr/år.

Det er besparelsen ved konstant drift og en forskel i optagen effekt på 20W. Oftest kan eftervises endnu større forskel. Helt klart er nye pumper bedre i virkningsgraden. På ventilatorsiden kan det være meget voldsommere. Mest ekstreme jeg har oplevet var en Barker Jørgensen ventilator, der brugte ca 11 kW mindre end den Görgens den afløste. Ligeledes finder vi masser af småblæsere, med totalvirkningsgrader på under 50%

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 31-05-05 16:47

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 31-05-05 18:46

Lige en ekstra kommentar, spørgsmål eller bare bemærkning :
Hvem husker at sætte pumpen op i hastighed til vinter - og ned til sommer ? (Hvis den kan klare begge sæsoner på laveste hastighed, så er den overdimensioneret...)
Den aktuelle besparelse, som 3773 nævner en formel for, er jo kun hvis pumpen kører konstant på samme effektforbrug - fordelen ved de nye sparepumper, er netop at de tilpasser sig forholdene; derved skruer de ned for effektforbruget omgående dette er muligt (og skruer op når dette er nødvendigt)
Man skal måske også vurdere den forøgede komfort dette medfører, når man laver regnskabet.
(Forøvrigt er det GRUNDFOS, ikke DANFOSS, der laver cirkulationspumper)