/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
router
Fra : etdye
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 31-05-05 13:41

hvad gør/er en router og kan de noget forskelligt

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 31-05-05 13:45

En router "ruter" netværkstraffik fra "a" til "b". Man kan styre traffik via en router til at gå til forskellige computere.

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 31-05-05 13:47

kan du forklare det lidt bedre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-05 13:54

Internet........adsl/modem.....router----------comp1 og comp2 og comp3 osv
I routeren kan der opsættes nogle regler for dem der vil ind og besøge dig og dine comp.

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 31-05-05 14:53

nu er jeg total lost

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-05 15:07

Route er en vej/sti/gade/
Router er en vejviser altså den der bestemme hvem der skal gå hvilken vej.
Routere kan meget andet end det.
Men for at forstå hvad den ellers kan er du nødt til at kigge på den som en vejviser.
Men hvad hedder det grej du bruger til at komme på internettet.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-05-05 16:32

Her er der spørgsmål og svar på netværk, og hvilke enheder du evt. kan bruge.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 31-05-05 17:33

det grej jeg bruger er adsl
har en router ikke også en firewall indbygget

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-05-05 19:17

Det er ikke alle routere der har en firewall.

Her er der noget læsestof om firewalls http://www.rfits.dk/fileadmin/public/Billeder/firewall/hvordan.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 02-06-05 14:22

Hvis der følger en router med din ADSL, så virker den som en simpel firewall. Ingen kan komme igennem til dit netværk, men du kan "hjælpe" dem med at få adgang. Selvom du ikke (standard i en router) tillader traffik udefra, kan man "komme" til at installere et stykke software der åbner for en hacker. Det er sådan en traffik en firewall vil opdage og den er indbygget i WindowsXP SP2, men kan også hentes i flere gratis versioner. Hvis du bare sørger for at have en router, så er du godt sikret. Du kan evt. (læs SKAL) installere et antivirus program og scanne for spyware med f.eks. AD-aware. Læs evt. mere på www.spywarefri.dk