/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvordan virker en brintbil? (motoren)
Fra : morten_dahl
Vist : 4008 gange
100 point
Dato : 31-05-05 11:20

Hvordan virker en brintbil? er motoren ligesom en bezin motor hvor det bare er brint der bliver antændt? det er til en skole opgave

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 31-05-05 11:39

Der er to måder. Den ene er som du beskriver, nemlig som eksplosionsmotor. Der er blot nogle forskellige foranstaltninger der skal laves af hensyn til tryk og sikkerhed, men efter samme grundlæggende princip.

Den anden måde er ved at brinten ledes ind i nogle forbrændingsceller, hvor det sammen med ilt danner vand. Energioverskuddet kan tappes fra cellerne i form af elektricitet, som så bruges til at drive en elmotor der driver bilen frem.

Detaljerne i begge teknikker er for meget at skrive her, men bl.a. BMW og Mercedes har arbejdet meget med hver sit koncept. BMW med eksplosionsmotor, Mercedes med brændselsceller. Brændselscelle metoden virker p.t. som den den mest udbredte, men hvis eksplosionsmotoren kan komme til at fungere sikkert og godt, er det den mindst ressourcekrævende for bilfabrikkerne, der jo kan genbruge meget af den nuværende teknologi.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-05-05 12:37

Hejsa
Her skulle være stof nok til "opgaven"
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Brintbil&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK
Hygge...
Søren