/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
CD afspiller til tændnings lås
Fra : RaB
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 30-05-05 21:03

Har fundet ud af min Cd afspiller står og tampper mit batteri.. så vil ha den over tændnings låsen.. Men hvordan trækker jeg den over tæmdnings låsen..??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-05 21:16

Hvis den er monteret korrekt skulle den være over låsen.

Hvilken bil ?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 30-05-05 21:20

Find en ledning under instrumentbordet, eller andet sted som der kun er strøm på når du ønsker det, det kan du finde med en polsøger, alt imens du påvirker din nøgle, - når du har fundet den rette ledning kan du jo tilslutte den med f.eks. en strømtyv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 21:50

Pas lige på hvis bilen er udstyret med Airbag og selestrammere... Hvis du rammer den forkerte ledning kan det blive dyrt...
Du kan få oplysninger ved et autoriseret værksted om hvilken farve ledningen skal have.
Nogen gange er radio blot monteret forkert.
Da både fast + og tændings + er ført frem til autoradio..
Tag radioen ud og tjek at der er 2 leninger med + på når der er tænding på.
Så kan du se på diagram til radio - hvilken der skal monteres til hvad..
Brug spændingsviser eller måleinstrument.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-05 21:57

Det var derfor jeg spurgte hvilken bil det var.
Alle nyere biler er udstyret med radiotilslutning fra fabrikken. Men hvis det er en VW fra 70erne er det jo ikke givet.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 31-05-05 00:13

Hvis du kan finde den ledning der fører plussen op til bagrudevarmer-kontakten kan du altid bruge den.

Der er ikke nogen strøm på når tændingen er taget fra..

Husk at de fleste nyere anlæg skal have en konstant + for at kunne huske faste stationer, volume, balance, slutsted på CD m.m.

Det er korrekt at man skal passe på hvilken ledning man snupper ... Jeg har rettet tilslutningsfejl i en gammel skoda hvor radioen slukkede hver gang vinduesviskeren var 3/4 oppe på ruden, og på en Ford Fiesta som ikke kunne slukkes når man tændte lyset på kontakten fordi kørelyset forsynede tændingen baglæns

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 31-05-05 21:40

det er en golf 2 1,8 gl fra 86.. og vil jo gerne ha den gemmer alle min instillinger.. hvordan kan jeg lige finde ud af om det er monter rigtig..??

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 31-05-05 21:42

altså min cd afspiller..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 31-05-05 22:27

Det var jo en ½-gammel skøjte ... eller næhhh ... den er jo på alder med min Audi

På selve radioen er der:

- En stelforbindelse: Enten en spadesko med direkte forbindelse til stel (Dette er normalt på bla. Blaupunkt) eller en sort ledning. (Den skal naturligvis stelforbindes)

- En konstant plus: Enten en spadesko bag på radioen (alm på Blaupunkt) med et billed af et batteri, eller en tekst eller en ledning med en lille sikringsbox på. (Den lader du sidde der hvor den er i dag)

- en "tændings plus" Enten en spadesko (igen) eller en ledning med en sikringsbox.. tit med en nøgle aftegnet på Det er den der skal sættes til et sted hvor strømmen afbrydes når du slukker tændingen. Jeg brugte den + ledning der forsyner kontakten til el-bagruden.

VW ere og Audi'er er ikke just de biler der flyder med overflødige ledninger og stuff og altså heller ikke en "tændings plus" i de ældre modeller

Håber du kan bruge dette, ellers post fabikat og type på dit bilanlæg, så ser jeg lige om jeg kan hjælpe dig yderligere

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 15:16

hey dansende_T

Min cd-afspiller er en CRM 8410 / mobile cd/mp3 player.. Tro jeg kapper alle ledninger og trækker nogle nye ledninger.. men hvordan skal jeg gøre..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-06-05 16:06

Først og fremmest er det jo rart med en brugsforvirring ... Her er Google jo den bedate van man kan ønske sig ... den er lige her:

http://www.nrg1.com/Lava/nrg_bruksanvisninger/linker/dvd/CRM-8410.pdf

På side 1 ser du en oversigt over hvad de forskellige ledninger er til.. Jeg formoder at du har installeret alle højtalerledninger m.m. korrekt allerede nu, så det pringer vi over.

Den BLÅ ledning skal du ikke bruge til noget medmindre du har motor-antenne eller antenne med indbygget forstærker.
Den SORTE ledning er til stel, derfor skal den jo ... tjah ... forbindes til bilens stel
Den GULE er Backup - plussen .. Den skal sættes til en fast plus (Der hvor den er nu faktisk)
Den RØDE ledning er den du skal sætte til en plus der bliver afbrudt af tændingen. Her er plusen til el-bagruden det bedste valg fordi: Du er ret sikker på at den virker, og så er den forresten lige i nærheden af hullet til radioen i sådan en golf.

Ideen med at kappe alle ledningerne og trække nogen nye er ganske god, hvis du ellers har en masse tid, men det kræver et ret godt overblik over hvad der er hvad og hvorfor inde i et instrumentbord

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 16:27

hvis jeg nu forbinder den med el-bagruden plus, vil den så stadig gemme mine instillinger..??

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-06-05 16:43

Ja hvis den GULE bliver siddende på den faste plus

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 16:48

okay.. hvor sidder denne ledning til el-bagruden og hvordan kan jeg være sikker på det er den.. Kan det passe at min cd afspiller kan aflade mit batteri så meget....?? der må der være en fejl et eller andet sted..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-06-05 21:05

Der er ikke nogen sikker måde at beskrive hvad for en ledning på stikket der er den rigtige, uden at du skal måle dig lidt frem selv.

Start med at pille kontakten forlæns ud af instrument bordet, pil stikket af der sidder bagpå, sæt tænding på bilen, Den rigtige ledning er den der er + 12 V på.

Umiddelbart kan det ikke passe at din CD spille skal kunne malke batteriet når den er slukket, jeg har ihvertfald aldrig set det (og jeg har set lidt af hvert) ...

Hvis der er en extern forstærker sluttet til kan det tænkes at den ikke slukker sammen med anlæget, eller det er muligt at anlægget alligevel ikke er slukket selvom det ser sådan ud

Eller også er anlægget simpelt hen istykker

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 21:16

okay det må jeg lige prøve.. prøvet nemlig at sætte en pære mellem + polen og + ledning der går på + polen(altså ude på batteriet) og den lys godt op.. derefter prøve jeg at pille anlæget fra, og det hjalp en del, men lyser stadig lidt. hvad kan ellers stå og tappe strøm..?? Har kun cd afspiller i. men har en bas og forstrækker som jeg gerne vil ha i, men ikke før jeg har fundet fejlen på den tapper strøm..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-06-05 21:24

Hvis du skal tjekke om der er + 12 v skal du sætte den anden ende af "prøvelampen" til bilens stel ... Gearstangen eller tændingslåsen kan normalt bruges