/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Murerarbejde
Fra : cristian
Vist : 1409 gange
100 point
Dato : 30-05-05 10:51

Jeg skal pudse en indvendig murstensmur i en stue - ikke så den bliver helt tapetseringsplan, men så den står en smule rustik. Efterfølgende skal den males hvid. I den forbindelse søger jeg et par råd:

1. Er det korrekt, at jeg kan bruge almindelig strand-sand blandet op med en smule alm. cement - i et forhold med blot en halv murerske cement til en alm. gulvspand med sand? (Det vil i al fald blive en billigere løsning, end hvis jeg skal købe færdigblandet).

2. Skal der også kommes kalk i, så det ikke bliver for hårdt og kan sprække?

3. Hvor længe skal det tørre, inden der kan males på det?

4. Jeg regner med, at jeg først vander muren, derefter kommes mørtel på og til sidst jævnes ud med en murerkost med en smule vand på, er det ikke muligt?

Tak for hjælpen!

Mvh
Cristian

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 10:54

1. Er det korrekt, at jeg kan bruge almindelig strand-sand blandet op med en smule alm. cement - i et forhold med blot en halv murerske cement til en alm. gulvspand med sand? (Det vil i al fald blive en billigere løsning, end hvis jeg skal købe færdigblandet).

* Køb sandmørtel færdig blandet det andet er for profecionelle... og så skla der nok en lilel smule mere cement i. men kun lige so det skifter farve...

2. Skal der også kommes kalk i, så det ikke bliver for hårdt og kan sprække?

* ikke hvis du køber det færdigblandet

3. Hvor længe skal det tørre, inden der kan males på det?

* til fladen er blevet hvid (grå)...

4. Jeg regner med, at jeg først vander muren, derefter kommes mørtel på og til sidst jævnes ud med en murerkost med en smule vand på, er det ikke muligt?

* jo det er det...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 11:08

1:kan du ikke , der er salt i strandsand og det vil aldrig holde
brug strandsand mørtel , bland det 1 del cement til 5 dele mørtel

2:nej

3:alt efter hvad du maler med 2-6 uger

4:ja , men har du ikke prøvet det før , får du ikke et godt resultat
denne måde er kun god til meget små områder , med meget tyndt lag , brug et filsbrædt istedet

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-05-05 11:10

lige en ting til
når pudset er under ½ år gammelt , så skal du prime vægene før du maler , ellers vil der komme udtræf gennem malingen

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 30-05-05 20:34

Blandingforholdene er godt og vel for stærke (pas på med udtrykket en murerske - mange tror at en spandeske er en murerske, men det er det ikke ifagsproget.

Hold dig til en tørmørtel der er sqmmensat til formålet - så dyrt er det dog ikke til en enkelt væg.

Læs lidt Maxit håndbogen eller læs i "Spørgsmål og svar" under overfladebehandling på flg. link

http://www.maxit.dk/indhold/home/haandbog/