/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Eric S. Raymond.... Hvor dygtig er han?
Fra : Iboga
Vist : 381 gange
100 point
Dato : 30-05-05 09:15

Hejsa.

Har lige skrevet opgave om hacking og har læst hans "how to become a hacker". Både på dansk og på engelsk.
Men nu kommer det sjove, han skriver at "Unix er styresystemet på Internet/Unix is the operating system of the Internet". Citat slut..
Og det har jeg naturligvis skrevet i vores opgave, men en i gruppen mener at det er forkert.

Så hvad siger du?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-05-05 09:42

Unix, Linux og FreeBSD, Er (vist) det mest brugte.
Mener at de høre sammen i en gruppe der kaldes Nix.
Mvh. Jørgen.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-05 09:46

Internettets historie
http://www.historyoftheinternet.com/chap7.html

Min mening - At tale om at "Internettets styresystem er UNIX" svarer til at sige at sige at en frugtplantage er æbletræer i flok. - Internettet er en kommunikationsvej, der understøttes af de moderne styresystemer.

Han mener sikker at UNIX er <k>STYRESYSTEMET</k> - generelt betragtet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 30-05-05 09:53

Hej Iboga

du er ved at bevæge dig ind på et minefelt, for i denne verden er der 2 lejre - Microsoft og Unix, og lidt ligesom olie og vand kan du ikke blande de 2 ting (jov jeg ved godt at man kan have MS miljø med Unix og vv).

Hvis du kigger på markedandel af serverne så er Micsoft en lille del foran Unix på Internettet (41 versus 40), men snakker/taler du om servere generelt har Unix en andel på ca. 15% (Gartner) og Microsoft ca. 60% og andre de resterende %.

Så når du skal lave hacker programmer - hvor vil du så lave det? - på de 15% eller på de 60% sucess rate????. Anden del af Hacking er at Microsoft arbejder med CISC (Complexed Intruction Set Control) hvor Unix arbejder efter RISC (Reduced instruction Set Control) princippet. Dermed kan du nedbryde den enkelte kode i delelementer, hvor Microsoft skal "overskue" helheden hver gang, og dermed mister du overblikket over alle faldgrupper når du arbejdre med millioner af kodelinier som Windows XP f.eks.

Hvis du er en "nystarter" og skal have et Internet server op at køre om 3 timer, så skal du anvende Microsoft som Internet server, fordi nogen andre så har tænkt for dig under installationen, både med look and feel og med drivere etc., men ved du en del om servere etc., så skal du bruge Unix, fordi det kræver mere viden at arbejde med og drive en Unix server end en Microsoft server. Derfor ser du også at MS serverre hackes så ofte som det sker, simpelt hen fordi folk som laver disse servere ikke ved hvad de skal gøre for at udelukke misbrug, men kører bare en stadard installation fra en CD, og svarer ja til hvad der spørges om.

Lars

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-05-05 10:30

Lars.. Lidt om RISC vs CISC..
http://cse.stanford.edu/class/sophomore-college/projects-00/risc/risccisc/

RISC skulle være hurtigere, for søgningstiden for den enkelte instruktion i processoren er kortere.

Omvendt skal der udføres flere instruktioner for at udføre samme opgave, hvormed der "alt andet lige" faktisk er flere maskinkode instruktions linier i et program for en RISC processor. Det er dog ikke noget applikationsprogrammøren mærker, da det jo håndteres af compilerne.

Det er i øvrigt også værd at bemærke at hacker angreb på UNIX/LINUX/BSD o.lign er i stigning.
Der er interessante tal i "Riptech Internet Security Threat Report", der kan læses hen i retning af at der faktisk er procentuelt flere angreb på xNIX i forhold til styresystemernes udbredelse.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-05-05 10:38
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 10:56

For at suplere:
Unix er styresystemet på Internet >>>>>>>Ford er vejenes bil /car of the road.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-05-05 12:07

He he.. godt nok .. jeg synes nu bare det er "Emil Jellinek's datter"

Godkendelse af svar
Fra : Iboga

Dato : 14-07-05 17:56

Tak for svaret JensT, det var lige hvad jeg havde brug for. :)

larsfrohn, prøv at læse mit spørgsmål før du svarer. Det du skrev havde intet med det jeg spurgte om.. i hvertfald ikke i mine øjne..