/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc starter selv op
Fra : briani
Vist : 1437 gange
300 point
Dato : 27-09-02 12:09

Hej derude
Min nabo har en computer der selv starter op selv om den er blevet slukket
Mystisk syntes jeg
Han kører med windows me
Den har ikke gjort det før,men efter der er blevet instaleret et netkort til kabelmodem samt en tråløs mus,så er proplemet kommet
er der en eller anden indstilling han er kommet til at sætte forkert?
Det er forskellig hvornår den selv starter den kan gør det efter kort tid andre gange kan der gå timer
Så hvordan løser jeg dette proplem for ham?
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 310 point
Dato : 27-09-02 12:18

Hep,

Der er et par muligheder.

En af dem, der lyder mest sandsynlig er at WOL (Wake-on-LAN) er slået til. Så starter pc'en hver gang den får et signal fra netværket.

Dette kan på de fleste systemer slåes fra i BIOS'en.

En anden mulighed er at den er sat til autostart i BIOS.

Der er selvfølgelig også muligheden for en defekt strømforsyning (overgang).

Der er også nogle systemer, der kan starte når de får signal fra mus/keyboard/usb-port. Igen check BIOS om det er slået til.

Håber det hjælper

// Martin

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-09-02 12:30

Hej Martin
Hvor finder jeg den der wol (wake on lan) du skriver inde i bios under hvad?
MVH brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 11:11

Mon ikke det er fordi "wake on lan"
skal slås fra i bios.

Mvh

/Flemming

> "briani" skrev
> Min nabo har en computer der selv starter op selv om den er blevet
> slukket
> Mystisk syntes jeg
> Han kører med windows me
> Den har ikke gjort det før,men efter der er blevet instaleret et netkort
> til kabelmodem samt en tråløs mus,så er proplemet kommet
> er der en eller anden indstilling han er kommet til at sætte forkert?
> Det er forskellig hvornår den selv starter den kan gør det efter kort
> tid andre gange kan der gå timer
> Så hvordan løser jeg dette proplem for ham?

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 27-09-02 12:40

Du finder den som regel under power management eller advanced.

Det kommer an på hvilket bundkort du har.

Post lige mærke + model.

// Martin

Kommentar
Fra : briani

Dato : 27-09-02 12:49

hej igen Martin
jeg kan desværre ikke oplyse mærke+model da min nabo ikke er hjemme før engang i eftermiddag
men jeg vil prøver at kikke under power management eller advanced om der er en der hedder wol eller wake on lan
og se om den er sat til
så en tilbagemelding kan først ske senere på dagen eller iaften
så vil jeg vende tilbage
men på forhånd tak
Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-09-02 13:13

Hej Brian,

ka' du evt. få din Nabo til at køre dette her program hvis han ikke lige ved hvilket bundkort eller Bios han har... programmet programmet hedder "Bios Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når han så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' han så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... evt. sende det til dig, så du ka' sætte det ind på siden her, så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

har evt. rørt tastaturet når den genstartede?
(nogle bios understøtter start ved tryk på tastaturet eller mus)

men ellers så er WOL inde under Bios som Martin skriver...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-09-02 13:20

Hej Brian

De gange jeg har været ude for det, har det været forårsaget af støj på lysnettet.

En kollega til mig fortalte at i et meget stort firma, havde man købt et større parti ens computere der mere eller mindre var tændt allesammen når de ansatte mødte om morgenen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 21:58

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote in message
news:an1aqu$6o9$1@sunsite.dk...
> Mon ikke det er fordi "wake on lan"
> skal slås fra i bios.
>
Det kan vel også være "wake on...." andre IRQ-ting inde i BIOS ?

//MortenC

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 23:22

"briani" <briani.news@kandu.dk> wrote in message
news:q_Vk9.34671$Qk5.1506723@news010.worldonline.dk...
> Min nabo har en computer der selv starter op selv om den er blevet
> slukket

Check ACPI-instillingerne i Strømstyring under Kontrolpanel.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 28-09-02 10:46

Hej martin
Så blev proplemet løst
jeg gik ind i bios og der var wake on lan slået til,så jeg disablet den.
slukkede computeren igår kl 16.00 og bad min nabo om ikke at tænde den igen før idag
har lige snakket med ham her ved 10 tiden og han fortalte at den ikke var gået igang af sig selv,så man må jo sige at det har været det der var galt
så det var bare dejligt
så tusind tak for svaret
også tak til alle de andre der var med til at løse dette proplem for min nabo og mig
MVH og en god weekend til jer alle
Brian