/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
resne aluminium med saltsyre
Fra : dr0zie
Vist : 2556 gange
50 point
Dato : 29-05-05 16:35

Hej, skulle høre kan man rense aluminium med saltsyre, eller dvs laver saltsyren misfarvinger i aluminiuemt og hvis ja har i et bedre kemikalie til at rense aluminium med?

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 29-05-05 16:41

og hvordan får man bly til at petinerer dvs altså så det ser gammelt ud igen, og ikke sådan skinnede og nyt efter det har fået ilt..

Kommentar
Fra : mogib

Dato : 29-05-05 16:49

nej du kan ikke rense aluminium med saltsyre,brug sand eller skurepulver

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-05-05 16:50

1) tjah - husker to dejlige gryder der netop fik saltsyre engang - og de blev godt sorte

2) http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=6285&message_id=417255&forum_id=15020 mener her står noget men er ikke sikker på at linket er det rigtige hvad bly angår

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 17:14

Aluminium renses og poleres nemmest med Autosol og lidt "knofedt", så kan det blive næsten lige så blank som krom.

Det er et lidt sart materiale der let bliver ødelagt og angrebet af andre ting.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-05 17:21

Saltsyre ødelægger omgående aluminium (misfarver).
For nuværende findes der intet kemikalium der kan anvendes til rensning af aluminium. (Brug knofedt)
Bly patinerer sig selv efter 14 dage under åben himmel, indendørs tager det lidt længere tid.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 17:23

Ups---sorry dova

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 29-05-05 20:45

MMmn ok... Har renset den med saltsyre og den er blevet misfarvet men ikke så slemt igen..

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 29-05-05 20:48

MMmn ok... Har renset den med saltsyre og den er blevet misfarvet men ikke så slemt igen..

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 29-05-05 20:50

Nogle der ved hvordan man

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-05-05 00:38

dr0xie " nogen der ved hvordan man" ????????????????????? hvad da

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 05-06-05 21:40

Mmmn hvad gør jeg med blyet??? Proccen skal fremskyndes har ikke tid til at vente 14 dage udenfor:)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-06-05 00:37

lig det i saltvand det ødelægger næsten alt skruger ruster selvom de er rustfri bare et dyp(ca 15 min og så ca 1 dags tid og det er rustet ) ved ikke om det virker på bly

Godkendelse af svar
Fra : dr0zie

Dato : 12-01-06 22:16

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : nusernielsen1

Dato : 10-05-06 18:47

hey smør dit bly ind i a38 ja det virker måske lidt mærkeligt men der virker på bly såvel som kobber og messing og andre ædelmetaller (minus rustfast)