/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Broccoli and Provolone Quiche
Fra : netper
Vist : 1113 gange
100 point
Dato : 27-09-02 11:28

Så er opskriften oversat og den kom til at se sådan her ud

7,5 dl. broccoli
3 spsk. oliven olie
2 fed hvidløg, knust
1 mellem løg, fint hakket
¼ tsk. rød peber flager
1 22 cm. ubagt piebund
4 æg, pisket
1 æggeblomme, pisket
½ l. fløde med højt fedtindhold
salt
peber
2.5 dl. revet provolone ost

Forvarm ovnen til 190 grader. Kog broccolien i en gryde med vand i 5 minutter indtil den er mør men stadig fast.

Opvarm olien i en kasserolle over mellem varme og sauter hvidløg og løg indtil de er møre. Bland broccolien i og kog i 1-2 minutter. Krydder med rød peber flager. Hæld blandingen i tærtebunden.

I en skål piskes æg, æggehvider og fløde sammen. Hæld over broccoliblandingen i piebunden.

Krydder med salt og peber og drys revet ost over

Bag i 35 minutter i forvarmet ovn, pien er færdig når der ikke hænger dej på en pind stukket ned i midten af pien.

Men så støder jeg blot ind i et nyt spørgsmål, for hvad er det lige quiche betyder,
navnet går igen på både pie og tærte

Mvh
Per

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 27-09-02 11:36

Jeg mener bare ordet har meningen som en åben tærte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 10:27

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RnVk9.34649$Qk5.1502133@news010.worldonline.dk...
> Så er opskriften oversat og den kom til at se sådan her ud
>
> 7,5 dl. broccoli
> 3 spsk. oliven olie
> 2 fed hvidløg, knust
> 1 mellem løg, fint hakket
> ¼ tsk. rød peber flager
> 1 22 cm. ubagt piebund
> 4 æg, pisket
> 1 æggeblomme, pisket
> ½ l. fløde med højt fedtindhold
> salt
> peber
> 2.5 dl. revet provolone ost
>
> Forvarm ovnen til 190 grader. Kog broccolien i en gryde med vand i 5
> minutter indtil den er mør men stadig fast.
>
> Opvarm olien i en kasserolle over mellem varme og sauter hvidløg og løg
> indtil de er møre. Bland broccolien i og kog i 1-2 minutter. Krydder med
> rød peber flager. Hæld blandingen i tærtebunden.
>
> I en skål piskes æg, æggehvider og fløde sammen. Hæld over
> broccoliblandingen i piebunden.
>
> Krydder med salt og peber og drys revet ost over
>
> Bag i 35 minutter i forvarmet ovn, pien er færdig når der ikke hænger
> dej på en pind stukket ned i midten af pien.
>
> Men så støder jeg blot ind i et nyt spørgsmål, for hvad er det lige
> quiche betyder,
> navnet går igen på både pie og tærte
>
> Mvh
> Per
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Udtrykket er fransk og betyder tærte

På fransk findes tartes = åbne tærter (uden dejlåg)
tourtes= lukkede tærter (med dejlåg)

Og så findes der altså quiche.En åben tærte fra Alsace-Lorraine.Området har
skiftevis været fransk og tysk. Ordet quiche skulle være en forfranskningen
af det tyske kuchen( kage).

mvh Jette

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-09-02 12:15

Her er hvad Cambridge dictionary's definition :

(from Cambridge International Dictionary of English)

quiche
noun [C]
an open pastry case filled with a mixture of eggs, cream and other savoury things that is baked and eaten hot or cold
asparagus/broccoli quiche

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-09-02 12:15

hej Jette

Jeg har set ordet indgå i både pie'er og tærter men der er jo heller ikke den store forskel på de to

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 27-09-02 12:50

hej per
dette er jo hyggeligt

quiche = tærte uden sukker ( bund uden sukker )
mvh mcloud

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-09-02 14:05

Hej Per,

Jette er nyhedsbruger og ka' først læse meddelser herinde fra hvis der bliver trykket på "skriv til nyhedsbruger" ved siden af kommentar til nyhedbruger"... idet det først er der meddelsen bliver sendt ud på nyhedsgruppen... indtil da er det kun den første besked fra indlægget der er blevet sendt derud...

du ka' her se hvordan dit indlæg ser ud ude fra nyhedsgruppen... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/217051/groupid/20202
deres indlæg meddelser bliver automatisk flettet ind i indlægget herinde, men ikke omvendt ud til nyhedsgruppen, med mindre funktionen "skriv til nyhedsbruger" er blevet brugt...

ang. Quiche Lorraine som hun nævner, står der noget på siden her... -->
http://www.frankofil.dk/mad-vin/quiche-lorraine.php
hvor de nævner at...
..." Ordet quiche er afledt af det tyske ord Kuchen (kage). Området hørte nemlig tidligere til Tyskland under navnet Elsass-Lothringen. En quiche er en tærte med usødet mørdejsbund og varierende former for fyld. Det klassiske fyld er en æggemasse samt stegt, røget flæsk. Men man kan også tilsætte for eksempel løg eller revet ost. Og man kan erstatte flæsket med bacon eller skinke. "...
der står også lidt mere på siden... men det regner jeg med du selv ka' gå ind og læse...

der er også en Broccolitærte her... -->
http://www.familiemad.dk/hovedretter/taerter/taerter.htm

mvh.

Strarup