/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Birketræsdrab
Fra : dabj
Vist : 3301 gange
200 point
Dato : 29-05-05 14:45

Jeg har et ca. 15 mtr. højt birketræ, hvor jeg har skåret alle grene ned til 50 cm fra stammen incl. toppen.
Men tag mig pokker om skidtet vil dø
Træet skal bibeholdes som det er, men i udgået stand.
Og hvordan gør man så lige det??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 14:48

Birk er en stor vandforbruger. Kan du skære rødderne over hele vejen rundt om træet i 1-1½ m afstand og samtidigt fjerne alle tilløb til grøn tilvækst, vil træet dø af sult og tørst. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 14:48

Det kan du kun gøre ved at ødelægge røddernes evne til at optage næring, eller ligefrem aflive træet med noget gift der optages gennem rødderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 14:51

Problem nr. 1: Rødderne skal bibeholdes, ellers vælter træet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 14:53

-> Og hvad hedder så den gift der ikke samtidig ødelægger græsplænen???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 14:54

Man kan også bare få arne.jakobsen til at slå lejer ved siden af træet - så vil det rimeligt sikkert begå selvmord efter kort tid.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 14:54

Du vil jo have at træet er dødt? Døde rødder giver da ikke den nødvendige støtte. Og en stamme uden grene og krone behøver ikke så farligt megen støtte, idet vind ikke vil kunne vælte det alligevel. Du kunne jo også støbe en cementrand omkring de oversavede rødder og så dække med jord.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 15:00

->Flash77
Så-så, dette er altså en alvorlig sag

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-05-05 15:00

sprøjt det med round up på blade og alle friske snitflader, og lad det blokere rødderne, eller ring træet, ved at fjerne ALT bark i et 5- 10 cm bredt bælte hele vejen rundt om træet. Ikke mindst er det vigtigt, at det grønne lag også fjernes. ringning tager ca. 2 år om at slå et træ ihjel.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 15:06

->A.C.Rosmon
Har altid troet på den med at birk kunne bløde ihjel, det gør min birk IKKE.
Alle grenene røg for 3 uger siden---RoundUp på alle snit--virkede ikke, da vandet sprøjtede ud af dyret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 15:09

Som sagt er Birk en meget stor vandforbuger, og skærer man Birk ned netop i forårsmånederne vil den formeligt sprøjte vand ud af snitfladerne. Det er derfor du skal beskære dens rodnet så kraftigt. Det er jo lidt sent at fortælle dig at du har beskåret den på den helt forkerte årstid.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 15:46

dabj

Jeg tror du må en tur op i træet igen for at fjerne barken

Her er et eksempel fra en, der fulgte naboens råd Tror faktisk at naboen var træt af birketræet

Citat
Halshuggede birketræer er noget af det mest uskønne, der findes, og chancen for, at de kan gro sig kønne igen, er så lille, at den godt kan lades ude af betragtning.

Ydermere har I fjernet barken, som er der, hvor en evt. knopdannelse skulle komme fra. Hermed er ødelæggelsen fuldendt. Derfor er mit råd: Få det træ væk, og lyt aldrig til "gode" råd fra den nabo igen.

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/98bfe2c71e8ef2bcc1256bff006123da%21OpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENTRAE_OG_BUSK%26Region%3D%22%29%3B%20

Jeg er ikke sikker på at linket virker.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 15:49

Jeg er også sikker på at min løsning virker....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 15:50

dabj

Søg på google "halshugget birketræ"

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 15:52

Bare vand det med noget af arnes vin - det plejer at ødelægge toppen på arne, så kan det da være det også kan klare et træ....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 15:53

At kravle op i træet igen som ans skriver er ikke nogen løsning. Det gælder ikke om at fjerne al bark fra træet, blot som A.C.Rosmon og jeg skriver, at hindre vandet i at nå op i træet. Rosmon skriver om at Ringe træet og det ville også have været en god løsning hvis beskæringen var sket i vinters. Men da beskæringen er sket midt i træets hovedvækstsæson er man nødt til at beskære rodnettet for at forhindre næringsstofferne i at komme op i træet. Man skal alligevel ringe træet NU, som Rosmon skriver.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 15:56

Arne - du går da vist også lidt i ring....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 15:58

Du meldte dig ud af kandu for nogle dage siden og nu er du her igen...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 16:02

Jeg har da ikke meldt mig ud! Hvor pokker har du det fra?

Og kom så med en antagelig kommentar til Dabj's spørgsmål. Eller lær at blande dig uden om.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 16:08

??? - hvad var det så lige du skrev kl. 00:08 i denne tråd http://www.kandu.dk/dk/spg/67543 ??? Mener også der var en gang for ca. et halvt års tid siden hvor du også meddelte at nu gad du os godt nok ikke mere - man da kom du også tilbage igen...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 16:10

Og jeg er da kommet med flere kvalificerede svar på spørgsmålet. Det eneste jeg kan se der er forkert ved de svar er at det er en totalt grim måde for træet at dø på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 16:16

Resume:
Pkt. 1 Jeg har fjernet alle grene i vækstperioden i håb om at træet ville "bløde" ihjel.
Pkt. 2 Træet er ringet en halv meter over jorden i håb om dødens snarlige indtræden.
Pkt. 3 Midt i ringningen er 10 stk. 2" kobbersøm slået i træet (håbet er bogstaveligt lysegrønt)
Pkt. 4 Boret 2 stk 15 mm huller tværs gennem stammen.

Gad vide om sådan et dyr kan aflives med Jagtgeværet???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 16:20

Citat
På den anden side
Hvis De har et birketræ, som er blevet for stort – det bliver de jo, sådan nogle – og som De gerne vil af med, så prøv at fælde det nu. Et vandret snit fem centimeter over jorden. Og vent så mellem 15 minutter og 24 timer, så skal De se det bløde. Det er, så der står blank saft på snitfladen. Man drømmer ikke om, at der kan være så meget saft i et træ, før man ser det.

http://www.tv2nord.dk/default.asp?kategori1=program&id=96&id2=1101&level=2

Held og lykke med dit klatretræ

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-05 16:22

Flash77 LOOOOL

Dendrosuicidal. Causa mortis "Arnesiensis"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 16:30

->ans
Jeg kan garantere dig at det bløder

Ideen med det hele er, at når træet er dødt planter man en "Arkitektens trøst" der gror op i træet, og i løbet af få år, danner en ny krone, som er et tæt og sandt eldorado for havens fugle. Har set det hos en nabo længere nede af vejen.
I øvrigt var træet blevet så højt, at det begyndte at skygge på min veranda.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-05 16:37

Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed, det er det, der kræves.

Spørg dog din nabo, lidt længere nede af vejen.

Han/hun kunne jo blive bruger på kandu og gi' dig et godt råd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 16:38

dabj

Rom blev jo heller ikke bygget på en dag

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 16:40

->ans
Og naboens træ var en gran

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 16:46
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 16:48

Jeg MENER at jeg har hørt at hvis man borer et hul i træet og hælder saltsyre i det, så går det ud. Mener ikke det behøver at være ret store mængder... Ovenstående link fandt jeg i google ved at søge på: "bore hul træ syre" - der kom en masse link. Prøv at se om der er noget brugbart...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 16:49
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 17:16

Flash77 -> Lær lige det danske sprog før du kommer med sådan noget shit. Jeg skrev:

Citat
Hvis I virkeligt er SÅ dumme, melder jeg mig squ selv ud af Kandu. Jeg har ikke lyst til at dele plenum med SÅ snotåndsvage mennesker

Der står jo IKKE at jeg melder mig ud. Der står at HVIS I er så dumme, så melder jeg mig ud.

Kan du ikke se forskellen? Nej åbenbart ikke. Og det fortæller mest om din manglende klogskab/intilligens.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-05 17:19

Jamen vi er snotdumme hele banden, så meld dig nu ud. Så kan du bruge al den tid der frigøres til at lære at stave, og et 5 års kursus på en flinkeskole, hvis de kan holde dig ud LOOL

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 17:27

->arne.jacobsen---Klumme---Flash77

Denne tråd er oprettet med hensyn til aflivning af et birketræ.
Ønsker I at aflive hinanden bedes I venligst finde en anden tråd at gøre det i.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 17:28

ans -> I dit citat står der NU, men intet om hvornår NU er. Det er som tidligere omtalt vigtigt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-05 17:34

Er det en Psykoarneregel du vil håndhæve. Mener ikke der i Kandus' betingelser for deltagelse er nævnt noget om, hvem og hvad man må gå ind i en tråd med.

Jeg er sikker på, at du sagtens kan finde de indlæg, der handler om aflivning af dit træ, selv om der undervejs osse gøres opmærksom på AJ's fortræffeligheder

Desværre nødvendiggør AJ's sygelige adfærd på HELE Kandu, at han konstant skal holdes i skak, da denne pestbyld ellers vil brede sig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 17:36

dabj ->
Citat
Resume:
Pkt. 1 Jeg har fjernet alle grene i vækstperioden i håb om at træet ville "bløde" ihjel.
Pkt. 2 Træet er ringet en halv meter over jorden i håb om dødens snarlige indtræden.
Pkt. 3 Midt i ringningen er 10 stk. 2" kobbersøm slået i træet (håbet er bogstaveligt lysegrønt)
Pkt. 4 Boret 2 stk 15 mm huller tværs gennem stammen.

Du har fjernet alle grene i vækstperioden. Det er den største fejl. De skulle ikke være fjernet i vækstperioden, men i hvileperioden. En Birk vil/kan ikke bløde ihjel. den kan SUGE vand ud af jorden.

At du har ringet træet er også godt, men ikke om foråret. Kobbersøm virker på nogle træer, men ikke alle.

Borede huller har ikke nogen effekt. Det det drejer sig om er at forhindre træet i at suge næring nedefra (Ringning) og få næring fra solen (Fjernelse af alle grønne dele)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 17:42

dabj har stillet et seriøst ment spørgsmål, og jeg har svaret. dabj HAR fortalt flash77 at han bør hold kæft. Det bør du også Lille dumme Klamme Klumme. Den eneste (Udover Flash77) der spammer tråden er dig.

Så hvem er det lige IGEN IGEN der er den mest svinske og sygelige pestbyld.

Jeg har givet gode og brugelige kommentarer. DU og Flash har KUN spredt lort omkring jer. Skam jer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-05-05 17:49

Sprede lort gør vi, i og med at vi synliggør dig og dit vanvid. At du i denne tråd kommer med relevante oplysninger er bare et tilfælde, der kan skifte så hurtigt som en kastevind...... hvilket allerede beviseligt er sket LOOL

Det ville klæde dig, at lade andre afgøre om dine oplysninger er gode og brugbare, men det er selvfølgelig ikke i dit selvglade og oppustede karakterafvigende egos ånd

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-05-05 18:00

Dabj - respekt for dit ønske. Jeg har nettop oprettet tråden GAK-GAK Arne hvor evt. mudderkastning kan fortsættes.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 29-05-05 18:05

Fæld birken helt. "Plant" en stolpe købt hos en trælast. Bor nogle huller på kryds og tværs og sæt rundstokke igennem - længere og længere jo højere, du kommer op. Og lad så trøsten klatre op ad det.
Efeu er bedre, og den er grøn hele året, men det tager selvfølgelig nogle år, inden den når helt op og danner "krone".

Kommentar
Fra : minimulras

Dato : 29-05-05 19:13

Hey.

Et kort svar på spørgsmålet:

Bank et kobbersøm i træet. 20 cm over jorden og vent.
Det kan træer ikke tåle. Det går med garanti ud inden længe.

Mvh. Rasmus

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 20:05

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 21:35

dabj -> For at få en Birk eller et hvilket som helst andet træ, til at gå ud i løbet af et par år og bibeholde rodnettet så det ikke drætter omkuld ved første og bedste efterårsstorm ?

Slår man en 10-20 stk. 5 tommers kobbersøm i stammen ca. 0.5-1 meter over jordoverfladen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 21:37

Ps. Kobberet virker som gift og træet sygner stille og roligt hen i løbet af en 3-5 år alt afhængig af størrelsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 21:42

Pps. Alternativt kan man fjerne barken i en bremme på ca. 20-30 cm. hele vejen rundt om stammen, men er træet stærkt ? Lukkes 'såret' og træet vokser videre under den beskadigede del. Dette sker ikke ved brug af kobbersøm. Man kan evt. slå flere i henad vejen, hvis man ikke synes processen skrider hurtig nok frem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-05-05 10:01

Tak dabj

Håber du får held med dit projekt.

Hilsen ans