/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hmm.. hvordan klare jeg den?
Fra : JacobS.
Vist : 558 gange
20 point
Dato : 29-05-05 12:30

Hej

Jeg skal snart ud og ha en ibook. Lige nu har jeg en pc. Så derfor vil jeg høre om man kan få lavet pc´en om sådan den minder om mac´s system sådan jeg er vant til at bruge deres system når jeg får min mac

HVor kan jeg hente sådan noget?

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 12:36

Jeg tror egentlig ikke det findes...

Hvad i alverden skal du også bruge en mac til?? :P

/Karl Smart

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 29-05-05 12:38

kan man ikke bare få den til at ligne?

En mac er da for sej. total cool.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 12:44

Du kan måske få grafikken til at ligne med Style XP, men du vil aldrig opnå et system, der virker på samme måde...

http://www.tgtsoft.com/prod_sxp.php

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 16:14
Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 16:47

Hmm.. Ser ud til at molekyle overhalede mig der..

Men det kan da ikke passe at man kan lave Mac OS til PC helt gratis med Apples velsignelse???

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 18:45

Joeh.. det kan man godt For man bruger ikke Apples kildekode, men man simulerer/emulerer blot systemkaldene til operativ- og filsystem

Altså konverterer kald til Motorolas 68xxx processor-serier til Intels xxx86 -serier.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 18:46

Svarer lidt til at køre DOS på en Macintosh...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 18:52

Men som jeg forstår det, vil han stadig ikke have Mac OS - han får bare mulighed for at køre det op en PC?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:01

Det som JacobS spørger om er, som jeg opfatter det; dét en emulator kan : Immitere ét operativsystem, medens det 'i virkeligheden' bliver kørt under et andet.

XP kører Mac-OS.
Win98 SE kører Commodore64 : http://www.viceteam.org/

..og alt muligt : http://www.emulator-zone.com/doc.php/misc/mess.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cwarnich

Dato : 29-05-05 23:52

Du kan prøve om du kan finde en version af Cherry OS, som vidst nok svare til Virtual PC bare omvendt. Men de er gået nedenom og hjem, så du skal nok finde noget lidt uofficielt.

Men!
Det er sgu ikke nødvendigt - OSX er logisk opbygget, og jeg tror ikke du vil have nogen problemer med det overhovedet. Der findes Apple Centers i Århus, Odense og KBH - du kan evt spørge om de vil give et lille lynkursus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 08:21

cwarnich -> Du har vist ikke liiiiiige fået tjekket mit link : http://www.emulators.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 14-10-05 15:11

Det ser da meget sjovt ud det der "emulators". Men så vidt jeg lige kan se er det kun til det gamle Mac OS 8, som blev udfaset af Apple for adskellige år siden. Det nuværende Mac OS X understøttes ikke. Og så forudsættes det vist også at man har adgang til en kopi af en gammel Mac Boot ROM og her er det så at vi er på vej mod grænsen for hvad Apple vil finde sig i. Den kode der ligger i Mac's boot ROM er der selvfølgelig copyright på og man skal i princippet eje den chip man kopiere den fra og vel at mærke blive ved med at eje den så længe man benytter den kopierede kode.