/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliepletter
Fra : fh1dk
Vist : 2402 gange
100 point
Dato : 29-05-05 12:29

Hvordan kan oliepletter fjernes fra fliser i indkørsel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 12:31

Sand , kattegrus og hvis det sidder meget fast så lidt kaustisk soda (pas på for det æstser alle fedtstoffer incl. hud) opløst i vand.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 29-05-05 12:45

Når du har prøvet ovenstående, kan du drysse cementpulver på, og lade ligge på i nogle dage inden du affejer det, måske skal du tage det sidste med en hård børste, e.v.t. stålbørste.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-05 13:37

Citat
Fjern oliepletter på fliser.
Sådan gør du
1. Hæld petroleum ud over pletten for at opløse den
2. Lad det virke cirka 10 til 20 minutter
3. Drys derefter cement på
4. Lad det suge til dagen efter.

Hvad skal du bruge
· Petroleum
· Cement

http://www.hobbyvaerkstedet.dk/maend/dokumenter/lavdetselv.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 13:45

På denne side

http://www.handyman.dk/goderaad/

er der et andet råd.

Du skal taste oliepletter på fliser, så komme siden frem.

Du kan fremstille en grød af petroleum og pibeler (Kaolin) i en skål, læg massen ud over pleten. Når massen er hærdet op kan den fjernes og fejes op med en stiv kost.

Som alternativ til pibeler kan bruges kartoffelmel.

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 29-05-05 15:28

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 15:40

Du har jo lov at bruge et af de andre råd (der er afprøvet) hvis oliepletten skulle komme igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-05 16:02

Tak fh1dk

Jeg håber, at du får oliepletterne væk.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 30-05-05 09:07

Hej BjarneD

Ja det er svært med disse point, jeg ville egentlig også have givet dig nogle, men sådan er forummet desværre ikke indrettet. Jeg opretter et spørgsmål hvor du kan få lidt point.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:02

Hej.

Jeg har lige fået øje på det spørgsmål du oprettede. Du må gerne slette det hvilket man kan når der ikke er skrevet i det.
Du behøver ikke at give mig point og min kommentar efter lukningen skyldes kun, at jeg har haft lejlighed til at fjerne meget olie fra betongulve og fliser og derfor ved, at det kan være svært at fjerne og især hvis det er gammel motorolie der trænger dybt ned i betonen og efterlader en sort skygge.
Der er intet forkert i at bruge de mildeste midler først, tværtimod, når bare man er opmærksom på, at midler der opløser olie også gør det i stand til at trænge dybere ned og derfor dukker pletten ofte op igen.
Kaustisk soda vil ikke fortynde fedtstof, men vil opløse det. Det anvendes primært til gamle oliepletter mens nyere pletter ofte kan opsuges med tørt sand eller kattegrus.