/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grantræer - hvad kan de bruges til?
Fra : CADmageren
Vist : 1589 gange
100 point
Dato : 27-09-02 09:42

Hejsa

Vi har en gammel plantage med "juletræer", som er blevet rimeligt høje (+6 meter, og ca. 20 cm i diameter i bunden). Træerne står indtil et skel, og desværre skygger de en del for vores naboer. Derfor skal de fældes. Der er vel omkring en 100 træer der skal fældes.
Men har I nogle forslag til hvad de kan bruges til?
Brænde er en oplagt mulighed, men dels er der meget harpiks som sætter sig i kædesaven, og brændværdien er ikke særlig høj, dels er det vel egentlig synd.

Da der ligger et stort arbejde i det, har vi heller ikke lyst til bare at forære det væk.

- Er der nogen firmaer det vil betale for træet - papirproduktion!!?
- Hvad stiller vi op med alt gren affaldet?
- Hvad gør rigtige skovbrug?

Accepteret svar
Fra : Anakardian

Modtaget 110 point
Dato : 27-09-02 09:54

Hej CADmageren

Hvad med at kontakte nogle spejdergrupper i nærheden? De kan som regel altid bruge rafter da de i reglen ikke holder mere end et par år før insekter og fugt får dem til at rådne.
Formentlig vil de også gerne hjælpe med at lægge træerne ned.

Med venlig hilsen
Anakardian

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-09-02 09:57

tjaaa, min idé var ellers, at stammerne, kunne spejderne garanteret godt bruge, grenene kunne i lave til flis, ellers ved jeg ikke hvad i kan bruge dem til, for de er totatal uegnet til produktion, da træet er for porøst.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 08:37

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> writes:

> Vi har en gammel plantage med "juletræer", som er blevet rimeligt høje
> (+6 meter, og ca. 20 cm i diameter i bunden). Træerne står indtil et
> skel, og desværre skygger de en del for vores naboer. Derfor skal de
> fældes. Der er vel omkring en 100 træer der skal fældes.

[snip]

> - Er der nogen firmaer det vil betale for træet - papirproduktion!!?

Det tvivler jeg meget stærkt på. 100 træer er absolut ingenting,selv
har vi forsøgt at forære 3000 træer væk uden held, det kan simpelthen
ikke betale sig.

Når det kun drejer sig om 100 træer, så syntes jeg at I skal kontakte
diverse spejdergrupper i området og tilbyde dem, at de kan få træerne
til rafter, mod at de selv fælder dem og rydder op på grenrester osv.
På den måde kan I gøre en masse mennesker glade.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 27-09-02 10:33

De kan laves til træflis, det er pænt og godt mod ukrudt.

Desuden kan det laves til brænde

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 10:42

Hvor i landet står de ??

Måske du kunne finde en selvskovere, det ville tage dem, hvis han fik
brændet. Så kunne du jo sikkert låne en filsmaskine på den lokale
genbrugsstation og flise gren affaldet. Jeg tror et skovbrug vil filse det
hele rup og stup.

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eQTk9.34597$Qk5.1492822@news010.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> Vi har en gammel plantage med "juletræer", som er blevet rimeligt høje
> (+6 meter, og ca. 20 cm i diameter i bunden). Træerne står indtil et
> skel, og desværre skygger de en del for vores naboer. Derfor skal de
> fældes. Der er vel omkring en 100 træer der skal fældes.
> Men har I nogle forslag til hvad de kan bruges til?
> Brænde er en oplagt mulighed, men dels er der meget harpiks som sætter
> sig i kædesaven, og brændværdien er ikke særlig høj, dels er det vel
> egentlig synd.
>
> Da der ligger et stort arbejde i det, har vi heller ikke lyst til bare
> at forære det væk.
>
> - Er der nogen firmaer det vil betale for træet - papirproduktion!!?
> - Hvad stiller vi op med alt gren affaldet?
> - Hvad gør rigtige skovbrug?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 16:27

>- Hvad stiller vi op med alt gren affaldet?
Vi nærmer os vinter, hvor masser af gravsteder pyntes med gran.
Selv køber jeg hvert år i dyre domme, ligesom mange andre, der selv
dækker grave og binder kranse før jul.
Prøv at tilbyd grenene i en relevant newsgroup..(jeg ved ikke hvilken)
Jeg er sikker på, at der findes folk, der gerne vil skille jer af med
det meste.

Mvh
Gerda

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 27-09-02 18:11

Hvis det er Normansgran eller Ædelgran som er eftertragtede til juletræer, vil jeg da foreslå at du venter med at fælde til i nærheden af jul. Den øverste del af træet kan fint bruges til juletræ, hvis den er nogenlunde regulær og resten kan man så lave til klippegrønt. Så er det bare op med et skilt... Juletræer og klippegrønt sælges. Det fungerer fint i Jylland.

Hilsen
Grethes

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 27-09-02 18:16

Tja - det er sådan set kun rødgraner, og de står ret tæt og er ikke længere særlig pæne.
(Alle de flotte træer er for længst solgt)

Hilsen
Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 16:48

g.nicolaisen@mail.tele.dk (gerda) writes:

> >- Hvad stiller vi op med alt gren affaldet?
> Vi nærmer os vinter, hvor masser af gravsteder pyntes med gran.
> Selv køber jeg hvert år i dyre domme, ligesom mange andre, der selv
> dækker grave og binder kranse før jul.

Træer i den størrelse har ofte ikke ret pæne grene. Det er også
grunden til at gran er så dyrt. Det skal håndklippes og meget af det
går til spilde. Når træet bliver tilstrækkeligt stort er det kun det
yderste af hver gren der er pæn.

Nu ved vi heller ikke hvilken type gran det er, men nobilis og
normania er ofte nemmere at få pænt fra ældre træer end rødgran. Til
gengæld er nobilis næsten umuligt at bruge til andet end pyntegrønt og
både nobilis og normania tager meget længere tid om at vokse op og der
er en meget større spildprocent blandt dem end der er med rødgran.

De fleste kirkegårde jeg har kendskab til sørger for at gravene bliver
pyntet.

Man skal også lige gøre op med sig selv hvor mange mennesker man vil
have rendende gennem en periode. Hvis der er andet bevoksning der skal
tages hensyn til, så vil jeg ikke anbefale bare at lade folk selv gå
ind, med mindre det er folk som man ved vil passe på.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 17:16

On 27 Sep 2002 17:47:36 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Nu ved vi heller ikke hvilken type gran det er, men nobilis og
>normania er ofte nemmere at få pænt fra ældre træer end rødgran. Til
>gengæld er nobilis næsten umuligt at bruge til andet end pyntegrønt og
>både nobilis og normania tager meget længere tid om at vokse op og der
>er en meget større spildprocent blandt dem end der er med rødgran.

'Meget længere om at vokse op' er nok en overdrivelse. Så voldsomt er
det ikke, det er højst et par år ekstra. Både nobilis og nordmansgran
vokser rimelig hurtigt.

>De fleste kirkegårde jeg har kendskab til sørger for at gravene bliver
>pyntet.

Kun hvis man betaler for det. Ingen kirkegårde jeg har kendskab til (og
det er efterhånden nogle stykker) dækker gravstederne med gran uden at
tage betaling for det.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 17:23

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> On 27 Sep 2002 17:47:36 +0200, Trine Kornum Christiansen
> <news@trinekc.dk> wrote:
>
> >Nu ved vi heller ikke hvilken type gran det er, men nobilis og
> >normania er ofte nemmere at få pænt fra ældre træer end rødgran. Til
> >gengæld er nobilis næsten umuligt at bruge til andet end pyntegrønt og
> >både nobilis og normania tager meget længere tid om at vokse op og der
> >er en meget større spildprocent blandt dem end der er med rødgran.
>
> 'Meget længere om at vokse op' er nok en overdrivelse. Så voldsomt er
> det ikke, det er højst et par år ekstra. Både nobilis og nordmansgran
> vokser rimelig hurtigt.

Vi fik plantet 5000 normania og 5000 rødgran på samme mark, altså en
række af den ene, så en række af den anden. Nu er normanierne ca.
1,5-2 meter, men rødgranerne er 2,5 og opefter. Så når normanierne er
salgsklare har rødgranerne været for store et enkelt år eller to.

Men nu har vi haft den første nattefrost, så vi slipper for sidste års
biden negle for om det nu også nåede at fryse inden vi skulle til at
klippe og fælde. Kom den faktisk ikke først i midten af november?

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, en lille juletræsplantage i Nordjylland

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 19:45

On 27 Sep 2002 18:23:06 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>> >Nu ved vi heller ikke hvilken type gran det er, men nobilis og
>> >normania er ofte nemmere at få pænt fra ældre træer end rødgran. Til
>> >gengæld er nobilis næsten umuligt at bruge til andet end pyntegrønt og
>> >både nobilis og normania tager meget længere tid om at vokse op og der
>> >er en meget større spildprocent blandt dem end der er med rødgran.
>>
>> 'Meget længere om at vokse op' er nok en overdrivelse. Så voldsomt er
>> det ikke, det er højst et par år ekstra. Både nobilis og nordmansgran
>> vokser rimelig hurtigt.
>
>Vi fik plantet 5000 normania og 5000 rødgran på samme mark, altså en
>række af den ene, så en række af den anden. Nu er normanierne ca.
>1,5-2 meter, men rødgranerne er 2,5 og opefter. Så når normanierne er
>salgsklare har rødgranerne været for store et enkelt år eller to.

Et år eller to er heller ikke hvad jeg vil betegne som 'meget længere'

>Men nu har vi haft den første nattefrost, så vi slipper for sidste års
>biden negle for om det nu også nåede at fryse inden vi skulle til at
>klippe og fælde. Kom den faktisk ikke først i midten af november?

Jo, hvis den endda kom så tidligt.... jeg mindes at vi var næsten henne
i december inden vi fik den første nattefros. Men jeg husker nu nok
forkert.

Vi havde rim på bilen i morges og på det yderste af taget på udestuen.
Men heldigvis har inge sommerblomster taget skade, det er jeg ret glad
for fordi der nu går mindst en uge inden der igen kommer nattefrost - og
mine tagetes står så flot og lyser op i haven lige nu

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 03-10-02 09:12

Tak for forslagene.

Det var vel egentlig hvad jeg osgå selv var kommet frem til. Jeg tror sgu de ryger i brændeoven, selv om det er et stort arbejde med lille værdi.

Med venlig hilsen
Michael Christoffersen