/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
montering vedr pexrør(gulvvarme)
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 1192 gange
50 point
Dato : 28-05-05 16:28

I forbindelse med den ovenstående udførelse,er jeg nu kommet til et lille problem,har så fået at vide af min håndværker at der skal bruges et stykke som sørger for at rørne holder den rigtige afstand inden de går ind i ventilen..???
Er der nogle der har hørt om sådan en ting før og gerne en link,da den lokale afd af byggemarkedet ikke aner hvad jeg taler om!!
Mvh alex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 16:55

Ventilbatterier har afstandsstykke ..........men det er ind mod væg.
Der findes et såkaldt bukkejern eller bue på 90 gr som PEXrøret lægges ned i for at holde det i facon. Det bruges også fra gulv og op mod ventilbatteriet.
Jeg går ud fra at han gerne vil fixere rørene mens der bliver støbt.
Men jeg kender ikke dette stykke til fixering.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-05-05 17:17

Jeg giver Eyvind ret. Kender nemlig heller ikke til en anordning der skulle holde en speciel afstand. Afstand til hvad?
Det er vel kun til blandingsbatterier man bruger en sådan.
Det bedste man kan gøre er at lede pexrørene op i et skab e.lign hvor man så monterer en returventil på inden pexrøret løber retur. Den føler nemlig ikke på rumtemperaturen med på temperaturen inde i rørene og kan derfor gemmes af vejen.

Fijala

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 28-05-05 17:26

Ejvind lige netop det med at fixere rørene mens han støber,det er dette styr jeg har brug for..
Iøvrigt ønsker jeg at bruge en radiostyret ventil således at den kan fjernstyres fra badeværelset,nogle der har sådan en og lige ved hvem der har den på deres web??
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 18:01

Jeg kan ikke huske om Wirsbo firmaet har elektronisk styring.
Men du skal lige vide at gulvvarmesystemer reagerer langsomt, så jeg tror ikke du kommer til at udnytte denne hurtige og nøjagtige regulering.
Jeg ville bruge en returregulering som Fijala siger.
En måde at fixere på kan være at bore huller i et brædt med den rigtige afstand.
Husk lige at pexrør ikke kan li' ret meget sollys for længe.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 28-05-05 21:29

Giver Eyvind helt ret. Hvorfor radiostyre ventilen ??. Er det badeværelset du er ved at montere gulvvarme i ??.
I så fald kan du godt få det, men som sagt reagere det langsomt.

Mvh
Joeson ( Olie og gas )

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 28-05-05 21:34

Det med fjernstyring er jeg blevet anbefalet,jeg ønsker bare at kunne regulere det hele i badeværelset,da ventilen kommer til at sidde i rummet ved siden af efter anbefaling af vvs manden...

Accepteret svar
Fra : knudsenfyn

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-05 21:40

KnudsenPlast A/S laver nogle afstandsstykker som kan holde rørene på plads når der støbes, disse kan købes i stark byggemarkeder. Hvis du ikke kan finde dem må du sige til for jeg kender en som arbejder der :D

Knudsenfyn

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-05-05 22:25

Hvad går håndværkeren rundt og laver? Det plejer da at være hans hovedpine.

Har han sat dig igang med at finde noget han skal bruge, så må han da fortælle lidt mere udførligt hvad han mener.

En anden sag er, at vvs grossisterne liger inde med en del flere materialer , og ved som regel også lidt mere end

byggemarkederne. Hilsen Keldd (blik og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 28-05-05 22:32

Tak for svaret knudsenfyn.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 28-05-05 22:35

Keld det har du ret,nu bliver tingene lavet på venne basis så jeg kommer osse til at hjælpe lidt mere til end normalt,hvis du forstår....
Mvh Alex