/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Forskellen på Riffel og Gevær?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 6199 gange
10 point
Dato : 27-05-05 22:04

Er der en forskel på "riffel" og "gevær"...? eller er det præcis det samme?

(min mom og jeg var oppe og diskutere omkring oprindelsen af M16 geværet, hun siger det er svensk - jeg siger det er amerikans (sam colt der opfandt det) og så blev vi unige om klasse, jeg siger det er en "assault rifle" mens min mom siger det er et "gevær" - er der en forskel?)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-05-05 22:08

Gevær er et gammelt udtryk. Riffel er nyere og betyder at geværet har riffelgang i løbet. Man taler f.eks. om et Jagtgevær om en Haglbøsse, denne har jo heller ikke riffelgang. Så simpelt er det

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 27-05-05 22:09

Når man siger riffel, er der ikke nogen tvivl om, at der skydes et projektil ud. Et gevær er derimod mere tvetydigt, for det kan også indeholde gruppen havl-gevær, som ikke fungerer på helt samme måde som en riffel. M16 er ærke-amerikansk, og det ER en assault rifle.

Frederik

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-05-05 22:16
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-05-05 22:17

Med hensyn til Sam Colt, var det ikke ham der opfandt M16 riflen. M16 er et forholdsvist nyt våben, men at det er et amerikansk våben er der ikke tvivl om. Den riffel du tænker på er måske Remington der blev opfundet af en amerikaner. Det var også en amerikaner der opfandt det første Maskin-gevær, nemlig Gathlin. Man kalder stadig våbnet for Maskin-gevær selvom det senere er blevet udstyret med riffelgang.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 27-05-05 22:28

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-05-05 22:33

Sorry Maskingeværets opfinder hed Gatling.

Gevær er fællesbetegnelsen for alle håndvåben med et langt løb. Riffel kan kun bruges om langløbede våben med riffelgang.

newface - Godnat. Dybt godnat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-05-05 02:34

Det da rigtigt at Gatling opfandt det første maskingevær, men det var Maxim der opfandt det første fuldautomatiske!
Og en assault rifle er osse bare en anden betegnelse for en fuldautomatisk riffel!

Colt M16 mener jeg blev udviklet til det amerikanske militær under vietnamkrigen! Mange amerikanske soldater var dog i starten mere tilfredse med deres modstanderes våben den nok så bekendte AK 47 eller Kalashnikov, simpelthen fordi den var mere pålidelig under junglekrig!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 28-05-05 09:06

Sandt, M16'eren låste ofte på de mest dummestew tidspunkter har jeg læst. Men angående Gatlin - så var det da ham som opfandt "gatlin-gunnen"
- ik maskingeværet - jeg mindes da der er forskel på et maskingeævr(M60,M12 OSV) og så gatlinen...
Men I er altså SIKKRE på at M16 IKKE er svensk? Og at det egentlig ikke bør kaldes et "gevær"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-05-05 10:19

Hej TheOsirisDK !
He-he ---det var ellers en hel del forklaringer
Så kan du også få min:
En riffel er altid et våben med riffelgang, der sætter projektilet i rotation for stabilisere det i luften.
Et gevær kan være både glatløbet (jagtgevær) og riflet (M16 gevær).
M16 er amerikansk og udviklet til forsvaret.
M16 er en automatriffel, men af ukendte årsager kaldes alle rifler i forsvaret for geværer.
Gatlingen var ikke et maskingevær, men et manuelt betjent, roterende flerløbet gevær.
I moderne maskingeværer, samt hel- og halvautomatgeværer, er det gastrykket der udnyttes til ladning og affyring.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 10 point
Dato : 28-05-05 10:23

Nej det er rigtigt lillearne, at det ikke var Samuel Colt himelsf (1814-1862) der "opfandt" M 16 semiautomatic assault rifle. God gennemskuet, i betragtning af at den første M 16 kom på markedet i USA i 1965 - 103 år efter SC’s død.

Våbenet blev forøvrigt ikke ”opfundet”, men udviklet i et samarbejde mellem
US. Army og Colt Defense LLC. Så Colt jo, men ikke Sam Colt.

Men alle ved jo, at det ikke interesserer dig en skid, man at det er de 10 point og muligheden for at blære og vise dig frem, der får dig til overhovedet at gå ind i dette sp. hvor du rabler en gang sædvanlig AJ volapyk af……. her citeret:

”Man taler f.eks. om et Jagtgevær om en Haglbøsse, denne har jo heller ikke riffelgang. Så simpelt er det”

Så alt i alt…… som sædvanlig en halvkvædet gang forblommet pointjagtævl og bævl

arne. Jakobsen http://piv.pivpiv.dk
******************************

TheOsirisDK

Her har du lidt at kigge på.
http://www.colt.com/mil/M16.asp
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m16.htm
http://world.guns.ru/assault/as18-e.htm
http://www.nordstaterne.dk/artillery/gatlin.htm
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWgatling.htm

Kommentar
Fra : newface

Dato : 28-05-05 10:55

Klumme
Well Done

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-05-05 10:57

Tak

Kommentar
Fra : newface

Dato : 28-05-05 11:45

Riffel
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
En riffel er et gevær med riffelgang i løbet, dvs, løbet er indvendigt forsynet med langsgående riller med svag skruning. Formålet med en riffelgang er at give projektilet (også kaldet et skarp) en rotation. Dette giver en større træfsikkerhed.

I forladerens tid havde man også riffelgang, men da man ved ladning skulle kunne presse kuglen ned gennem løbet, måtte kuglens diameter være lidt mindre end riffelgangen krævede. Derfor var der i bunden af løbet anbragt en spids tap på den skrue, der lukkede løbet bagtil (derfor kaldet tapskruen). De sidste slag med ladestokken pressede den bløde blykugle ned over denne tap, så kuglen samtidig blev presset ud i riffelgangen. Krudtladningen lå så i den frie plads rundt om det nederste af tappen. Et sådant gevær kaldes en 'tapriffel.

Da man gik over til bagladere havde man ikke denne tap, så kuglen blev lavet med en kegleformet fordybning bagtil, så trykket fra drivladningen pressede de tyndere vægge i fordybningen ud i riffelgangen. Dette projektil blev opkaldt efter opfinderen Minié og hedder altså et miniéprojektil.

De franske model 1840-rifler, man indførte i Danmark i 1848 var forladere (taprifler), og i 1860'erne blev mange af dem lavet om til bagladere ved at ændre tapskruen, skære ud til sidehængslet bundstykke og bore op i løbet bagfra til et kammer til en patron med randtænding. Disse patroner blev ladet med miniéprojektiler for at kunne udnytte riffelgangen.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Riffel"
Kategorier: Våben

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-05 13:30

Hvad så med et luftgevær
mit har riffelgang

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 28-05-05 13:57

Ja - og hvad med fløjelsbukser..!! TheOsirisDK har da vist forlængst fået et brugbart svar eller hvad.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 28-05-05 14:09

CLAN
Det er naturligvis et riflet luftgevær
tomozy170758
Jernbanefløjl?????

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 28-05-05 14:56

Jeps, med både lynlås og manuel knapluk - fleriflet ;)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-05-05 15:04

Gatling gun blev opfundet i 1865 og havede flere løb med caliber 30.og kunde afyre 400 skud pr. minut ved at svinge et håndtag rundt. Senere kom det vandkøling på løbene.
du kan se den her: http://www.archives.gov/exhibit_hall/designs_for_democracy/symbols_and_substance/articles/gatling_gun_patent_drawing.html
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-05-05 15:04

Gatling gun blev opfundet i 1865 og havede flere løb med caliber 30.og kunde afyre 400 skud pr. minut ved at svinge et håndtag rundt. Senere kom det vandkøling på løbene.
du kan se den her: http://www.archives.gov/exhibit_hall/designs_for_democracy/symbols_and_substance/articles/gatling_gun_patent_drawing.html
alimak

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 28-05-05 17:28

Jeg er nu ikke så meget for folk der flamer hinanden i MINE threads (medmindre det har noget med Geforce VS Radeon)
og jeg ved det var arne der var hurtigst, men Klumme var nok den der fandt mest brugbar nfo's og nok det bedste svar så here u go... Ved godt det er lidt beskedent men hvidste ikke om jeg ville få svar herinde så jeg ville ikke ofre så mange point...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-05-05 19:27

Tak TheOsirisDK

Point...... LOL Det er helt fint. Der sir mig ikke en dyt. Det er mest arne der ikek kan fungere uden, fordi han er en idiot, og måler sit eget og andres værd i point.

Klumme

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 28-05-05 19:32

hmm... så i har historie sammen? eller...?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 28-05-05 19:34

BTW: hvis SKULLE være interresseret i yderliger 50 point:
http://www.kandu.dk/dk/spg/67700
Eller bare nogen der vil hjælpe en desperat Star Wars fan...

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 14:44

nå men jeg kan så sige at din mor er helt forkert på den med M16
for det er en amerikansk M16 assalut STROM Riffel og det er den anden mest udb´redte MAskinegevær Efter en kalasninkof alså den såkandte AK-47

men til bage til sprøgesmålet det er en AMERIKANSK STROM RIFFEL

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 10-01-06 14:50

(tedd ) du har fulstendig radt for lige i starten af Vietnam krigen blev M16 opfundet men den var for ustabli og så kunn den ike tåle for meget vand men der imod kunne du lægge en AK-47 eller AKMS ned i vandet i 3 måneder og bagefter bruge den som om den var ny

ps.. Kalasnikofen er i dag den mest udbredde RIFFEL der findes og så er den dødlig på 375 yards og skadlig på 700 yards og så skyder den med 7,5 millmeter pratroner

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 25-12-07 20:12

Hvis man i min tid indenfor forsvaret kaldte sit gevær en riffel, så kom straffen efterfølgende

Kommentar
Fra : Airpower

Dato : 19-07-08 20:25

http://world.guns.ru/assault/as18-e.htm
Prøv denne side.
den kan fortælle dig stort set alt...............Bogmærk den lige ,