/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
"tisser inde når man er væk 5min.."
Fra : mr.celan
Vist : 346 gange
20 point
Dato : 27-05-05 19:28

det er en amstaff/amr bulldog.. Den er et halvt år gammel..Men skal så lige siges at jeg ikke har fået den fra helt lille.. Kan mærke på den, at den med sikkerhed ikke har haft verdens bedste hjem før jeg fik ham.. Så jeg bestræber mig på at give ham en masse kærlighed og en masse omsorg..

Kommentar
Fra : takoon

Dato : 27-05-05 19:42

Prøv at kigge i bogen "Hundesprog" som lære dig læse din hund på en helt ny måde. Den har helt sikkert også en fremgangsmåde til at løse jeres problem!!

Hunde har et meget større "sprog" gennem deres mimik og kropssprog end man umiddelbart skulle tro!

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 27-05-05 19:59

DEt er ret almindeligt blandt både mange amstaffs og amerikanske bulldogs, at de kan være noget nervøse. Ikke mindst hvis deres første tid ikke har været for god og stabil. Kærlighed og omsorg er godt, det er faste og trygge rammer og en forudsigelig leder (dig) også. Med forudsigelig mener jeg konsekvent og grænsesættende (uden at være voldelig på nogen måde, - det er ren psykologi), da du har en hund med en stærk psyke, og den skal lige fra starten af ikke være i tvivl om, hvem der bestemmer.
Når man fratager en hund muligheden for at bestemme over flokken (dvs. dig og resten af familien), giver man den en masse tryghed, da den ikke behøver at bekymre sig om, hvem det nu er der bestemmer eller "klarer ærterne" i konfliktsituationer.
Du bør læse nogle gode bøger om hundeopdragelse og hundepsykologi, og så bør du starte på hvalpetræning med ham så hurtigt som muligt. Det er meget vigtigt at du får et stærkt lederskab i forhold til hunden og kan hjælpe den med at bygge sin selvtillid op, så den tør være alene hjemme og kan håndtere andre såkaldt farlige situationer. Ellers kan du ende med at få en problemhund, og så får både du og din hund en ulykkelig tilværelse.
Kontakt evt. en hundeadfærdsterapeut (du kan få en anbefalet hos din dyrlæge) så du kan komme igang med at hjælpe din hund bedst muligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-05-05 20:37

Hvor længe har du haft ham? Og har du haft hund før?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-05-05 00:30

Da din hund er et halvt år, er det jo kun ca. 4 måneder at hunden har haft til at være ude 2 steder, hvor du siger at det første sted ikke var verdens bedste hjem, så skal du regne med at bruge meget længere tid til at genopbygge end de har brugt til at nedbryde. Hvis du er i tvivl om hvad du skal gører, skal du have hjælp fra en der kan se hvad der sker og ikke fra os der kun kan gætte, selv om vi er gode til det. Du har ikke "råd" til yderlige fejltagelser. Det du gør lyder ikke helt forkert.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 28-05-05 08:09

Start forfra og tag den med ud at gå, og hver gang den tisser så skal du skamrose den og gi' en lille godbid.
Når du kommer hjem og ser at den har tisset inde, så skammer du på den og tager den ud at gå og gentager skamrosen og godbidderne.

Hvis den gør det efter to timer inde, skulle du lige på den undersøgt, den kan jo ha' blærebetændelse ell. lign.

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 28-05-05 12:27

Ikke som stanley skriver! der kommer aldrig godt ud af at skamme en hund! Men det med blæren kan være rigtigt.
Prøv at give hunden en t-shirt eller andet du har haft på det vil gøre den roligere... Lad den finde godbider rundt i hjemmet som du har gemt inden du går og den vil blive træt og sikkert sove tiden væk

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-05-05 13:45

Det er ikke en god ide at skamme hunden ud hvis den tisser inde, den gør det jo ikke for at være ulydig, men den ved ikke bedre, så du skal lære den hvad du vil have den til. Ang. hvis det er en han hund er det usansynelig da de sjældent får blærerbetændelse, det er tæverne mere udsatte for, men her hvor det kun er når den er allene, vil jeg også udelukke det (hvis din hund får blærerbetændelse er du ikke i tvivl da den så vil sætte sig op til 1 gang i minuttet og det der kommer fylder ikke mere end en 5 krone)
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-05 13:51

Det betyder også noget, om hunden tisser OP AF noget, når han er alene. Eller om han laver små søer på gulvet, -som måske er tegn på urinvejsinfektion eller utryghed. Altså hvis han almindeligvis letter ben, når han tisser på jeres gåture...

Men der kan meget tit være problemer med en "genbrugshund" som man ikke kan løse selv, -som man må have hjælp fra fagfolk til at løse...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-05-05 14:02

Birgitta
En hund på 6 mdr. der letter ben er nok lige lovlig langt fremme, og problemet er kun når den er allene hjemme.
Det sidste du skriver kan jeg (som du nok har læst oven over) kun give dig ret i.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-05 17:03

Naarh, -de 3 hanhunde, jeg har haft er begyndt at lette ben før den alder. Og det har været ret store racer (berner sennen, schæferhund) ... De mindre racer begynder tit endnu tidligere.

Men hunde er forskellige, så vi må jo spørge mr.celan: Er din hund begyndt at lette ben, når I går tur?