/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Redning af fugleunge?
Fra : Satellit
Vist : 4782 gange
50 point
Dato : 27-05-05 14:31

Hvad stiller man op, hvis man har fundet en fugleunge, som tilsyneladende er fuld af liv? Er lige blevet kontaktet af én, der har fundet en fugleunge i sin have her på Amager. Der er ingen fugle eller rede at se i nærheden.
Findes der en dyreambulance, man kan kontakte? Det skal helst være gratis, da han ingen penge har. Er der nogen der tager sig af at redde fugleunger? Eller bør man bare lægge den ud i haven igen og vente på at den dør?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 27-05-05 15:00

Hvad er det for en unge, og er den fuldt fjersat.

hvis den har fjer over det hele, er det meget almindeligt, at de går ud af reden og sidder rundt omkring og venter på, at forældrene kommer med mad.

Så det bedste ville helt klart være at have ladet den være i fred.
Sådan en kan man sjældent fodre op. De dør som regel.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-05 15:04

Hvis det f.eks er en solsort eller en stær kan din ven prøve at sætte ungen hvor han fandt den, og vente på at forældrene til ungen dukker op. Det plejer de at gøre ret hurtigt.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 27-05-05 15:44

Der er helt klart mulighed for at fugleungen kan overleve hvis den kommer i de rigtige hænder. Jeg har flere gange haft fugleunger som er overlevet selvom de har være "dødsdømt". Men det kræver en del arbejde. Jeg vil også gerne vide om den har fjer ? Og om i har rørt ved den med bar ehænder? for mange fugleunger bliver forladt af mødrene hvis de lugter for meget af menneske....og så kommer ræven ski da og får sig en lækkebidsken.

Hvis i kunne aflevere den hos mig i Hørsholm kunne jeg tage mig af den.

Dyrehospitaler afliver normalt disse.

Håber det går.

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 27-05-05 17:29

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : jumpin

Dato : 05-05-07 19:49

Hej.
Jeg har nogle solsorte æg som jeg fandt i en rede som jeg holdte øje med i 4 timer med en kikkert og hun kom slet ikke jeg fik det dårligt og nu har jeg altså taget ægene fordi jeg ville sørge for de overlevede men jeg ved ikke hvordan jeg skal holde dem varme nogen der har idéer ? hvor varmt skal det være ? og hvordan skal jeg fodre dem når de udklækker ? har virklig brug for hjælp med det håber i vil hjælpe nogle små fugle i nød .. !

MVH MIG ..!

Kommentar
Fra : drnbl

Dato : 30-05-08 15:10

Jeg har lige fundet en gråspurveunge som sad ude på vejen. Den havde lige så mange fjer som en voksen, men jeg tog den og satte den ind i busken ved siden af vejen.

Tror I den overlever?