/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering under gulvvarmemåtter (el)
Fra : pallenoc
Vist : 1285 gange
250 point
Dato : 27-05-05 10:04

Under vores sommerhusbyggeri er vi nået til at skulle lave (beton/flise)gulv i badeværelse og køkken. Vi har indkøbt nogle DEVI elvarmemåtter som skal støbes ind i det "klaplag" som skal danne basis for klinkerne/fliserne.
Vi har ca. 10 cm i højden at arbejde med incl. flisehøjden på 5 mm. Vi vil helst have 50 mm isolering under varmemåtterne!
Spørgsmålet lyder på hvor "tykt" klaplaget skal være under fliserne?
Hvor meget isolering kan vi dermed tillade os at have under varmemåtterne uden at klaplaget bliver for "tyndt"?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-05-05 10:17

Hej palle, det paser da fint, 50mm. brandbats, altså hård rockwool, og varmemåtterne ovenpå,
og for resten af pengene klaplag, undtagen til klinkerne og fliseklæb.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-05-05 12:33

Evt. hønsenet oven på rockwool'et, til at tøjre varmemåtterne.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-05 13:35

Er det ikke sådan at man så skal forbinde dette "hønsenet/rionet" til jord?

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-05-05 14:18

Jo, unskyld, det fik jeg ikke skrevet, men står det ikke i DEVI's anvisning PALLE?
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-05 14:38

Det er bare i orden Keld! Der fulgte en lille video med, men den beskriver kun hvis man ligger det på et eksisterende flisegulv.
Men MANGE TAK for dine kommentarer indtil videre...jeg lader den lige stå åben weekenden over (men jeg skal nok "belønne" dig for dine indslag)

God weekend Keld!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-05-05 14:55

Palle:
Bare du får det lavet rigtigt, så der ikke er nogen der falder om i badeværelset og også god weekend til dig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 27-05-05 15:30

Mig bekendt er det med at få de små varmemåtter helt op under dine klinker, trådene ligger så tæt, (antagelig 5 cm.) og for at de skal få bedst udnyttelse, skal de ligge i faktisk et spartellag i top, - og angående isolering, skal du nok være opmærksom på at du kan få problemer hvis du sidenhen sælger dit hus, at du så skal huske at nævne det, for det er alt for lidt isolering, jeg mener der kræves 225 m.m. for at kan overholde byggereglementet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-05-05 15:35

Stilke:
Det er jeg klar over mht. isolering. Jeg har da jeg lavede fundament og gulv placeret 225 mm flamingo under betonen. Men det det drejer sig om nu er at få "skærmet" af for den varme som måtte gå ned i betongulvet, som jo er 10-11 cm tykt.

Men TAK for din opmærksomhed...det er rigtigt nok at jeg ikke lige fik nævnt dette i min indledning, men generelt er det bygget MINDST efter foreskrifterne.

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 250 point
Dato : 27-05-05 16:18

Det vil være begrænset hvor meget varme der går nedad, det er ligeså vel jordtemperaturen som er 7-8 gr. der går opad, så din isolering er i orden, så du er jo ret frit stillet hvordan du opbygger dit videre gulv. Jeg har i mit badeværelse til at opvarme gulvet om sommeren, installeret en måtte som du nævner, - jeg lagde den i et spartellag, lige under gulvklinkerne, og det virker "skide godt", jeg bruger så i fyringssæsonen varmeslanger, som ligger nede i råbetongulvet, men de ligger også med ca. 20 cm. afstand, og skal være ca. 8 cm. nede i betonen for at fordele varmen i betonpladen, så det ikke kun er zonen hvor slangen ligger, hvor varmen kan mærkes. - Men held med dit project.

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 30-05-05 08:33

MANGE Tak for svaret stilke.
Jeg har nu lavet det sådan at der er 50 mm isolering, så 40 mm beton og her har jeg så lagt/monteret varmemåtterne i et lag Blå Lip. Det er så meningen at klinkerne skal lægges direkte ovenpå disse i et (nyt) lag Blå Lip (næste weekend).

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 30-05-05 16:46

Lykke med, og lige en sidste kommentar. - Sørg for at dit spartellag er fuldstændig afrettet, for det er 100% nemmere at ligge et pænt klinkegulv, når det er fuldstændig færdig til tandspartelen for fliseklæben.
Hej og tak.