/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
FreeBSD - Midnight Commander, StartX ??
Fra : Z4ndX
Vist : 320 gange
50 point
Dato : 27-05-05 07:49

Hey hey... Jeg fusker lidt rundt med FreeBSD, men kan ikke helt finde ud af det! .. I Redhat brugte jeg noget der hed Midnight Commander (MC) som gjorde det hele meget nemmere.. er der ikke et lignene program til FreeBSD?
Når jeg installer FreeBSD installer jeg også KDE men jeg kan ikke starte det .. Hvad skal jeg skrive for et starte det ?!

Påforhånd Tak! Patrick

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-05-05 10:04

Hejsa

prøv at gør dette i konsollen når du er logget ind

init -- help help
eller
init /?

umiddelbart skal du et tal højere op eller ned
du kan også burge ALT + F1 til F8

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 27-05-05 10:19

Nej har prøvet lige fra F1 til F12 .. man skal skrive et eller andet for at starte den grafiske brugerflade!

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 27-05-05 10:38

for at starte X-window skal du skrive startx.

Midnightkommander er en entegreret del af KDE.

Med venlig hilsen
CiberAmgio

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 27-05-05 10:46

Har prøvet at skrive StartX men virker ikke ... og jeg kan ikke finde mc

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 27-05-05 10:49

kommer der noget output når du skriver startx?

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 27-05-05 11:26

Hmm ... den sider at det ikk er en gyldig command ! ..

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 27-05-05 11:26

Hmm ... den sider at det ikk er en gyldig command ! ..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-05-05 12:51

http://www.supermorten.dk
han ved er masse om FreeBSD.
og er sikkert behjælpelig.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 27-05-05 16:28

kan du se om X-window er installeret?
Prøv at skrive i konsolen:
Citat
man xorg

Hvis der kommer en manualside frem er den installeret, ellers er du nød til at installere den!

Jeg tror heller ikke at MidnightCommander er installeret så den er du også nød til at installere!
Du kan om nødvendigt prøve samme fremgangsmåde for at se om den er installeret/mangler:
Citat
man mc (eller hvilken kommando du bruger til at starte den)

FreeBSD er lidt anderledes end linux, da du i højere grad selv skal vælge hvilke programmer du vil have installeret. Med andre ord tager den sig ikke nødvendigvis af afhængigheder og det er det du nok oplever lige nu.

Med venlig hilsen
CiberAmgio

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 28-05-05 10:44

Hvis mc og X-window ikke er installert hvordan gør jeg det så?? .. Tror ikke mc er installert! sker ingen ting når jeg skriver mc i konsolen! :D

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 28-05-05 14:22

Det nemeste (sådan siger man altid i Open Source) er at bruge BDS package system.

Citat
pkg_add pakkenavn

I dit tilfælde vil det være mc-4.6, prøv lige at skrive det i konsolen. ellers skal du skrive:

Citat
pkg_add mc-4.6.0_15

Med din X-server er jeg lidt i tvivl, men du kan altid bruge BSD Håndbogen: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html
hele kap. 4 handler om pakke installering.

eller prøve at spørge på den danske BDS brugergruppe:
http://www.bsd-dk.dk/#2

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 28-05-05 16:19

Okay 1000 tak for hjælpen! :D

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 28-05-05 22:09

Hey Z4ndX, lad lige høre om det lykkedes!!

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 30-05-05 07:41

Nej det virker ikke så godt... skrev pkg_add mc-4.6.0_15, men der var ikke noget der hed det! ...
Så jeg downloaded det "mc-4.6.0.tar.tar" brugte commanden

#tar -xzvf mc-4.6.0.tar.tar

den pakkede den ud, så skrev jeg vist

#make install

og det gjorde den! .. men den virker ikke ....
Men hensyn til X-window har jeg downloaded nodet er hedder "Fluxbox" har også prøvet at installer det men mislykkes! :(

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 30-05-05 08:00

Prøv at følge BSD håndbogen, så du kan tilføje et officelt filspejl

Med venlig hilsen
Ciberamigo

Kommentar
Fra : Z4ndX

Dato : 30-05-05 09:35

filspejl ??

Kommentar
Fra : CiberAmigo