/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
dansk !!
Fra : needhelp
Vist : 437 gange
20 point
Dato : 26-05-05 22:28

hvor dan kan jeg se det Er artiklen subjektiv eller objektiv?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 22:33

Hvis den er subjektiv, beskriver den emnet ud fra forfatterens personlige måde at anskue emnet, mens objektiv er hvordan emnet generelt kan beskrives.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-05 22:39

subjektiv er når forfatterens egen mening skinner igennem. objektiv Er en neutral beskrivelse der lader læseren selv tage stilling

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 22:51

Dova> Nævn en objektiv forfatter?? Hvis man kommer med objektive synspunkter er de da ikke forfattet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 22:54

Så skribenten/journalisten/bladsmøreren/klummeskriveren eller hvad du vil hansen9

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-05-05 22:59

Dova> Aha, tænkte det nok, igen forstår vi hinanden på et objektivt plan, omend vi er lidt subjektive

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-05-05 01:02

Læs nu lige spørgerens profil og historik. Profilen siger ikke en skid. Historikken heller ikke. Søg på navnet under alle emner og bliv klogere. Alt tyder på en skoleelev, der ikke gider at læse lektier og passe sit arbejde. Siden hvornår er Kandu blevet en side hvor dovne elever kan få hjælp til at bestå eksamen?

Kommentar
Fra : achner

Dato : 27-05-05 04:05

Hov, hov... små slag arne.jakobsen... Da jeg gik i skole var jeg da også forvirret over de forskellige udtryk!

Subjektiv betyder at artiklen er skrevet ud fra personlige holdninger, eller at forfatterens mening bliver udtrykt.

Objektiv betyder at der bliver set bort fra den personlige holdning. -Ligesom historiebøger. De er objektive, da forfatteren her ikke bør lade sin holdning fremgå, men holde sig til de nøgne facts. (saglig/ neutral).

Håber du kunne bruge det til noget!

Mvh. Achner.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-05-05 06:48

AJ.

Spørgerens profil og historik har absolut INTET at gøre med spørgenes ret til at stille et spørgsmål om forskellen på at skrive subjektivt eller objektivt..

Igen udviser du din stupide og grove attitude - og dette link kan du få smidt lige midt i smasken. Tror sq det er lavet specielt til dig

http://piv.pivpiv.dk/

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 27-05-05 07:47

Ak ja, igen udstiller A.J sin manglende evne til at begå sig blandt andre mennesker.

Godt vi "kun" er på nettet, tænk at være udsat for ham RL:

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-05-05 08:21

Det er svært at udnævne en forfatter til at være objektiv, idet ens politiske holdninger, kultur mv. som regel vil skinne igennem i en artikel - dette gælder for noveller, aviser, bøger mv. Som udgangspunkt er ALLE skribenter/forfattere subjektive.

AJ - det er ikke alle børn og unge der har forældre der vil/kan hjælpe med lektierne - endvidere har forældre mange gange ikke den tålmodighed der skal til for at forklare eller lære deres barn noget!

AMP

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 27-05-05 09:56

100% objektivisme er en utopi idet man oplever, fortolker og vidergiver facts baseret på sine egne erfaringer og det kan vi ikke komme udenom.

Man kan dog snakke om tilstræbet objektivisme, hvor afsenderen forsøger ikke at lægge sit eget budskab i den formidlede informationen.
I modsætning til subjektivisme, hvor afsenderen -skjult ellers tydeligt, lader sin egen fortolkning af informationen skinne igennem.

mvh
Thomas