/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sletning af win 2000 pro
Fra : Klevin
Vist : 304 gange
60 point
Dato : 26-09-02 19:57

Her sidder jeg på job med en pc af ældre årgang fik så lov til at opgradere til 2000 pro (ingen kopi org program.)
Nu er det sådan at der er forskellige ting bla. adgangskoder osv. som mine kollegaer ikke lige helt kan finde ud af.
Der var win 95 før og nu er det så at jeg for deres skyld vil slette 2000 pro igen meeen hvordan Det kan jeg ikke lige finde ud (er ikke bekendt med 2000) Der er nogle regnskabs programmer som ikke gerne skulle slettes og vi har ingen brænder så det med backup duer heller ikke .

Hvaaa gør jeg ????

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 21:42

Hej Klevin,

har i netværk på arbejdet, så de vigtige data'er ka' blive flyttet over på en anden pc?

men ellers da i kørte win95 var det da også meningen at man sku' indtaste Adgangskode m.m.?

hvis det ikke er nødvendig med adgangskode ka' du sætte den til at lave automatisk logon på Win2000...

ellers så hæng en lille vejledning ved PC'en, indtil de har fået styr på det...

ellers vil jeg vente med at slette indtil i har fundet en metode til at få lavet backup/kopieret de data i vil gemme over på et andet medie...

hvormange Mb data drejer det sig om?
har du Win 2000 liggende på en NTFS eller Fat32 partition?

jeg vil vente med at komme med en vejledning til sletning af win2000 hvis det ikke gør noget...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 21:13

"Klevin" <Klevin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:BKHk9.33419$Qk5.1418816@news010.worldonline.dk...

> Her sidder jeg på job med en pc af ældre årgang fik så lov til at
> opgradere til 2000 pro (ingen kopi org program.)
> Nu er det sådan at der er forskellige ting bla. adgangskoder osv. som
> mine kollegaer ikke lige helt kan finde ud af.

Så må de opdrages til det - denne form for åndelige dovenskab synes jeg
man skal gøre noget ved. Men det er desværre sådan at der findes en
udbredt modstand hos visse befolkningsgrupper, der stædigt nægter at
lære noget nyt. Uheldigvis benytter man ikke mere dos-baserede
tekstbehandlingsprogrammer, for så kan du være sikker på at du havde
fundet disse blandt dine kolleger - de kan nemlig sagtens finde ud af at
huske forskellige telefonnumre, koder til deres pengeskabe, dankort
m.v., men lige så snart det gælder computere, så står nogle af dem af
for - uha, hvor er det svært.
Det er indbildning. Vil disse personer fortsætte med at høre til
B-holdet, kan man naturligvis intet gøre, men i hvert fald bør man gøre
en indsats for at få dem med -og tro mig -det kan lade sig gøre med en
lille indsats.

> Der var win 95 før og nu er det så at jeg for deres skyld vil slette
> 2000 pro igen meeen hvordan Det kan jeg ikke lige finde ud (er
ikke
> bekendt med 2000)

Måske bør du sætte dig ind i det førend du laver en installation, der
måske skal fortrydes.

Der er nogle regnskabs programmer som ikke gerne
> skulle slettes og vi har ingen brænder så det med backup duer heller
> ikke .

>
> Hvaaa gør jeg ????

Disketter, bånd, - og hvis det ikke virker, så lær af det fremover -
lav ikke noget, du kan komme til at fortryde -lav altid back-up af
vigtige filer. Det opfordres du jo også til hvis du forsøger at
opgradere fra et system til et andet.

Jeg ville aldrig vove at opgradere et produkt, hvis jeg ikke havde
sikret mig backup af vigtige datafiler. ´Har du glemt dette, så husk på
det gamle ord: Rigtige mænd tager ikke back-up - men de græder længe
bagefter.

Du må i yderste nødsfald i gang med en masse disketter eller få en
"ekspert" til at løse dit problem. Har du ingen mulighed for at gemme
det på disketter, så er der mulighed for at anskaffe et zip-drev,
installere en cd-brænder, benytte usb-ram (hvis du har en usb-port),
benytte flash-ram, jaz-drev eller bånd, eller gem det på en anden
harddisk som du evt. har sat ind i maskinen.

I det hele taget: vælg det rigtige lagermedie - og tag så back-up af
alle data inden du vover dig ud i en opgradering, du ikke helt er
fortrolig med.

Når du så har fundet ud af at lave en back-up, så er det nemmeste at
slette det hele ved f.eks. at benytte et lille program, der sletter
masterboot-recorden, eller også kan man benytte sig af de forskellige
funktioner, der findes med fdisk - .
Hvis du alligevel vil formatere din HD, så kan du bare starte op med en
startdiskette (DOS), og så bruge fdisk til at slette hele partitionen
eller drevet.

Jeg forstår i øvrigt ikke helt udfra det du siger om du har opgraderet
fra Windows 95 eller lagt ind en ny installation oveni - for det er
nemlig en forskel!

At opgradere er at proppe i Win2000 CD'en mens du er inde i Win95 og så
opgradere. Her får du så mulighed for at afinstallere Win2000.

At installere oveni er at starte installationen på normalt vis gennem
når maskinen starter og installere Win2000 oveni!!
Denne metode giver ingen mulighed for afinstallation udover det
førnævnte med fdisk eller lignende.
Men det kan da være at der er andre, der har en anden erfaring i dette?

Du oprettede måske ikke en startdiskette, da du installerede Windows.
Eller har du mistet dem? Uanset hvad er det en god ide at have en
startdiskette ved hånden, hvis noget uventet skulle indtræffe, og det
tager ikke ret lang tid at oprette en.

Sådan gør du:
1. Åbn Kontolpanel, som du finder under Start og derefter Indstillinger.
2. Dobbeltklik på ikonet Tilføj/fjern programmer.
3. Klik på fanen Startdiskette.
4. Sæt en tom diskette i diskettedrevet.
5. Klik på Opret diskette, og følg instruktionerne

Held og lykke!
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 06:49

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
news:3d936a43$0$18116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er indbildning. Vil disse personer fortsætte med at høre til
> B-holdet, kan man naturligvis intet gøre, men i hvert fald bør man gøre

At opgradere for opgraderingens skyld er IMO noget fis. If it works don't
fix it.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 60 point
Dato : 27-09-02 10:15

Hej Klevin,

jeg vil gerne hjælpe dig med at få løst dit problem, men så har jeg brug for nogle oplysninger... hvis det er fordi du ikke vil ha' dem liggende her, ka' du maile mig på strarup@worldonline.dk

hvorfor jeg ikke har villet komme med noget mht. til sletning af Win2000 endnu, er fordi jeg synes det er vigtigere at få løst dit problem med at få lavet en backup af dine data'er som du vil ha' gemt, før vi evt. går igang med en sletnings process af Win2000...

slettede data ka' som regel genskabes, men ka' godt være en langvarig, træls og kompliceret process... hvorfor jeg i modsætning til f.eks. "Arne H. Wilstrup", hellere vil vente med at forklare dig den del af problemet... og så først få løst problemet med de data du vil gemme...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Klevin

Dato : 27-09-02 14:23

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : Klevin

Dato : 27-09-02 14:26

Jeg takker for div svar og kikker på de mulighedder der er.
tak til alle.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 18:16

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
> news:3d936a43$0$18116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Det er indbildning. Vil disse personer fortsætte med at høre til
>> B-holdet, kan man naturligvis intet gøre, men i hvert fald bør man
>> gøre
>
> At opgradere for opgraderingens skyld er IMO noget fis. If it works
> don't fix it.

Hvis man skal anvende et program, der ikke er kompatibelt med MS-dos
5.0 - så er det naturligvis nødvendigt at opgradere. Men hvis man blot
skriver noget tekst, og ikke har det store behov for mere, så er der
naturligvis ingen grund til at opgradere - bortset fra, at man ikke kan
regne med at få hjælp, hvis man anvender så archaiske styresystemer.
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 18:17

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
> news:3d936a43$0$18116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Det er indbildning. Vil disse personer fortsætte med at høre til
>> B-holdet, kan man naturligvis intet gøre, men i hvert fald bør man
>> gøre

Jeg glemte at tilføje: der blev spurgt om slentning af win 2000 pro -
det blev der givet anvisninger på. Hvis man vil bibeholde systemet, så
er der jo ingen grund til at spørge om at kunne slette det, vel?
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 23:24

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
news:3d9492a5$0$18121$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg glemte at tilføje: der blev spurgt om slentning af win 2000 pro -
> det blev der givet anvisninger på. Hvis man vil bibeholde systemet, så
> er der jo ingen grund til at spørge om at kunne slette det, vel?

Der er jo ingen grund til at opgradere til Win2000 bare for opgraderingens
skyld, tumling...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 12:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d94da7f$0$69067$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
> news:3d9492a5$0$18121$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg glemte at tilføje: der blev spurgt om slentning af win 2000
pro -
> > det blev der givet anvisninger på. Hvis man vil bibeholde systemet,

> > er der jo ingen grund til at spørge om at kunne slette det, vel?
>
> Der er jo ingen grund til at opgradere til Win2000 bare for
opgraderingens
> skyld, tumling...

Der er ingen grund til at bede om anvisninger på at slette win2000 når
man vil bibeholde systemet, nød...

--
Arne H.Wilstrup

Kommentar
Fra : Klevin

Dato : 29-09-02 05:05

Til Arne H Wilstrup

Magen til Idiot Her stiller man et spørgsmål og så mener du at du er berettet til at svine en til FJOLS.
Hvis du nu bare kunne holde dig til spørgsmålet kort og godt så var det okey men nej ....

Nørd Tumling osv hva fanden skal det til for dette forum er da vel for folk der ikke er 100 % sikker
på det de gerne rette eller lave om.

ikke med venlig hilsen
Klevin.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 06:59

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
news:3d958be6$0$18160$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der er ingen grund til at bede om anvisninger på at slette win2000 når
> man vil bibeholde systemet, nød...

Hvis det viser sig at det skader mere end det gavner, så må man tage til
efterretning at man ikke skal opgradere for opgraderingens skyld !

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen