/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Anmelde?
Fra : Dirty_joker
Vist : 607 gange
100 point
Dato : 26-05-05 20:24

Hej alle kandu brugere!

Jeg bor i et hus der før har været en slags college!
Men er blevet sat sammen så det er tre små lejligheds-huse!

Men dem der bor overfor mig! har købt en hund stortset det samme sted som der hvor jeg købte min! Men nu er det sådan at de ikke går tur med deres hund og den har heller ikke nogen kurv at sove i... Den bliver hele tiden bare bedt om at lægge sig.. Og de råber op så man kan hører det nede ved mig... Og når den skal ud i gården og tisse får den ikke engang 5 minutter at gøre det i! Og hvis den ikke kommer når de kalder sparker de den halvvejs ind! manden har jeg op til flere gange set true den med knytnæver! Da de ikke rigtigt har nogen have får den stort set heller aldrig set noget og den er blevet meget meget tyk og den er kun 1 år! ...
De har også tre børn som hele tiden får skidebalde... Også bliver der jo råbt endnu mere... Jeg har været hos dem nogle gange og hunden er snot forviret! Hvis den ikke skal blive helt syg i hovedet og hvis den skal have en nogenlunde familie skal den hjælpes nu!

Hvor skal jeg melde den slags?
Har ikke kunne finde en adresse eller noget på dem man melder den slags til..

Jeg mener det er dyreplageri!

For de har hverken styr på hunden eller dem selv!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:31

Jeg kan også sige, folk der har været hos mig er rystet!
Der er nogle der har haft gået derned.. Også min anden nabo!

Men nu gider vi det ikke mere, nu er det sku for meget!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 20:35

Man kan selvfølge anmelde dyremishandling til Politiet, men det er langt fra sikkert, at de mener at der vil være grundlag for at gør enoget så jeg vil foreslå, at du henvender dig til Dyrenes Beskyttelse der khar kontaktpersoner rundt om i landet.
Læs mere her: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 20:35

Det er desværre nok sådan noget der er svært at gøre noget ved, for så kommer der bare en anden hund.

Men hvis du mener, at hunden direkte vanrøgtes, er det dyreværnsorganisationerne du skal have fat i, eksempelvis Dyrenes Beskyttelse eller Alle-dyrs-ret.

Men det lyder som en familie der generelt har et problem, og ikke kun med hunden.

Ved ikke hvor slemt det er, men måske var det endda en sag for de sociale myndigheder, for det skulle da ikke gerne være så naboerne underholdes så ofte med råben og skrigen over børn og hund.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : TQsen

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-05 20:37

Prøv her http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/a1a9efd8a18174efc1256f8800390b85
Jeg har ingen erfaringer at videregive desværre.... Men det er meget synd for den hund.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 20:40

Du får ikke mange muligheder for at komme igennen med noget som helst.
Hvis hunden ligefrem er tyk/fed pga. manglende motion, kan det ikke kaldes vanrøgt, da den jo åbenbart får nok at spise.
Hvis børnene ikke ligefrem render rundt med blå øjne e.lign. er der ingen lov der forbyder dig at råbe af dine børn.
Så uden nogen klare beviser får du ikke nogen til at tage affære.

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 26-05-05 20:40

du kan evt. læse lidt omkring dyremishandling i forbindelse med naboer på denne side:

http://www.hunde-info.dk/page51.shtml

Håber så inderligt at i får redet den stakkels hund!! held og lykke!!!!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:43

Du har fat i noget af det rigtige dova!
Men hunden bliver jo udsat for mishandling!!

Men det er rigtigt at ja hele familien har stort set et problem...
Selvfølgelig kan børnene ikke gøre for det! Men det burde dem jeg melder det til vel også kunne se...

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 26-05-05 20:47

hejsa

Der er da vist ingen tvivl om at de mennesker aldrig skulle have haft hund, men når det er sagt så er der ikke, efter mit kendskab til dyreværnsloven, noget i det du skriver som kan henføres til dyremishandling. Det er en rigtig skidt behandling de giver hunden, men det vil næppe kunne bevises i retten at der er tale om mishandling eller vanrøgt. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til dyreværnet og fortæl dem hvad du har oplevet og så er jeg sikker på at de vil tage sig af det, hvis der er noget at gøre. Du kan finde et link til dyreværnet inde på www.dyrenettet.dk

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:48

refi!

De er "flygtet" fra systemet har de i hvert fald selv sagt sjovt nok!
De blev meldt for børnemishandling men flyttede så til nuværende by og på den måde undgik de at få straf da de kom til en ny kommune... Så nemt er det at undgå systemet... For den kommune de kommer ind i kan ikke gøre noget...

Jamen hunden er fed fordi den ikke kommer ud at gå/løbe eller gå tur om du vil det... En hund skal ud i omgivelserne!

Jeg har ingen have.. Men jeg går altid med min!
Heller ikke hvis det er dårligt vejr!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:49

Jeg mente selvom det er dårligt vejr går jeg med min!

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 26-05-05 20:51

dette er et skud i tågen, har ikke så meget forstand på dette område, desværre, men ville en underskrift indsamling måske hjælpe?? du siger at mange der har været hos dig er chokeret. skriv kort om problemet og skaf indsamlinger til at få hunden fjernet fra hjemmet. i kan evt. også alle(eller nogle) prøve at tage en snak med dem og fortælle om hvordan i ser på det og har det med det osv....

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:58

hotstuff_II fin ide!

Som jeg skriver min nuværende nabo har gjort dem opmærksom på at han ikke skal hører meget mere fra dem!

Den eneste kommentar de har til dette er: DU KAN BARE MELDE OS HVIS DU HAR ET PROBLEM MED HUNDEN/DERES BØRN!...

Han siger selvfølgelig at det har han også tænk sig hvis han hører meget mere... Og derfor skriver jeg nu!
Men hvis i så dem/det de gør og hvordan de opfører sig ville i ikke være 1 sekund itvivl om at de ikke sku have hund!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 20:59

Men som her også er blvet nævnt kan det være svært at få fjernet hunden!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 20:59

http://www.alledyrsret.dk/
Kig lidt på den side, de kan ofte ting som de andre organisationer ikke kan.

og med hensyn til familien der er flygtet fra anmeldelser for børnemishandling:
det er desværre et meget udbredt problem, fordi den fraflyttede kommune ikke giver "bolden" videre til tilflytterkommunen......Ude af øje - ude af sind, i vores samfund der ellers påberåber sig at være i front når det gælder at varetage børns tarv.

Så kan sådan en familie få lov til at køre videre som om intet er hændt, indtil de er så "uheldige" at komme et sted hvor der er naboer der ikke bare lukker øjnene fordi det "ikke er noget man blander sig i", men det har man faktisk pligt til ifølge loven.
Det hedder oplysnings/underretningspligt, fordi man ved mistanke om, at børn under 18 år bliver uhensigtsmæssigt behandlet, har pligt til at underrette de sociale myndigheder.
Og underpligten går endda lidt videre for folk der har forskellige uddannelser inden for socialsektoren, de har skærpet underretningspligt og kan straffes efter straffeloven ved undladelse af at anmelde den slags.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-05 21:01

Det lyder som en familie med store problemer. Hvis det er rigtigt, at de er "flygtet fra systemet" så er det socialkontoret, du skal anmelde til. Vanrøgt af børn vil der blive reageret på.

Men hvis du ikke har modet til det, så kunne du foreslå familien, at du tager deres hund med, når du går tur med din egen. De lyder som en familie, der ikke har brug for større problemer, end de allerede har...

Få fat i den af forældrene, som du bedst kan tale med, og foreslå, at du tager deres hund med en gang om dagen, f. eks.
Hvad er det for hunde, der er tale om?

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 26-05-05 21:05

jeg har selv oplevet noget lignende, da jeg i sin tid boede hos mine forældre. Hvor nabokonen havde en hund, som døgnet rundt sad ude i deres lade. både sommer og vinter, den var sjældent ude, og når den endelig var, rendte den over til os (vi har selv hund, af modsatte køn) og opdagede hun dette kom den staks ind i laden igen og vi så den ikke i lang tid. men vi hørte den! som den høl og den skreg! jeg kan huske en aften jeg lå og græd fordi jeg synes det var så synd for den. men hvad kunne jeg gøre, var ikke ret gammel! og mine forældre ville ikke gøre noget, af frygt for at blive uvenner med naboen, da de bor rimelig tæt op ad hinanden og det kunne udvikle sig til et mareridt!! og så for nogle måneder siden, var hunden pludselig væk. den var ikke ret gammel, måske 6 år.. men gætter på at den er død eller at hun har aflivet den....

ville bare lige fortælle min lille historie..... og håber som sagt at i kan gøre noget før det er for sent!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-05 21:06

Jeg siger heller ikke at det er rigtigt det der foregår - langtfra.
Men når det er sagt - ja så bliver det loven der skal afgøre det, desværre.
Selvfølgelig skal en hund ud og motionere, men det er ikke nok til at kalde det vanrøgt.
Hvad med en kat i en 4-sals lejlighed?
Du kan måske få myndighederne til at give dem en påtale for forstyrren af fred og ro, men det er nok også alt.
At de har været anmeldt i en anden kommune hjælper ikke så meget i første omgang. Der har jo åbenbart ikke været "kød" nok på sagen, for så var det sikkert fulgt op selvom de flytter.
Jeg giver dig ret i at man ikke bør behandle mennesker og dyr på den måde, men udover at prøve at hjælpe dem, tror jeg ikke der er meget at gøre.
Du kan jo prøve ved at tilbyde at gå tur med hunden i ny og næ - måske lege lidt med børnene her i sommervarmen.
Som sagt uden noget konkret tror jeg desværre ikke der er andet at gøre end at prøve at hjælpe.
Det kunne være man kunne flette det ind i en samtale med forældrene for at se hvad de selv mener.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 21:13

Birgitta!

Kan ikke helt huske det men ved det er en blanding!
Men det er sku ikke noget problem at sige det til nogle af dem.. For hvis man har et dyr skal man sku være god mod det!

Jeg tror de bare har hund for at hav en hund.. De Hverken leger eller kæler med den... Den er der bare og får kun besked på 2 ting.. TIS OG LÆG DIG!! Den får jo ingen kærlighed...

Men som jeg hørte i en udseendelse med mishandling af dyr.. Man må ikke tænke på hvordan man selv ville have det for den må ikke samlignes med et menneske... Men man tænker su da på hvordan det måtte være at leve sådan!!

hotstuff_II :

Håber jeg.. Får vil sku hellere have de bliver aflivet eller dør end af leve sådan et sted!

Der er en jernbane få meter fra vores hus.. Faktisk lige op af deres.. Nogle gange håber vi sku den løber ud foran toget.. lyder hårdt!.. Men bedre end sådan et liv... Så ville den kunne få fred!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 21:19

refi

Forstår godt din besked...
Men den får jo heller ikke kærlighed...

En kat ville kunne klare at leve i en 4-sals lejlighed bare den får kærlighed!

Ville meget gerne tage den med over med min hund at lege på planen men som jeg har oplevet det nu er den ikke til at styre den kan ikke gå på plads og sætte sig og den slags de nu skal kunne.. Og jeg tror ikke de er glade for man tager den med over.. Men prøver her i det dejlige sommervejr...
Men burde det være rigtigt at de ikke selv gøre det?? De har jo selv købt den!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-05-05 21:42

Jeg ved ikke om man skal være mest bekymret for familiens børn eller hund, for ingen af dem lyder til at have det specielt godt. Men det er jo desværre sådan, at ikke alle har eller kan have et godt liv, uanset hvor meget det kan smerte een.
Man kan måske afbøde situationen lidt ved at tilbyde sin hjælp. Som du selv er inde på, spørg om du skal tage den med ud at gå, når du alligevel er ude med din hund. Giv den nogle gode oplevelser og håb på, at den kan udvikle sig i positiv retning.

Det lyder ikke til at være mishandling i gængs forstand den er ude for, men dårlig socialisering. Det kan man desværre ikke gøre meget ved.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 21:49

qfha

Det lyder måske ikke for dig af så meget! Det skal måske opleves... For det er virkeligt slemt!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-05-05 21:55

Jeg tror det er slemt, men stadigvæk skal der ske direkte overgreb eller vanrøgt, hvis der skal kunne gribes ind.
Børnene er jo heller ikke fjernet, og det lyder ikke til de har det bedre end hunden.

Hvis du kender opdrætteren, kunne det måske være en indgang til problemet, at tale med vekommende om det. Ingen opdrættere kan lide, at deres hvalpe ikke har det godt.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 22:08

Dem har jeg snakket med...
Altså dem de købte hunden af! For det var samme sted som hvor jeg købte min... Men de har været der engang hvor jeg gjorde dem opmærksom på dette problem.. De snakkede 5-10 minutter med dem.. Og har ikke vist sig siden.. Og bedre blev det ikke.. desværre

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-05-05 22:21

Som flere andre foreslår, så hendvend dig til "Alle dyrs ret". Ham der "kører det" er jeg sikker på vil tage ud og se/høre på sagerne. Du kan jo invitere ham til kaffe/te en dag, så han kan høre hvad der foregår. Hvis han ikke kan gøre noget, kan ingen tror jeg.

Men jeg synes faktisk, du skal henvende dig til kommunen også. Hvis børnene ikke tager skade, så er det ikke mindre end et mirakel. Så er kommunen i hvert fald opmærksomme på, at der er problemer. Man kan sagtens omgå systemet, hvis ens børn er i fare for at blive fjernet. Man flytter bare, og så skal den nye kommune til at begynde forfra. Og det tager lang tid, inden de "får sadlet og kommer af sted". Så familien kan bare flytte fra en kommune til en ande med et par års mellemrum, så er de på den sikre side.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-05 22:21

Jeg synes, det lyder som om du rent faktisk har mulighed for at hjælpe familien.

Du mener godt, at du kan få lov til at "låne" hunden? Så gør det! Glem ALT om, hvad de selv "bør" gøre. Der kan være så mange ting, der gør situationen uoverskuelig for dem. Hvis du, -ved at tage dig af hunden -kommer lidt mere ind på livet af familien på en god måde, så kan du også bedre se, om der er grund til at reagere på de forhold, som børnene lever under. Og i første omgang snakke med familien om det. Og hvad de kan gøre for at det skal blive bedre. Og eventuelt bede om hjælp fra kommunen...
Det er jo bedst, hvis egentlige anmeldelser helt kan undgås. Men forholdene skal jo helt klart ændres...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-05-05 00:13

Det er en rimelig speget afærer, hvor det er meget svært at hjælpe det være sig både børnene og hunden. Børnene er meget nemmere, at få fjernet fra hjemmet, hvis der er problemer. Det er meget værer med hunden, der skal meget mere til før det kan lade sig gører, hunden er ikke beskyttet særligt godt gennem loven, den er jo "bare en ting". Den største hjælp man kan give den er, at lave selvtægt og fjerne den, men så bliver man nok anklaget for tyveri og straffet hårdere end for mishandling. Når I er inde på "Alle dyrs ret" så støt deres underskrifts indsamling for at få et Dyreværnspoliti. Når det lykkes bliver det nemmer at hjælpe i sådan en sag. Det med at gå ind at "låne" hunden for at gå en tur med den, er lige som at tisse i bukserne det varmer et øjeblik, men så må den "fryse" resten af døgnet, så det er måske at gøre hunden en bjørne tjeneste. Prøv at snakke med Aksel Sørensen "Alle dyrs ret".

Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-05 13:42

ALTSÅ!!! Jeg synes Liiiiige, at dirty-joker skal hidse sig lidt ned!

Hvis ikke der er nogen problemer med at snakke med familien, så er det da ingen sag at tilbyde at gå ture med hunden! DET er en hjælp, -til en familie, som åbenbart er i en presset situation! IKKE trusler om anmeldelser.

Det kan ske for hvilken som helst familie, at tingene vokser over hovedet. Måske skal de have hjælp fra det offentlige. Måske skal man anmelde for vanrøgt af børnene. Men det er bedre, hvis de selv beder om hjælp fra kommunen.

Og hunden er ikke beskyttet af lovgivningen før der er tale om grov mishandling.

Hvad er der sket med god gammeldags nabohjælp og næstekærlighed??? Hvis det var MINE naboer, der havde problemer, så ville jeg da tilbyde at hjælpe!!!

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 29-05-05 16:54

hallo Birgitta!

Tror vidst ikke jeg skal hidse mig ned!
De er modbydlige... De Slår/råber også af deres søn på 1 år... Og sparker hunden osv truer og slår den... Det er ikke normalt!?

Men hvis du syntes det ja så er der noget galt!

Har tilbudt de at komme med ud at gå... Så hundene kan hygge sig.. Men det gider de ikke... Så er det svært at gøre meget mere...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-05 17:49

Hvis du mener, at der er tale om vanrøgt af børnene, så har du PLIGT til at anmelde det til kommunen!!! Forældre må IKKE slå deres børn!

Hvis du vil hjælpe hunden, så tilbyd at gå med den. Hvis den er lidt ustyrlig, så lær den at gå pænt.
Du kan IKKE!! bestemme, hvordan andre skal holde hund!!! -Men du KAN bestemme, hvad DU vil gøre for hunden.

Vi har ALLE hver vores ideer om, hvordan man holder hund. Og så længe, det er indenfor lovens rammer, så har vi hver især ret til at gøre som vi vil. Hvis hunden ikke er til gene for naboerne, så nytter det ikke engang at klage. Hunden er jo hverken underernæret eller syg.

Som sagt: hvis du vil hjælpe den hund, så skal DU!!! gøre en indsats.
Med lidt smidighed og diplomati skulle du sagtens kunne få lov til det. Du kunne jo sige, at din egen hund mangler en legekammerat når I går tur, eller lignende... Du behøver jo ikke at sige, at det er fordi du synes, det er synd for deres hund. Her hvor jeg bor er det meget almindeligt, at man tager hinandens hunde med.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-05-05 18:42

Hej Birgitta.
Det er ikke sikkert, ejerne vil have, at andre får noget som helst at gøre med hunden. For et par år siden var der et ungt par, der flyttede ind ved siden af os. De havde en rotweiler på knapt et år. Den stakkels hund gik evig og altid rundt i deres meget lille baggård. Ejeren brølede konstant efter den, og jeg er temmelig sikke på, han også tævede den, når ingen så det. Hunden var så bange for ham, at den rystede, så man kunne se benene dirre langt væk fra. Det var så slemt, at selv jeg kunne se det, selv om jeg er noget nærsynet. Vi foreslog flere gange at tage hunden med på tur, at de gik til hundetræning og at de luftede ham en gang eller to om dagen. Men intet af det faldt i god jord. Utroligt nok var hunden ikke blevet arrig eller ondskabsfuld. Hver gang vi snakkede med den gennem hegnet, (trådhegn) så hang den glad og gerne oven i hegnet - hvilket nedbragte endnu et møgfald over den stakkels hund. Til sidst måtte vi ignorere den stakkes hund, fordi det gav ham ballade hver gang vi snakkede med ham. Kun når det var konen, der var alene hjemme, var det tåleligt for hunden. Hun ignorerede den trods alt "kun".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-05 19:46

Jamen det er åbenbart ikke noget problem her, jette. Dirty_joker synes bare, at ejerne skal involvere sig mere i deres hund selv. Og det har D_J da i og for sig ret i. Men det kan man nok ikke få dem til. For det lyder, som om de har andre problemer end lige med hunden. En stresset familie med 3 børn og en ung hund kan det nok ikke nytte noget, at man kommer og stiller flere krav til. Men hvis man kan aflaste dem lidt, så er det en god ting. Også for hunden.

Tit kan man jo få lov til at hjælpe lidt, når konen er alene. Man skal selvfølgelig ikke stikke hovedet lige ind i "hvepsereden". Og kritik hjælper altså ikke...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 19:56

Selv om min mening ikke betyder noget så vil jeg alligevel indskyde, at der ikke er nogen mening i at diskutere emnet her. Gør noget eller glem det!

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 12-07-05 10:56

....