/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jetsmark Sogn
Fra : snuas
Vist : 918 gange
20 point
Dato : 26-05-05 15:13

Jeg starter lige med at sige tak til svendgiversen, da jeg ikke har kunnet finde ud af at besvare hans kommentarer. Håber du ser dette, for jeg har været meget glad for dine oplysninger vedrørende Smeden i Saltum.

Nu kommer så mit næste spørgsmål. Ligger nogen inde med kort over Jetsmark Sogn. Jeg har trukket nogle ud fra nettet, men det er overordnede kort, og det jeg kunne tænke mig var, at man kunne se de små byer/steder i området.

Venlig hilsen
Pia Salvesen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-05-05 17:56

Kontakt din kommune, de har kort med mange detaljer.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-05-05 18:59

Du kan finde detaljerede kort her.
http://www.kms.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-05-05 19:03

Og her.
http://www.dkconline.dk/
Klik på søgning - geografisk.
Derefter får du mulighed for at vælge topografisk eller
orto fotos.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 26-05-05 21:52

Hvis det nu var Viborg Amt, hvor jeg kommer fra, kunne du klikke dig frem her:
http://gis.vibamt.dk/arealinfo/AI_Map.asp
Jeg ved ikke om Hjøring Amt har noget tilsvarende...

Og ja, jeg ser dette, med nogen forsinkelse, fordi jeg stadig arbejder,
(om sommeren holder jeg en lav profil, fordi vi også spiller golf).
Kun når det drejer sig om det nordlige Jylland, hvor jeg har mine rødder,
eller Sønderjylland, hvor jeg nu bor, gør jeg undtagelser.

Det eneste der skuffede mig ved dit forrige spørgsmål var,
at du ikke forfulgte Salve slægten tilbage til Norge,
men den har du måske? Ellers spørg igen??

Og jeg fik ikke helt fat på hvor/hvad Willum(s)da(h)l lå/var: kun en gård eller en mindre landsby?

Jetsmark er jo lige syd for Saltum, hvor Ingstrup er lige nord for; de bevægede sig ikke langt dengang,
(noget der også undrede mig var den amerikanske indtastning af vor Ingstrup folketælling fra 1840).

Og du kan købe målebordsblade i meget stor forstørrelse over alle egne, også Jetsmark,
hvis I Vendelboer endnu ikke har fået dem lagt ud på nettet, som vi fra Himmerland forlængst har gjort...
Svend

Godkendelse af svar
Fra : snuas

Dato : 27-05-05 12:09

Hej Svend

Du kan formentlig nok se ud af både mine spørgsmål og min (mindre) viden, at jeg er nybegynder i slægtsforskningens land. Vi, min mand og jeg, har nok gjort det forkerte, i og med at vi har søgt og søgt og søgt, og dermed har vi fået en masse oplysninger, som vi ikke har fået koordineret ordentligt endnu. Da Salvesen-slægten er meget stor, da de er meget produktive, så har det været svært at følge dem.

Familien i Norge har vi skam forsøgt at komme videre med, men fra kirkebogsudskriftet fra Salves dåb, er nævnt moder og fader, som vi slet ikke kan få til at passe med alle de andre oplysninger, vi har fået. Ifølge Digitalarkivet skulle familien have boet på gården Longum, og det er ifølge Arendals lokalarkiv den største gård på den tid, og de har ikke kunnet hjælpe med at finde yderligere m.h.t. gården. Et er sikkert....Salve og Ragnild får 2 børn, imens de bor i Norge (måske også 3, hvor den ene ikke overlever). Disse 2 børn har de med til Saltum. Lars og Oline. Derefter får de et hav af børn, og da Ragnild dør i 1852, gifter Salve sig igen lynhurtigt med Ane Nielsdatter, der har en søn Niels Christian Madsen. Salve og Ane får også masser af børn, inden Salve dør i 1867. Af alle disse børn er der nogle, der dør og de nye børn får de samme fornavne, så det gør det også sværere at få styr på familien. I øvrigt har Niels Christian Madsen skrevet en artikel i Vendsyssel Tidende, der netop handler om Salve-Smeden.

I sommer da vi var på besøg i Tranum og omegn, hvor det meste af familien bor, var vi en tur i Saltum, og vi besøgte også gården, der ligger på det sted, hvor Salve havde sin smedie. Man har endnu Salves ambolt fra den tid, og man kan også se slagger fra smedien i jorden.

Min mand og jeg bor i København, så derfor har vi været på Rigsarkivet. Desværre havde man netop sendt alt materiale vedrørende Norge til Norge, men sådan kan man være uheldig.

Nu vil vi finde nogle kort, og ud fra de kort søge på nettet efter familien i de små landområder.

Iøvrigt holder vi også en meget lav profil om sommeren, for der nyder vi "landet" i vores kolonihave, men vi holder os altid underrettet, så støder du på nogle interessante ting, vil vi være taknemlige.

Endnu en gang tak for din hjælp, og er du interesseret i den videre gang, skal vi med glæde orientere dig.

v.h.
Pia

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-05-05 18:00

Tak og god fangst...

Ifølge dette er nok den yngste Salvesen datter også født i Norge:
"
hjoerring, Hvetbo, Ingstrup, Trudslev, , et Hus, 4, FT-1880

Ole Madsen, 67 , Gift, Tømrer, , Ingstrup Sogn, Hjørring Amt
Inger Marie Salvesen, 65 , Gift, hans Kone, , Norge
Niels Andersen, 28 , Gift, Arbejdsmand, , Ingstrup Sogn, Hjørring Amt
Tomine Olesen, 30 , Gift, hans Kone, , Ingstrup Sogn, Hjørring Amt
Ole Peter Andersen, 7 , Ugift, deres Børn, , Ingstrup Sogn, Hjørring Amt
Inge Marie Andersen, 1 , Ugift, deres Børn, , Ingstrup Sogn, Hjørring Amt
"
Hilsen Svend