/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ricisi ved Coca Cola drikning?
Fra : mikk0077
Vist : 1558 gange
60 point
Dato : 26-05-05 13:50

Jeg drikker ca. 1 l. coca cola light om dagen...
Kan det paa längere sigt give nogle helbredsmässige problemer...?

MVH

Mikkel

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 26-05-05 14:02

Selvfølgelig er det ikke det sundeste!

Men bevæger du dig meget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 14:12

Ja, det kan det godt, for de kunstige sødestoffer er ikke godt i så store mængder.

Hvis du søger på sider vedr. Aspartam, Nutrasweet o.s.v. vil du finde at der mange steder advares mod at bruge for meget af det.
Og i USA har der været stor debat om emnet, der var også en udsendelse i TV for nogen år siden, om mennesker der var blevet alvorligt hjerneskadede efter i en årrække at have udsat sig for overdosis af kunstige sødemidler, ved at drikke meget sodavand/Cola.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-05-05 14:15

der ER risiko - tænderne bliver godt ødelagt uden at man lægger mærke til det - og pludselig er den gal !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 26-05-05 14:20

Her er en tråd der omhandler emnet. Med nogle meget interessante indlæg:

http://kandu.dk/dk/spg/66831

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-05-05 14:22

Uanset om det er light eller alm. coca cola du drikker, vil dine tænder tage alvorligt skade (en dyr omgang når det sker). Hvis du prøver at holde en pause med sodavanden, vil du samtidig opleve hvad dit overforbrug gør ved kroppen - her tænker jeg ikke kun på vægt, men også alle de andre bagdele man sjældent hører om - ved en pause vil du fx. få pænere hud, stærkere hår, bedre koncentrationsevne m.v.

Hold en pause og se hvordan kroppen reagerer - tænk så på hvad der vil ske med kroppen hvis du fortsætter dit forbrug mange år fremover. Alt kan blive usundt hvis man overdriver mængderne.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 14:26

Her er lidt "hyggelæsning"

Aspartam

Aspartam (også kaldet Nutrasweet eller E nr. 951) er det mest anvendte kunstige sødemidler i fødevarer. Det bruges i masser af nærings- og nydelsesmidler som f.eks. Diet Coke, Diet Pepsi, Nikoline Light samt de fleste andre "light" sodavand og i nogle Cheasy yoghurt.

Desværre har det vist sig at have alvorlige bivirkninger. Ofte viser disse bivirkninger sig først efter længere tids brug, og så er det ofte for sent. I nogle tilfælde kan det skade ens helbred permanent.

Aspartam indeholder blandt andet 10% træsprit. Træsprit er kendt for at forårsage blindhed hos alkoholikere. Når det indtages omdannes det til formaldehyd, myresyre og diketopiperazin i fordøjelsessystemet. Formaldehyd er en nervegift. Myresyre er den gift, som myrer afgiver. Diketopiperazin er et kemikalie der forårsager svulster i hjernen.

Aspartam indeholder 50% phenylalanin, som isoleret set er skadelig for nervesystemet og går direkte i hjernevævet… Phenylalanin dræner desuden kroppen for serotonin, hvilket kan medføre manio-depressivitet, angsanfald, hallucinationer, panikangst, søvnløshed, paranoia, humørsvingninger og endog selvmordstendens.

Ifølge Mr. H.J.Roberts, MD og direktør for Palm Beach Institute for Medical Research, er aspartam en overset fare for vores helbred. Aspartam bliver idag brugt i mange fødevarer, i læskedrikke og i slik. Det Mr. H.J.Roberts har fundet ud af, er bl.a., at indtagelse af aspartam i store mængder, giver afhængighed, der er lige så stærk eller stærkere end alkohol. I hans database findes over 1200 mennesker med reaktioner fra aspartam.

Reaktionerne er mangfoldige - lige fra vægtforøgelse, migræne, depressioner, irritabilitet, nervøsitet, koncentrationsbesvær, hukommelsessvigt, træthed, tørst, tørre øjne, hårtab, allergier, lavt blodsukker, håbløshed, ledsmerter, søvnbesvær, øresusen, øreringen, svimmelhed og kvalme til Alzheimers og multiple sclerosis. Hos børn ses der ofte udslæt, aggressivitet og hyperaktivitet.

Nogle af de eksempler som Mr. H.J.Roberts skriver om i "Townsend Letter for Doctors & Patients" er alarmerende:

En 28-årig kvinde som havde drukket to liter cola sødet med aspartam daglig siger: "Jeg var afhængig af det og havde frygtelige muskelspasmer, svimmelhed, kvalme, depressioner etc. Jeg faldt over en artikel, der fortalte om faren ved aspartam og blev fuldstændig forfærdet. Efter at have stoppet med aspartam i 7 dage var de fleste symptomer væk. Jeg har indtil nu ikke haft nogle tilbagefald ."

En hospitals pharmaceut med megen viden om substanser der giver afhængighed og om stofmisbrug skrev: "Jeg har været en kronisk bruger af light sodavand i flere år og har altid joked med at jeg var afhængig af aspartam. For nylig besluttede jeg at stoppe med det, men jeg kan ikke, lige meget hvor meget jeg prøver. Når jeg ikke drikker disse sodavand , kommenterer både mine kollegaer og min familie at jeg opfører mig, som om jeg er på heroinafvænning. Jeg oplevede også mange problemer da jeg drak dem, det mest fremherskende var ledsmerter."

Selv om de såkaldt videnskabelige beviser mangler, er der mange der tror, at et stort forbrug af sødestoffet aspartam (light-produkter) kan give øjeproblemer. Aspartam kan bl.a. give nedsat syn, sløret syn, sorte pletter, dobbelt syn, smerte, tørre øjne og endda nethindeløsning.

At de sukkerfri produkter ikke er helt uskyldige, som mange tror, bør have vores opmærksomhed. F.eks. kan børn også bliver afhængige af tyggegummi med aspartam. I USA er problemet nu så markant at FDA (US Food and Drug Administration) er blevet advaret gentagne gange om den potentielle katastrofale effekt af indtagelse af aspartam.

Russell Blaylock, M.D., som er neurokirurg, har skrevet bogen om "excitotoxitet": Excitotoxins: The Taste That Kills. Også han beskriver aspartams virkning på vore børns hjerner. Han mener endog, at stoffet kan udløse koncentrationsbesvær og autisme…

Man vurderer, at aspartam i dag findes i ca. 9.000 produkter… og i 100 lande verden over. Stoffet findes i receptpligtig medicin til børn, f.eks. penicillin, tyggevenlige smertestillende midler, børnevitaminer osv. Vore børn har ikke en chance for at undgå det".

Kilde: HELSENYT.COM website www.helsenyt.com

mvh dova

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 16:35
Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 16:39

Desuden er den artikel, der henvises til i dova's indlæg, baseret på mange år gammel litteratur:

Roberts HJ. Aspartame (NutraSweet): Is It Safe?
Philadelphia, The Charles Press, 1989

Roberts HJ. Sweet´ner Dearest: Bittersweet Vignettes About Aspartame.
West Palm Beach, Sunshine Sentinel Press, 1992

Robert HJ. Defense Against Alzheimer´s disease: A Rational Blueprint for prevention. West Palm Beach, Sunshine Sentinel Press, 1995

Jeg vælger at tro på Diabetesforeningen og fødevaredirektoratet - frem for gamle artikler, som helsenyt endda har slettet af samme grund.
Tror nærmere kilden til dovas indlæg er: http://www.webwitch.dk/Kost/aspartam.htm

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 26-05-05 17:32

Kender en fyr på 25 år, som er ved at få lavet sine 4 fortænder i overmunden hos tandlægen. Tænderne var nærmest ætset op og helt mørkebrune efter et dagligt indtag på 1-1½ l cola. Tandlægen har reddet de 3 af tænderne ved at bore dem helt ned til nerven for at få den ødelagte del af tænderne væk, - derefter er hver tand blevet bygget op ieg af plastik. Men de bliver aldrig så stærke, som de har været. Den 4. fortand kan muligvis reddes med en rodbehandling. Hvis ikke, må den helt ud.

De seneste oplysninger omkring sodavands indtag, som har været oppe i medierne for nylig, viser at vi ikke bør drikke mere end ½ l sodavand ..... om ugen!

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 17:37

satelit>

Citat
De seneste oplysninger omkring sodavands indtag, som har været oppe i medierne for nylig, viser at vi ikke bør drikke mere end ½ l sodavand ..... om ugen!

Ja, børn! - Pga. fedme og overvægt... altså de sukkerholdige sodavand.
http://www.hjerteforeningen.dk/sw30298.asp

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 17:53

Vil da lige indskyde, at kaffe er mindst lige så farligt som Cola light. Godt nok er kaffe ikke så skadelig imod tænderne som syren i cola, men du kan sagtens få misfarvning. Til gengæld er kaffe vanddrivende og kan få dit blodtryk til at stige. Det kan give hovedpine pga. væskemangel samt hjertekarsygdomme som følge af det forhøjede blodtryk.

Jeg tror ikke vi kan spise eller drikke noget som helst uden at nogen vil kunne sige at det er farligt på den ene eller anden måde.

Men hvis du børster tænder 2-3 gange om dagen og passer dine tandlægebesøg, så er der da ikke noget at være nervøs for fordi du drikker cola light.

Desuden - hvis en fyr på 25 år's tænder er ætset væk, så tror jeg næppe det er colaens skyld alene, men pga. dårlig tandhygiejne.
Går man til tandlæge en gang hvert halve år, som man bør gøre, så skal man heller ikke igennem rodbehandlinger, med mindre man har knækket en tand ved et uheld.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 17:56

Den bedste og mest fyldestgørende artikel om emnet sodavand ses her:
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1071

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-05-05 18:48

Her fandt jeg lige nogen flere link om kunstige sødemidler (diet-sodavand)
http://health.homepage.dk/links.htm
Jeg har hørt (kan ikke lige finde linket) at der nogen forbrugere i USA, der har lagt sag an mod Coca-Cola fordi de har brugt kunstige sødemidler, der har vist sig at være stærkt vanedannende og fremmende på visse sygdomme i hjernen, blandt andet Alzheimers. Det viser sig, at Coca-Cola viste at det var vanedannende.

For mange år tilbage (20-30) hørte jeg om en undersøgelse. En tand bliver puttet i et almindeligt glas coca-cola, efter 24 timer er tanden forsvundet, ætset bort.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 19:38

Du glemmer noget CarstenGP

Hovedårsagen til, at diabetesforeningen har beskæftiget sig så meget med de kunstige sødemidler, er ikke primært p.g.a. de skadelige virkninger, men for at få fastslået, hvorvidt det drejede sig om sødestoffer der i kroppen reagerede på samme måde som sukker.
og der er Aspartam frikendt, hvorimod stoffer som Sorbitol of Xylitol m.fl. som består af sukkeralkoholer, bør undgås af diabetikere, da de lige så godt kunne indtage sukker i stedet for.
Og da det var konstateret, at diabetikere kunne tåle Aspartam, har man oplyst om fødevarestyrelsens godkendelser af produktet.

og når man diskuterer fødevarestyrelsens godkendelser af Aspartam, bør man lægge mærke til, at man har godkendt det i de mængder det tilsættes de enkelte produkter.
Men overforbrug som 1 liter Cola Light om dagen, sammenholdt med alle de andre kilder, hvorfra man evt. indtager Aspartam, kan meget hurtigt føre til en overdosering.

mvh dova

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 20:09

1 liter cola om dagen er i hvert fald ikke overforbrug.
Sammenlignet med en liter kaffe er det nærmest sundt, hvis vi ser bort fra tænderne.

Jeg synes bare ikke at folk skal lave skræmmekampagner ud fra 10-16 år gamle myter.
Det er usundt at indtage for meget aspartam (og alt andet ligeså) Hvis du drikker 5 liter cola om dagen, så nærmer du dig måske hvad der ligner et overforbrug. Men så er vi vist nærmere inde på noget, der hedder fejlernæring.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Arkiv_foedevarenyt/2000nr2/Maj_2000_Aspartam_et_sikkert_soedestof.htm

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 26-05-05 21:05

Grunden til at jeg spurgte var fordi at en af mine venner fortalte mig at: Ligger man et stykke köd ned i cola vil der gaa (Jeg ved ikke hvor lang tid) og saa ville ködet väre ätset väk. Og det kunne sammenlignes med hvad der skete inde i maven. Og jeg ville nok faa alvorlige maveproblemer senere hen i livet.

Jeg passer mine tänder rigtig godt- de er päne og sunde siger tandlägen.

Saa vil jeg lige takke CarstenGP for at väre det eneste lyspunkt i debatten.

Saa for lige at opsumere:

- Det skader tänderne.
+ Det er sundere end kaffe
- Coca Cola Light indeholder Aspartam (Men hvor meget indeholder een liter?)

Hvis der er nogle der kan opsumere bedre en mig maa de gerne göre det.

Saa vil jeg lige sige at: jeg er ikke afhängig

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 22:38

En liter sodavand sødet med aspartam må højst indeholde 600 mg aspartam

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 23:18

http://www.gesund-laenger-leben.de/Aspartam.htm

citat:

Noch mal zum nachrechnen: Der ADI (Acceptable Daily In-take - Tägliche akzeptable Dosis) von Methanol ist 7,8 mg/d. Ein Liter mit Aspartam gesüßtes Getränk enthält ca. 56 mg Methanol.

Oversat:
Endnu engang at regne efter: ADI Acceptabel daglig indtagelse af methanol er 7,8 mg/dag En liter drik sødet med Aspartam indeholder ca 56 mg methanol.

Og det vil så sige, at bare ved 1 liter cola, overstiger man anbefalet maks. dagsdosis flere gange.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 23:28

Og her er så de seneste artikler om Aspartam fra 28/1-05
http://www.bionordic.dk/page.asp?id=512

Aspartam (Nutrasweet eller E nr. 951) er det mest anvendte kunstige sødemidler i fødevarer.
Aspartam bruges i masser af nærings- og nydelsesmidler som f.eks. Diet og light produkter samt i nogle Cheasy yoghurt.
Uheldigvis har det vist sig at have flere alvorlige bivirkninger. Ofte viser disse bivirkninger sig først efter længere tids brug, og så er det ofte for sent, idet de i visse nogle tilfælde kan det skade ens helbred permanent.

Aspartam indeholder blandt andet 10% træsprit, der bl.a. er kendt for at forårsage blindhed hos alkoholikere. Når det indtages omdannes det til formaldehyd, myresyre og diketopiperazin i fordøjelsessystemet.
Formaldehyd er en nervegift. Myresyre er den gift, som myrer afgiver. Diketopiperazin er et kemikalie der forårsager svulster i hjernen.

Aspartam indeholder 50% phenylalanin, som isoleret set er skadelig for nervesystemet og går direkte i hjernevævet… Phenylalanin dræner desuden kroppen for serotonin, hvilket kan medføre en helt række psykiske reaktioner som depressivitet, angst, søvnløshed, paranoia, humørsvingninger og endog selvmordstendens.

Ifølge flere eksperter er aspartam en overset fare for vores helbred. Aspartam bliver idag brugt i så mange fødevarer, at faren er nødt til at blive taget alvorligt. Der ligger også en mulig afhængighed ved indtagelse af aspartam i store mængder der er lige så stærk eller stærkere end alkohol.

Af andre reaktioner kan nævnes vægtforøgelse, migræne, træthed, tørst, tørre øjne, hårtab, allergier, lavt blodsukker,ledsmerter, søvnbesvær, øresusen, øreringen, svimmelhed, kvalme, Alzheimers og multiple sclerosis.
Hos yngre mennesker og børn ses der ofte udslæt, aggressivitet og hyperaktivitet.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-05-05 08:36

Hvis du vælger at lytte til Carsten GP, er det fordi du ikke vil bruge din sunde fornuft og lytte til fakta! Cola er IKKE sundere end kaffe - kaffe har mange fordele og at den er vanddrivende kan opvejes af at drikke mere vand.

Et forbrug af 1 liter coca cola ER et overforbrug og VIL ødelægge dine tænder - prøv at lægge en tand i et glas cola i stedet for et stykke kød og vent bare en dag - tanden er VÆK!!! At man børster tænder mere end to gange om dagen, kan føre til den modsatte effekt når man drikker meget cola (hvilket 1 liter er!). Man må tidligst børste tænder ½ timer efter man sidst har drukket cola, da det ellers slidder for meget på tænderne.

Det er meget muligt at din tandlæge mener at du har pæne tænder nu - men hvor gammel er du? mellem 15-30 år? - så skal tænderne jo gerne holde mindst 40 år endnu.

AMP

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 14:39

Methanol er ikke aspartam... Hvis du får over 5.000 mg aspartam snakker vi for meget
Lad være kun at sætte din lid til google...

Dova, jeg har lige skrevet til Bionordic, før du linkede til artiklen. De har også blot kopieret den ÆLDGAMLE artikel som ikke er fakta.
De vælger højst sandsynligt at fjerne artiklen, efter hvad de har skrevet tilbage til mig i går aftes.

Citat
Friske frugter og grønsager samt frugtjuice, øl og vin indeholder også methanol. En liter sodavand sødet med aspartam må højst indeholde 600 mg aspartam. Det svarer til ca. 60 mg methanol, som er betydeligt mindre end det gennemsnitlige indhold af methanol i frugtjuice, nemlig ca. 140 mg pr. liter.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 14:40

Citat
Ingen hjernesvulster

Fødevaredirektoratet opdaterer løbende sin vurdering af aspartam gennem kontakt med andre myndigheder, og når nye forsøgsresultater kommer frem. F.eks. blev spørgsmålet, om aspartam kunne øge frekvensen af hjernesvulster hos mus og rotter, afvist efter en grundig undersøgelse, inden aspartam blev godkendt i Danmark og i andre lande. I 1997 har toksikologer herhjemme og i udlandet undersøgt data på forekomst af hjernesvulster hos mennesker i de sidste 20 år. Konklusionen var, at indtagelsen af aspartam ikke kan relateres til hyppigheden af hjernesvulster hos mennesker.

Nogle af kostens proteiner er kendt for at fremkalde allergi. Da aspartam er opbygget af proteinbestanddele, var det nødvendigt at undersøge, om sødestoffet kunne fremkalde allergiske reaktioner hos mennesker. Undersøgelser på børn og voksne har vist, at det ikke er tilfældet.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 14:45

Desuden DOVA, hvis den artikel du linker til: http://www.bionordic.dk/page.asp?id=512 skulle være skrevet i 2005, hvordan kan den så ordret fremstå på en side: http://www.webwitch.dk/Kost/aspartam.htm som sidst blev opdateret d. 3. marts, med en kildeangivelse til http://www.helsenyt.com/ som har fjernet artiklen, fordi den ikke passer.

Google er din ven, men tro ikke på alt hvad du får frem i første forsøg!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-05 21:32

citat]

Titel: Kunstige sødemidler

Fofatter: bionordic

Dato: 28. januar 2005

Kategori: Alternativ information

[/citat]

fra det link til bionordic.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 22:30

Der er masser af nye undersøgelser, som modbeviser alle anklager, som står i det bionordic link. Desuden er det ordret det samme som du selv postede 26-05-05 14:26.

Citat
Lad os slå fast med det samme, at det er sikkert at spise aspartam i de mængder, der er tilladt i Danmark. Stoffet er vurderet sundhedsmæssigt, og der er regler i Positivlisten for, hvor det må bruges og i hvilke mængder.

Citat
Aspartam er godkendt som tilsætningsstof efter at have gennemgået meget omfattende undersøgelser på både forsøgsdyr og mennesker. Det er undersøgt hos raske, hos personer med sukkersyge, som må forventes at indtage relativt store mængder, og hos personer med arveligt nedsat evne til at omsætte phenylalanin, et af omdannelsesprodukterne af aspartam.

Citat
Aspartam omdannes i tarmen til methanol og de to proteinbestanddele (aminosyrer) phenylalanin og asparaginsyre. Begge aminosyrer er nødvendige for kroppens normale funktion, men kan i meget store mængder medføre hjerneskader. For phenylalanin kender man til hjerneskader fra de mennesker, som lider af den arvelige sygdom Føllings syge eller phenylketonuri. Hvert år fødes 6-7 børn med sygdommen i Danmark. Sygdommen opdages kort tid efter fødslen ved hjælp af en blodprøve, og børnene kan sættes i behandling med en kost med et lavt indhold af phenylalanin og uden aspartam.

For raske børn og voksne volder phenylalanin ingen problemer. Den forhøjelse af blodets koncentration af phenylalanin, som sker efter indtagelse af aspartamsødede fødevarer eller drikkevarer, påvirker hverken hjernens funktioner eller personens opførsel. F.eks. er blodets koncentration af phenylalanin ikke forhøjet mærkbart hos et fireårsbarn, som på kort tid har drukket en liter aspartamsødet læskedrik. Det samme gælder for asparaginsyre. Heller ikke her ændrer den normale koncentration i blodet sig mærkbart.

Aspartamsødede drikke giver kun en minimal ændring i modermælks indhold af phenylalanin og asparaginsyre og er uden betydning for et spædbarn.

Citat
Indtagelse af større mængder methanol (træsprit) forårsager en alvorlig forgiftning og blindhed. Den mængde methanol, der opstår, når aspartam omdannes i tarmen, er så lille, at den er helt uden sundhedsmæssig betydning, både for børn og voksne. Selv indtagelse af større doser aspartam giver ikke anledning til en målelig forøgelse af blodets normale indhold af methanol.

Friske frugter og grønsager samt frugtjuice, øl og vin indeholder også methanol. En liter sodavand sødet med aspartam må højst indeholde 600 mg aspartam. Det svarer til ca. 60 mg methanol, som er betydeligt mindre end det gennemsnitlige indhold af methanol i frugtjuice, nemlig ca. 140 mg pr. liter.

Citat
Fødevaredirektoratet opdaterer løbende sin vurdering af aspartam gennem kontakt med andre myndigheder, og når nye forsøgsresultater kommer frem. F.eks. blev spørgsmålet, om aspartam kunne øge frekvensen af hjernesvulster hos mus og rotter, afvist efter en grundig undersøgelse, inden aspartam blev godkendt i Danmark og i andre lande. I 1997 har toksikologer herhjemme og i udlandet undersøgt data på forekomst af hjernesvulster hos mennesker i de sidste 20 år. Konklusionen var, at indtagelsen af aspartam ikke kan relateres til hyppigheden af hjernesvulster hos mennesker.

Nogle af kostens proteiner er kendt for at fremkalde allergi. Da aspartam er opbygget af proteinbestanddele, var det nødvendigt at undersøge, om sødestoffet kunne fremkalde allergiske reaktioner hos mennesker. Undersøgelser på børn og voksne har vist, at det ikke er tilfældet.

Ovenstående citater er fra: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Arkiv_foedevarenyt/2000nr2/Maj_2000_Aspartam_et_sikkert_soedestof.htm

Dermed er det slået fast at:
- methanolindholdet er mindre end i et glas frugtjuice
- Man får ikke hjernesvulster af det (baseret på 20 års undersøgelser)
- phenylalanin og asparaginsyre er kun skadelig for folk, der er overfølsomme overfor det. (opdages ved fødslen)

Fat dog snart at den artikel er baseret på myter og manglende undersøgelser. Den gang bøgerne om emnet blev skrevet var stoffet kendt i 4 år. Nu er undersøgelserne foretaget i 20 år og stoffet er blevet frikendt. Det er da klart at alternative behandlere slår plat på ting som folk er uvidende om.
F.eks. kunne man se på TV at folk betaler tusinder af kroner for at blive behandlet for parasitter som ikke eksisterer.

- Fødevarestyrelsen siger god for det.
- Diabetesforeningen siger god for det.
- 20 års undersøgelser siger god for det.

Så kommer der en flok alternative behandlere, der har lavet en hjemmeside og skriver en artikel, som baseres på bøger fra 80'erne og starten af 90'erne. Straks bliver folk bange fordi de tror at artiklen er baseret på nye undersøgelser (Da Bionordic ikke angiver litteraturkilder som de skal.)

Fakta om Bionordic:
Citat
www.bionordic.dk er et kooperativ af behandlere der har deres baggrund indenfor alternative behandlingsformer. Ved at samle folk med en forskellig baggrund, har vi gjort det muligt at betragte sygdomme og problemer fra de alternative indgangsvinkler, som vi mener måtte være relevant for en patient der står med et problem.

Min konklusion: Hvis du vil undgå at blive syg af det du spiser, så må du ikke spise noget = du dør af sult.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-05 00:51

Jaja, nu anses det også for sikkert at spise 6 Panodil om dagen, men 30 kan være dødeligt

Sådan sat på spidsen.

Og nu citerer du selv, at:

"Aspartam omdannes i tarmen til methanol og de to proteinbestanddele (aminosyrer) phenylalanin og asparaginsyre. Begge aminosyrer er nødvendige for kroppens normale funktion, men kan i meget store mængder medføre hjerneskader. For phenylalanin kender man til hjerneskader fra de mennesker, som lider af den arvelige sygdom Føllings syge eller phenylketonuri. Hvert år fødes 6-7 børn med sygdommen i Danmark. Sygdommen opdages kort tid efter fødslen ved hjælp af en blodprøve, og børnene kan sættes i behandling med en kost med et lavt indhold af phenylalanin og uden aspartam."

Kan i meget store mængder give hjerneskader.

og 60 mg methanol er 7,6 gange anbefalet max. dagsdosis:

"Endnu engang at regne efter: ADI Acceptabel daglig indtagelse af methanol er 7,8 mg/dag En liter drik sødet med Aspartam indeholder ca 56 mg methanol."

Og tilsyneladende ser det værre ud med juice o.l.

Og det jeg så mener er, at hvis dagsdosis ved at drikke 1 liter/dag ,hver dag, fører til en overdosering på 7,6 gange, sammenholdt med de andre steder man får stoffet i sig, så kan det ikke være tilrådeligt.

Og denne her:
"Min konklusion: Hvis du vil undgå at blive syg af det du spiser, så må du ikke spise noget = du dør af sult."
Mener jeg er direkte usaglig i denne sammenhæng.
og viser ikke meget mere, end at du i hvert fald ikke er en af dem der sætter spørgsmålstegn ved alle de kemiske stoffer det efterhånden tillades, at vi bliver fyldt med gennem maden.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 28-05-05 09:44

60 gram methanol er ikke 7,6 gange anbefalet dosis... hvad er det for noget pladder?
Der er 140mg methanol i et glas juice... DU er på dybt vand...

For raske børn og voksne volder phenylalanin ingen problemer.

Gider slet ikke kommentere flere af dine forsøg på at retfærdiggøre den skod-artikel...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-05 14:06

Citat
Der er 140mg methanol i et glas juice

Næ, det skriver dem der forsvarer Aspartam, at der er i EN LITER juice

Og med hensyn til om det er pladder hvad dagsdosis er, så må det være de tyske sundhedsmyndigheder og ikke mig der er på dybt vand, for det er direkte citeret ud fra deres anvisninger, for den slags oplyses der som regel ikke gerne om fra dansk side, når det er noget der kunne få folk til at sætte spørgsmålstegn ved sundheden i "kemikaliebunken" vi får stoppet i hovedet hver dag.

Og du behøver skam heller ikke kommentere det jeg skriver, måske var det mere på sin plads at kommentere hvorfor du har så stor interesse i at forsvare stoffet, altså om det er ud fra blind tillid til diabetesforeningen og fødevarestyrelsen, eller om det er ud fra mere kommercielle interesser

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 28-05-05 15:55

Du læser jo ikke rigtigt:

Citat
Aspartam omdannes i tarmen til methanol

Ergo Aspartam og methanol er to forskellige ting... Du siger at Aspartam ER methanol

Du indtager ikke methanol fordi du indtager aspartam.

Og nej, jeg er ganske almindelig forbruger ligesom alle andre og vi drikker snildt 20 liter light cola eller andet om ugen i vores hjem. Og vi fejler absolut intet.

Du snakker om at jeg blindt har tillid til diabetesforeningen og fødevarestyrelsen... Det er da vist nærmere dig, der har blind tillid til en artikel fra din første google-søgning, hvor du ikke en gang har tjekket kilden før du poster den som fed propaganda. Jeg bygger dog min tillid på undersøgelser, som er fra "i dag" hvor du bygger din på 16 år gamle... Helse, som også er alternativt, har allerede skrottet artiklen, som DE troede var gode varer indtil de læste de nye undersøgelser...

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 29-05-05 00:42

UPDATE!

Så kan jeg meddele at Per Hansen fra Bionordic har skrevet tilbage til mig og fortalt at han har valgt at fjerne artiklen efter at have set udtalelserne fra diabetesforeningen og fødevarestyrelsen.

Han har lige som Helse.dk indset at man ikke kan forsvare en artikel på grundlag af "fakta" som er 10-16 år gamle når nye "fakta" viser noget andet.

Så skulle den kamel være barberet!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-05-05 08:59

.