/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Puds af Leca
Fra : kpm10
Vist : 2186 gange
50 point
Dato : 26-05-05 09:18

Hej

Nu er jeg efterhånden ved at være færdig med det grover arbejde i min garage, så nu skal jeg have pudset en leca mur som jeg har opmuret!

Jeg regner med at sætte to lister op på 10mm og "trække" et bræt op af dem med mørtel på!

Men så er det noget med at man skal lade det står i et par timer og filse(tror det er stavet rigtigt) det, men er det bare det?

Og hvad lyder blandingsforholdet til mørtlen når det er til puds????

Har forgæves forøgt at finde noget på nettet, men syntes ikke rigtig jeg kan findet noget, heller ikke på portland.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 09:41

Du kan købe færdig pudsemørtel i en pose. Der skal bare vand i.

Ellers kan du på trælasten købe ganske almindelig murer mørtel. Bland en skovl cemet, 10 mørtel + evt lidt ekstra kalk, så det bliver dejlig elastisk at arbejde med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-05-05 09:47

Hvis du vil have det absolut bedste resultat skal det kastes på i stedet for at trække og derefter rettes af med brædt
Mvh sune

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-05-05 10:16

Hvad skulle forskellen være på det? jeg trækker jo brættet hen over uanset hvad?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 10:25

Sune har fat i noget der. Når du kaster det på, kommer det lige som mere ind og klæber bedrer. Husk at fugte væggen først. Ellers suger leca'en vandet ud af mørtelen.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-05-05 10:26

Okay, ja helt klart! men hvad med det filsning???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-05 10:50

Men først skal du lave en grød/vælling af grus og cement 1-1 og kaste det ud på væggen i små klatter.
Så skal du kaste din mørtel på når det er tørt.
Ved at kaste det ud på væggen "suger" det sig fast og nu kan du trække hen over dine lister.
Husk at fylde dine "liste" riller inden det bliver for tørt så det kan hænge sammen og hærde samtidig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 12:08

Hvis du ikke følger de gode råd om kastning vil du finde ud af, at det meste af mørtelen falder af igen hvis du bare forsøger at trække det på. Det vil nok også falde af i starten når du kaster, men du skal bare opøve det lidt og hvis du så har noget plast under så dukan samle mørtlen op igen så skal du nok komme efter det.
Filsningen er jo efterpudsning med for eksempel et vådt skumgummibræt så overfladen bliver let struktureret.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-05-05 12:21

Okay, det er bare fint! jeg glæder mig til komme igang i weekenden!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-05-05 14:31

Er det ikke noget med at det også er en god ide at komme lidt sand i blandningen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 14:41

Umiddelbart nej. Afhængig af hvor meget du har, er den færdige pudsemørtel fra f. eks Alfix altså drønnem. Men billigst er det at hente en sæk cement og tage en baljefuld mørtel med fra trælasten. Det er fint fint.

Mvh

"en med der snart har ødelagte hænder af at vandskure vægge"

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 26-05-05 14:45

Jeg regner med selv at blande det, da jeg har adgang til en mørtel box! Det er ca 18kvm alt ialt der skal pudses...

Ja det vandskuring ser hårdt ud når murene de gør det ihvertfald!

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-05-05 08:48
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-05 09:34

Når du er færdig, bør du støvbinde det med sådan noget grønt stads fra Danalim. Bagefter kan du bare male det.