/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Besøg på Landsarkiver?
Fra : syrena
Vist : 433 gange
100 point
Dato : 26-05-05 08:46

Jeg har aldrig lært at "gebærde mig" på Landsarkiver. Resultatet er, at jeg mest kommer hjem med uforrettet sag incl. spild af timer m.m. Jeg har selv fundet ud af at slå op i registraturer og at læse microfice, men jeg mangler en grundlæggende undervisning. Findes der god grundlæggende anvisning/læsestof, hvor man kan lære om en effektiv søgen efter ønskede oplysninger?

MVH Syrena

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 26-05-05 09:05

det findes sådan en "tankstationshæfte" om slægtsforskning.
www.idgforlag.dk til ca. kr. 80

ellers ville det da være oplagt at spørge nogle af dem som arbejder på landsarkivet om at give dig en hånd eller et intro-kursus.
Der findes også aftenkursus i slægtsforsning.
Desuden sidder der også andre slægtsforskere på arkivet, som også er flinke til at hjælpe.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-05-05 09:06

På denne adresse finder du brugervejledning til arkivet, spørg ved skranken på arkivet de er meget søde til at hjælpe

Senta
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/default.htm

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-05-05 09:09

Fra denne adresse
http://danpa.dda.dk/
er det dine aner ????
senta

STAMKORTHENVISNINGER

Reg. nr: 198 (827-01 Lokalhistorisk Arkiv for Løgstør Kommune)
"Købmand Peder Winkel Salvesen, Købmand Søren Laursen Jensen Hovedbog"

Løgstør sogn, Løgstør kommune, Nordjyllands amt
Kolonial og blandet købmandshandel uden grovvarer
Yderdatering:1877-1915
Indholdsresumé: R
Omfang:1 bd. 0 pk. 0 læg
Klausuler:Almindelige regler
Bemærkninger:
Særnr.:

INDHOLD

1 1877-1897 Hovedbog
1906-1915 1 bd.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-05-05 09:10

beklager det var ikke et svar til dig
sorry
senta

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-05-05 09:15

Syrena, jeg har samme problem som dig, og jeg synes ikke helt, jeg vil bebyrde nogen på arkivet med mine "gammelkone" problemer.

Det er nemt at læse i div. bøger om gode råd, ingen tvivl der, men det er noget andet at stå overfor f.eks lægdsruller og så komme igang.

Syrena, jeg har et forslag........hvis du bor på Sjælland, så kunne du og jeg jo hjælpe hinanden med at overvinde de hurdler?

Jeg har slægtsforsket i 20 år, men føler jeg stadig er nybegynder på MANGE områder og ekspert i andre, men jeg har aldrig vovet at bestille ved skranken, de er søde nok, men jeg føler mig sq så DUM

Sammen kunne vi måske løse vores problemer, sætte en dag af til at lære arkivet at kende, Rigsarkiv og Landsarkiv.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 26-05-05 09:23

Tak for jeres svar. Ja, generelt er de meget søde ved skranken, men der er næsten altid kø foran deres plads, og noget af det tager lang tid. Ulejlige andre besøgende, der ser meget optaget ud, viger jeg tilbage for. Derforuden må man jo heller ikke forstyrre den intense stilhed med al for megen snak, hvor andre er optaget af sin forskning.
Kurser, ja det er ok, men jeg vil nu gerne prøve selv at lære noget mere.
MVH Syrena

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 26-05-05 13:46

Hej, maj_britt, tak for din forståelse og tak for dit forslag om, at vi kunne mødes og sammen finde ud af noget (mere).
Jeg bor på Fyn og benytter Landsarkivet i Odense, men har ofte haft lyst til at komme til Kbhvn. og lære arkiverne der at kende. Jeg har også en svensk Farmor, der rejste til København, som jeg stadig leder efter. Det må vist være Retsbetjentenes protokoller, jeg skal have fat i?
Lad os finde ud af en løsning?
MVH Syrena

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-05-05 15:27

Hejsa.

Brug min mail: kinzatara@hotmail.com

Og jeg har en svensk oldefar, der stikker til Bornholm, tog mod til mig, og så havde de ikke noget på landsarkivet i kbh.

Vi finder bare en dag, jeg har alle dage, stort set, til rådighed, og to "fæhoveder" tænker måske som en klog

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-05-05 15:34

held og lykke
senta