/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
antenne til tysk tv
Fra : Nakita
Vist : 810 gange
135 point
Dato : 25-05-05 22:13

Vi er en lille andelsboligforening på 8 huse.
Vi har en mast med 5 analoge antenner til DR1 - TV2 - ZDF - NDR - ARD.
Nu er tyskerne gået over til at sende digitalt.

Kan man ved at ændre på stillingen (dreje antennerne) fange andre programmer på de 3 tyske antenner?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 09:22

Måske kan man fange lidt lokalstationer med ZDF/NDR antennen - det er UHF. Selvfølgelig kan du hente en helvedes bunke forskellige TV2'er, men det er kun en halv time om aftenen det ligesom giver et valg af en eller anden slags.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 26-05-05 12:19

Det lyder ikke korrekt, at Tyskland er gået over til at sende digitalt via det jordbaserede sendenet. Det ville betyde en storm i hele Tyskland, hvis det var tilfældet. Det er korrekt, at Tyskland går mere og mere over til at sende digitalt via sattellit, men selv her var både ARD og ZDF at finde på analog form via Astra.

Betyder dit spørgsmål, at du ikke kan se de tyske analoge sendere via dine antenner, så ville jeg checke disse antenner og det tilhørende elektronik.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 27-05-05 11:31

1. marts 2005 var det helt slut med at se tysk tv på vores nuværende antenner.

Derfor mente jeg, at hvis man kunne dreje lidt på de 3 tyske antenner kunne blive i stand til at modtage nogle andre programmer, så behøvede vi ikke at fjerne de 3 antenner fra masten som nu bare sidder og fylder op.

Kan det evt. lade sig gøre?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-05 17:22

Vi ved ikke hvor du bor.
Vi ved ikke hvilke lokalstationer i har!
Iøvrigt tror jeg bestemt jeg allerede har svaret! Jeg kan desværre ikke uddybe nærmere uden flere oplysninger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-05 17:24

Den helt store antenne - den til tysk 1, kan i ikke bruge til noget. UHF'en kan godt bruges, men muligvis skal man til at makke med noget dæmpning, idet DRTV2 sender med helvedes kraftig signal.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 27-05-05 19:42

Vi bor på midtfyn

Accepteret svar
Fra : litko

Modtaget 135 point
Dato : 30-05-05 13:33

Jeg har set lidt på bl. a. http://www.digitalfernsehen.de/ og må give dig ret i, at man i Kiel området har afbrudt de gamle analoge signaler.

Det er muligt at indkøbe en omsætter (avanceret desk-top-box), der kan tilsluttes den bestående antenne og som omsætter DVB-T til analoge kanaler, men det er vist kun for avancerede montører og sikkert rasende dyrt.

I stedet kan man fordele det modtagne DVB-T signal til alle husene, hvorefter hver enkelt må anskaffe sig en omsætter (Set-Top-Box), der kan fås fra omkring 150 Euro. Yderligere oplysninger omkring, hvilken af antennerne, der skal anvendes og andre tekniske spørgsmål kan du muligvis få besvaret på ovennævnte side. Jeg har ikke tilstrækkelig viden til at komme nærmere ind på problemet, men det må da være et problem, der optræder (vil optræde) i Tyskland, så der må der være fundet løsninger.

Godkendelse af svar
Fra : Nakita