/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Et HTML-spørgsmål
Fra : rizza
Vist : 372 gange
100 point
Dato : 25-05-05 19:41

Hej, hvordan gør jeg følgende i HTML:

Jeg skal lave en tekst som f.eks. denne

Motorstørrelse: Stor
Hjulstørrelse: Meget stor
Pris: 1999 DKK

Hvordan rykker jeg reksten ind på denne måde? Der må være en eller anden kode for det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-05-05 19:45
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-05 19:49

Hvis det er her på kandu - er der ingen kode til det.
Men hvis du laver et spørgsmål og lader være med endelig godkendelse - kan du se hvordan det står og kopiere det over i en kommentar-rude.

Men er det på en hjemmeside kan detstyres med en tabel.
se evt. her. http://www.kandu.dk/dk/kurser/html/htmlkursus.asp

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 25-05-05 19:49

Du kunne lægge det i rammer...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-05-05 20:31

Det er meget enkelt

Kode
<body>
<table width="330" border="0">
<tr>
<td width="140" height="28"><p>Motorst&oslash;rrelse:</p>
</td>
<td width="175">Stor</td>
</tr>
<tr>
<td>Hjulst&oslash;rrelse:</td>
<td>Meget stor </td>
</tr>
<tr>
<td>Pris</td>
<td>Dkr. 1999,- </td>
</tr>
</table>
</body>

//bentjuul

Kommentar
Fra : rizza

Dato : 25-05-05 22:44

Hej Bentjuul, tak for svaret. Det virker, men for hver

<tr>
<td>Pris</td>
<td>Dkr. 1999,- </td>
</tr>

jeg sætter ind rykker teksten længere ned på siden således at der kommer et stort tomrum mellem brødteksten og den tekst du har angivet koder til her. Hvordan løser man det problem?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-05 22:56

Citat
Hej, hvordan gør jeg følgende i HTML ???

Det gør man bare slet ikke i HTML !!!

HTML (HYPER TEXT MARKUP LANGUAGE) beskriver en websides indhold. Elementer som : Tekst, billeder, lyd osv.

CSS (CASCADING STYLE SHEETS) beskriver den overordnede og indbyrdes placering af disse elementer på siden.

Brug derfor HTML til sidens indhold og lav formatering, samt layout i CSS

http://www.w3schools.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-05 22:58

Ps. http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-05 23:06

Citat
Danske websidekonstruktører er nogle sjuskemikler !!!

Det må absolut være konklusionen efter rapporten http://www.ae35-unit.dk/standard/index.html

Gider vi stadigvæk ikke W3C? fra Søren Johannessen slog igennem tidligere i denne måned. Søren har analyseret 2033 offentlige danske netsteder. Selv om stat, amt, kommuner og andre offentlige myndigheder og institutioner dels skal overholde standarderne og dels har fået alle chancer for at gøre det rigtige, er kun 3 procent af webstederne i orden.

Læs artiklen og find links til Sørens rapport: http://webdesign101.dk/artikler/webstandarder.php Hvad tænker de på?

(17. marts 2004)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-05-05 23:09
Kommentar
Fra : rizza

Dato : 25-05-05 23:09

Giv mig koder

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-05-05 23:28

Jeg er ikke med på hvad du mener rizza i dit svar kl. 22.44

//bentjuul

Kommentar
Fra : rizza

Dato : 25-05-05 23:57

Jeg mener: Teksten kommer til at fremstå således:

Brødtekst brødtekst Brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst Brødtekst brødtekst

Motorstørrelse: Stor
Hjulstørrelse: Meget stor
Pris: 1999 DKK

Det er meget mærkeligt, men der kommer et stort mellemrum ovenover det jeg har skrevet med de koder du gav mig.

Kommentar
Fra : rizza

Dato : 25-05-05 23:59

Ok, der kom så ikke det ønskede mellemrum i den tekst jeg skrev i boksen ovenover hér, men mellemrummet må du tænke dig til :0)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-05 00:12

Jeg er stadig ikke helt med, men hvis jeg sætter din tekst ind kommer det til at se sådan ud.

Kode
<body>
Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst
br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst
Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst
br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst
Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst
br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst
Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst Br&oslash;dtekst br&oslash;dtekst<BR>
<table width="330" border="0">
<tr>
<td width="118" height="28"><p>Motorst&oslash;rrelse:</p>
</td>
<td width="202">Stor</td>
</tr>
<tr>
<td>Hjulst&oslash;rrelse:</td>
<td>Meget stor </td>
</tr>
<tr>
<td>Pris</td>
<td>Dkr. 1999,- </td>
</tr>
</table>

</body>

//bentjuul

Kommentar
Fra : rizza

Dato : 26-05-05 10:31

Nu har jeg sat koden ovenfor ind i mit html dokument og der er 13 linier mellem "brødtekst" og

<table width="330" border="0">
<tr>
<td width="118" height="28"><p>Motorst&oslash;rrelse:</p>
</td>
<td width="202">Stor</td>
</tr>
<tr>
<td>Hjulst&oslash;rrelse:</td>
<td>Meget stor </td>
</tr>
<tr>
<td>Pris</td>
<td>Dkr. 1999,- </td>
</tr>
</table>

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-05 10:41

Hvis du prøver det jeg lagde 00.12 og kopier det ind - så vil tabellen komme lige efter brødteksten.

Du har noget stående i din øvrige kode der laver de 13 linier, men det kan vi ikke se her.
Se om du har nogle <br> der er linieskift, som ikke burde være der.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : rizza

Dato : 26-05-05 13:29

Det kan være det er min webshop der er noget i vejen med. Ved du hvordan man kan lave det i stylesheet?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-05-05 19:25

Hej rizza - jeg har først set dit spørgsmål nu - da jeg har været væk et par dage. Nej jeg ved ikke umiddelbart hvordan, det afhænger jo også lidt af den øvrige side og hvilke elementer css'en skal indeholde, men prøv at kigge i det her som link molokyle har lagt til dig http://webdesign101.dk/ jeg bruger siden selv når jeg har et eller andet problem for her står meget om css.

//bentjuul