/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandpumpe i vaskemaskinen
Fra : waders
Vist : 1097 gange
20 point
Dato : 26-09-02 12:40

min Bauknect vaskemmaskine vil ikke længere pumpe vandet ud, så jeg går ud fra at det må være vandpumpen der er defekt.
Det er en udemærket maskine, så derfor overvejer jeg at skifte pumpen. Problemet er bare at jeg ikke aner hvor omfattende det er. Er der nogen med lidt forstand på vaskimaskiner der kan vejlede mig??
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-09-02 13:34

Har du tjekket, om der ikke sidder et søm, en tandstikker eller lignende fast, så pumpen ikke kan kører. - Prøv at tage filteret ud, og se/mærk efter om der er "fri bane".

Jeg er nogle gange blevet sat til at ordne netop dette (af min kone).

Men ellers er det en utrolig nem operation, at skifte en pumpe - du skal bare sørge for at få den rigtige model.
Der er i de lidt større byer altid en forhandler, der har stumper til maskinerne, og de sælger gerne til "fuskere".

Kommentar
Fra : summer

Dato : 26-09-02 14:00

I nyere vaskemaskiner er der ingen trevlesi. Alligevel kan der godt være blokeret for vandafgangen. Dette problem stod jeg over for i tirsdag med vores VM. Tilsyneladende kørte pumpen, men uden vandafgang. Jeg var ved at opgive og regne pumpen for kaput, men jeg fandt fejlen. Hvor utroligt den end lyder var en af konens strømper passeret forbi det lille mellemrum mellem inderste trumle og gummilisten og sad og spærrede forneden i afgangsslangen fra tromlen - inden pumpen.
Det var da værd at undersøge.
Ha' en god dag
summer

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 20 point
Dato : 26-09-02 16:46

hej Waders
pil trevlesien eller filterindsatsen ud inde i hullet kan du se skovlhjulet på pumpen.sæt maskinen på pump og kik efter om pumpen kører rundt. Hvis ikke , sluk maskinen STRØMMEN FRA.
stik en finger eller en skruetrækker ind og se om du kan tvinge pumpen rundt.Prøv derefter at sætte strøm til igen.
Hvis pumpen kører er der en af slangerne der er stoppet fra bundkarret og til pumpen.
du er velkommen til at vende tilbage
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 26-09-02 20:17

Det er meget let at skifte pumpen. Pil den gamle ud og ta' den med til el-installatøren (helst een, der også reparerer vm'er). De kan hurtigt se på pumpen om den virker eller ej, og få så en ny og sæt den i på samme måde som du tog den anden ud (bare i omvendt rækkefølge). HUSK lige at slukke på væggen og på måleren, så du er sikker på, at der ikke er strøm på. Vådt gulv og strøm ... en dårlig cocktail.

Men inden check lige, at afløbsslange og pumpefilter ikke er tilstoppet, men det har du sikkert allerede gjort!

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-10-02 12:58

waders, der var rart for andre at vide om det var mcloud's fremgangsmåde der fik løsningen frem.