/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problem med Amitech !!!
Fra : Nosferatu
Vist : 278 gange
30 point
Dato : 25-05-05 15:18

hej

For 2 år siden fik jeg en amitech 4250 i konfirmationsgave. I dag har den været til reparation hele 6 gange!! jeg forlangte at få en ny udleveret, men da de ikke laver den model mere, tilbød de mig en anden. Alt vil være det samme, dvs. 512DDR RAM, 40Gb harddisk. Men den jeg fik i konfirmationsgave havde en 2,5GhZ P4. De vil i stedet give mig en AMD Athlon 2500+ mobile. Er den bedre og hvorfor?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 16:41

Hvis du har et krav, som det lyder som i dette tilfælde, så kan du forlange at få ombyttet varen eller pengene retur.
Du har krav på at få en maskine magen til. Hvis de ikke kan give dig det, kan du kræve at handlen går tilbage.

Du kan selvfølgelig også vælge at tage imod tilbudet, hvis det er til gavn for dig, men de kan under ingen omstændigheder forlange at du tager imod noget, der ikke er magen til den gamle.

Og priserne er faldet meget de sidste to år, så hvis jeg var dig, så ville jeg nok holde på min ret og forlange at handlen går tilbage.
Derefter kan du gå ud og bruge pengene på en ny og bedre model.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 16:53

Jeg vil råde dig til at læse dette fra købeloven:
http://www.klagetjek.dk/jura-regler/1/saelgers-rettigheder-naar-varen-har-mangler/

Når de har forsøgt at reparere varen (2-3 forsøg max) kan du kræve at få pengene tilbage.
Og som der står kan de ikke nægte dig pengene tilbage men blot tilbyde dig en ombytning.
Og da de ikke har mulighed for at ombytte varen er de bare nødt til at give dig pengene igen.

Læs også:
http://www.klagetjek.dk/jura-regler/1/03/3/

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 17:10

Og så lige et sidste link:
http://www.klagetjek.dk/jura-regler/1/03/1/

Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 25-05-05 18:29

mange tak for linksene. men mit problem er at computeren er over 2 år gammel. 2 måneder mere for at være præcis, så den hører vel ikke under købeloven længere. eller hvad? For jeg har hørt at en vare repareret under reklamationsrettens tid får 5 års reklamationsret, FRA DEN DAG VAREN BLEV REPARERET ! Passer dette og er der nogen der ved hvor jeg kan finde dette på papir eller evt. nettet ?

Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 25-05-05 18:32

Og er det staten der har lavet hjemmesiden www.klagetjek.dk ?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 19:34

Du har 5 års reklamationsret på en reparation, ja.
Hvis du har fået repareret varen og samme fejl opstår igen kan du klage over den samme fejl i op til 5 år.
Hvis den har været til reparation 6 gange for den samme fejl, så kan du også ophæve købet, hvis den har været defekt inden for de første 2 år.
Så burde den have været ombyttet eller købet ophævet allerede 3. gang varen var defekt.

Skal nok lige finde et link til dig

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 19:57

Rent faktisk kan man kræve sine penge retur efter to reparationsforsøg:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/
(Læs også eksemplerne i linket ovenfor)

Det med 5 års garanti på reparation er åbenbart lavet om:
http://www.forbrug.dk/oss/94/

Som jeg læser det, har du to års reklamationsret på en reparation.

Det er ikke staten, der har lavet klagetjek.dk men forbrugerstyrelsen www.forbrug.dk

Kan du ikke prøve at forklare, hvad der har været galt med din PC og hvor mange gange evt. har den fejlet det samme? - og var det inden for de 2 år?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 20:23
Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 25-05-05 21:52

Da jeg fik den, var den defekt. Skærmen frøs fast efter ca. 1 times brug. Derfor skiftede de bundkortet.
Anden gang var den ene ram-blok gået i stykker. Skiftede de osse.
Da den så kom tilbage efter anden gang larmede blæseren ualmindeligt meget. Derfor skiftede de begge blæsere ( både CPU- og comblæser ).
Efter en del måneder var den gal med blæseren. denne gang havde kølerpastaen klumpet sig sammen. De skiftede derfor blæser.
femte gang var i februar. Skærmen viste de sorte farver som røde og billedet flimrede. De skiftede internt skærmkabel. Gjorde de for øvrigt osse fjerde gang.
Da jeg fik den tilbage fra femte gang, duede den slet ikke. Skærmen viste hele tiden hvidt. jeg tilsluttede en ekstern skærm og på denne så billedet helt fint ud. Så jeg sendte den retur med det samme.
og nu er det så at jeg står i min trælse situation.

Der står ikke konkret at jeg har 2 års reklamationsret på en repareret vare. dette er klart mit største problem for ellers kan jeg jo ikke sige dem noget imod. De er jo trods alt villige til at bytte computer, selvom den er over 2 år gammel.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 25-05-05 22:21

Du har undværet din computer 6 gange og de burde have enten ombyttet den, eller givet dig pengene retur allerede efter 2. eller 3. gang der var noget galt. Hvis du ringer til forbrugerstyrelsen, kan du få ren besked om du har en sag som de vil påtage sig.
Deres hotline kan kontaktes på tlf.: 70 13 13 30 hverdage kl. 9-12 og torsdag også kl. 15-19.

Det koster et mindre gebyr at klage, som du får tilbage hvis du får medhold eller hvis sagen afvises.
Men det er klart det bedste at rådføre dig med dem, da de er vant til at tage sig af sager som din.

Jeg vil helt klart mene at du kan få dine penge tilbage, da der helt klart har været noget galt hele tiden med den vare du har købt.
At den er 2 år og 2 måneder bør ikke have nogen indflydelse, hvis sælgeren ellers har den mindste forretningsmoral, vil det ikke være for meget at de giver dig pengene igen, da du har haft så mange problemer med din PC.

Jeg har selv fået pengene tilbage for en vare der var "3 år gammel"
Dvs. at jeg havde købt en mobiltelefon, som blev defekt inden for de 2 første år.
Da de så valgte at ombytte den, fik jeg 2 "nye" år på den nye telefon.
Da den så var defekt allerede da jeg fik den, forlangte jeg at de tog den retur. - Og det gjorde de uden problemer.

Hvis sælgeren er villig til at ombytte PC'en er det fordi han godt er klar over at du har en "god klagesag"
Desuden viser det jo også at han er til at snakke med. Så sig evt. at du gerne vil have en ny PC, men at den skal have en CPU med minimum samme størrelse som den oprindelige - Altså en P4 2.5Ghz eller højere.

Og husk så for guds skyld at få en ny kvittering, eller at få skrevet på den gamle at den er blevet ombyttet.
For du har 2 nye års reklamationsret på en evt. ny maskine de giver dig.

Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 26-05-05 12:13

ok. Men problemet er at de ikke laver bærbare computere med P4 processorer længere. De laver ikke engang denne model længere. Jeg vil egentlig bare gerne hyave mine penge tilbage, da jeg er ekstremt skeptisk over for deres kvalitet. jeg er altså bange for at den nye jeg får udleveret også vil gå i stykker.

Ved du hvor stort gebyret er og koster det noget at ringe til dem? jeg kan se at deres nr. er et 70-nr.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-05-05 12:15

Hvis det koster noget at ringe, er det kun alm. telefontakst.
Jeg tror det er 150kr. det koster at klage... eller deromkring

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-05-05 14:15

Hej
Det var da en træls historie. Men jeg mener nu ikke du bør være bam´nge for den generelle kvalitet hos Amitech. Jeg har selv haft en del forskellige Amitech produkter som har kørt fejlfri i årevis. Min første 'rigtige' PC var en Amitech 500 MHz PII, og den kører stadig hos min bror uden problemer, og den er vel ved at være det meste af 8-10 år gammel.
Jeg synes ikke umidelbart at det bytte de tilbyder dig lyder helt urimeligt, du får trods alt en ny maskine i bytte for en 2 år gammel model.

Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 26-05-05 15:26

Men den maskine er langt, langt under halvdelen værd. I sin tid gav jeg 16.000kr for min. Den de tilbyder kan købes for 7000kr. Og ja du har ret, måske skal jeg være glad for at de tilbyder en ny computer,. men prøv lige at tænk på hvor meget jeg har skullet gå igennem før de vil gå der.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-05 17:57

Hej

Det er speget affære med den pc.
Jeg har selv en sag kørende ved Forbrugerstyrelsen lige i øjeblikket, og det er korrekt at det koster et gebyr på 150.- at anlægge en sag. Dem får man så tilbage hvis man vinder sagen. Du skal bare gøre dig det klart at en sag sagtens kan strække sig til et år, så det er det man skal gøre op med sig selv om man er villig til at ofre den tid. Samtidig kører alt på skrift og der kan ikke ringes om sagen, da alt skal bruges som bevis. Dvs. at al den korrespondance du hidtil har haft med reparatøren også gerne skulle være på skrift, da det ellers bliver påstand mod påstand.
Min sag drejer sig dog om en mobiltelefon der er blevet repareret 4 gange for samme fejl på et år, hvor jeg så nu forlanger pengene tilbage. Det gjorde så at det pludselig var min egen skyld at mobilen var gået i stykker grundet at jeg havde smidt med den, påstår de. Alle andre gange er den blevet perareret uden problemer. Så nu er jeg blevet godt gal i skralden, så den sag bliver kørt helt til enden uanset resultatet. Der er efterhåndet brugt så meget i papir, printerblæk og porto at jeg kunne købe en ny mobil for det.
Du skal forøvrigt også gemme alle porto kvitteringer o.lign som skal med som bilag, så vil de også blive refunderet hvis du vinder en evt. sag.

Som tidligere skal du ind på www.klagetjek.dk og starte, men før du går igang skal du ind på en rådgivning hvor du selv kan vurdere om du overhovedet har en sag http://www.klagetjek.dk/vil-du-klage/klageraadgiveren/

Held og lykke
Fijala

Kommentar
Fra : Nosferatu

Dato : 27-05-05 11:05

Ok. hvor meget ville i herinde vurdere en computer ned følgende specifikationer til?

Intel P4 2.5GHZ
2x256MB DDR RAM
64MB delt grafikkort
40GB harddisk
Max opløsning på 1024x768
15" skærm
2 år og 2 måneder gammel.

Amitech vil gerne bytte med en anden af deres computere, som jeg også gerne vil have. Men jeg skal stadig betale 3000 oveni. Så derfor vil jeg se om det kan passe at denne kun er 8000kr værd.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-05-05 12:44

Haløjsa
Lige en lille note til at få en 'Sag' behandlet i Forbrugernævnet/styrelsen, det er ikke en 'Sag' i jurisdisk forstand de foretager. De foretager en vurdering i henhold til købeloven og deres afgørelse (som ikke er det samme som en dom) kan det indklagede firma så vælge at følge eller ej.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 14:34

Du kan sagtens få en maskine til under 5.000 med de specs. men det er jo prisen du i sin tid har betalt, der er afgørende.
Hold fast på at du har betalt 16.000 dengang og du mindst vil have noget, der kan det samme. Så må de jo "æde" de 3.000.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-05-05 14:35

Se her hvad du får for små penge.

http://primetech.dk/shop/productinfo.asp?id=1569

Jeg har ikke helt forstået hvad det er der får folk her til at synes det er et dårligt bytte. Du skal regne med at i dag er en pc faktisk "forældet" hver 18 mdr. Din Amitech fa konfirmationen var da også en kraftkarl da den i sin blev købt.

Jeg forstår godt dine ærgelser med de forbistrede reparationer, så jeg ville presse dem lidt og så se efter at få byttet, så længe deres tilbud står ved magt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-05-05 14:38
Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-05-05 14:56

Hvis de vil give dig en ny til 8.000, kan du jo evt. sige at du så vil have de 8.000 så du kan købe et andet sted.