|
| fz50 startproblemer Fra : GoaB | Vist : 764 gange 5 point Dato : 25-05-05 15:12 |
|
nogle der kan hjælpe mig?
min fz'er gider ikk starte efter jeg har haft topstykket og cylinderen af og skiftet pakninger...
kan det være fordi jeg kom hobbyoilie i cylinderen for at jeg bedre kunne få stemplet til at glide ind?
hvis der er nogle der har en ide om hvorfor den ikk kan starte må i gerne lige hjælpe mig ;)
| |
|
Tjek først om der er tænding. Løsn tændrøret og lad det sidde fast i tændrørshætten. Når du træder på kickstarteren skal der komme en kraftig gnist mellem tændrørets 2 poler. Husk at tændrøret stadig skal berøre stel - ellers ingen forbindelse.
| |
|
Tjek om der kommer brændstof til cylinderen. Mange startfejl skyldes en eller flere fejl i brændstofforsyningen.
1.Tjek om du har benzin på.
2.Kommer der overhovedet benzin frem til karburatoren ?
3.Bliver tændrøret vådt? (Hvis det gør - får den benzin).
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:30 |
|
tændrøret virker... har tjekket...
tændrøret bliver også vådt men kan ikk vurdere om det er det hobby olie jeg kom i cylinderen for at få stemplet ind eller om det er benz..
| |
|
Rens dit tændrør for evt. olie. Tjek om der kommer benzin frem til din karburator.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:34 |
|
har renset tændrøret..
tror i det kan have noget at gøre med det hobby olie jeg kom ned i cylinderen?
| |
|
Luft cylinderen ud ved at træde adskillige gange på kickstarteren. Nu skulle den være tømt for evt. overskydende olie. Saml igen og prøv evt.at "løbe" den igang. Som tider kan det være nødvendigt for at få systemet igang.
| |
|
Jeg kan dårligt forestille mig at "hobbyolie" (Hvad det så end er ?) skulle have en "dræbende" effekt. Bare rolig, fejlen ligger sikkert et andet sted.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:41 |
|
hvordan løbe den igang....
skal jeg bare dreje nøglen og begynde at løbe?
skal jeg have topstykket af og så træde på kickstarteren for at få det overskydne olie ud?
| |
|
Hvis intet hjælper, er du nødt til at søge fejlen et andet sted.
Er der slet ingen tænding - bare det mindste host?
| |
|
Du skal ikke ha' topstykket af. Kun tændrøret. Når du træder på kickstarteren "lufter" du den ud, samtidig med at få gasserne til at pumpe frem gennem skyllekanalerne.
At løbe en knallert i gang, betyder at sætte den i gear, slippe koplingen og spæne.. Det kan man naturligvis kun gøre hvis man har en knallert der KAN komme i gear.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:50 |
|
så er der et lille problem det er en fz'er uden gear
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:51 |
|
den burde da godt kunne starte uden udstødning på ikk...
har nemlig haft startet uden udstødningen på før...
| |
|
Det burde ikke have den store betydning. Men det er altid bedst at prøve den af helt samlet. Er du sikker på at den samlet helt tæt?
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 15:56 |
|
ja det tror jeg da...
tør ikk spænde der mere er bange for at knække pindboltende...
| |
|
Du skal høre efter en "F "-lyd når du kører stemplet op og ned. Det er en god ide at bruge en momentnøgle til at spænde topstykket med. Det sikrer et ens moment og modvirker utætheder ved skævspænding.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:01 |
|
momentnøgle?
jeg har bare brugt en almindlig topnøgle...
| |
|
...eh vældig underholdende med den ikon...den kom af sig selv - eller hva'?? Nåh skidt - så kalder vi lyden for "FSSSS" i stedet..
| |
|
En momentnøgle bør stå på din næste ønskeseddel..;)
Det er en slags skrallenøgle der kan indstilles til at spænde med en bestemt kraft hver gang. Det bruges især hvor det er vigtigt at mange bolte eller møtrikker spændes ens. F.eks. på et topstykke på en bil. Der sidder nemt 10-12 bolte der skal spændes HELT nøjagtigt.
| |
|
Det er faktisk ret vigtigt at det hele spændes rigtigt sammen. Ellers bliver det utæt og vil ikke starte...!
| |
|
Når nu alt er samlet - rigtigt...kan du også prøve at bruge et sprøjt "starthjælp". Det fåes som spray på den lokale benzintank. Det sprøjtes direkte ind i luftfilteret og gir' lidt ekstra vitaminer.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:20 |
|
ok...
efter et par tryk på kickstarteren burde tændrøret så ikk været vådt af benz?
| |
|
Jo. Er det ikke det har du fået indkredset fejlen.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:24 |
|
det er det ikk....
tror måske det er fordi dyret næsten er løbet tør for benz...
der er kun en lille sjat tilbage i tanken...
men den gad starte tidligere med kun lidt mere benz på...
| |
|
Du må tjekke at der faktisk kommer benzin ned til karburartoren. Tag benzinslangen af og tjek at der kommer benzin ud af den.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:26 |
|
ok.... hvis der gør det kan det så være blockeret andre steder?
| |
|
Ja. Der kan være fyldt med skidt og lort i karburatoren. Den skal af og renses. Skil svømmerhuset ad og rens grundigt. Hvis du kan komme til at blæse med en kompressor igennem de forskellige kanaler er det bedst.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:32 |
| | |
|
Inde i karburatoren er der nogle meget fine kanaler bl.a. i strålespidsen (en lille messing dippedut) som nemt kan blokeres af f.eks. et sandkorn.
| |
|
Jeg kan anbefale dig et smut på det lokale bibliotek. Der kan du sikkert finde en bog om knallerter og reparation af samme. I den kan du finde udførlige anvisninger på reparation og service af både det ene og andet. Du får hjælp til at lære at finde fejl og meget mere.
| |
|
Anyway - hvorfor skilte du den ad. Ku' den ikke køre eller hvad?
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:46 |
|
jo den kunne godt køre men der var 2 pindbolte der var knækket og pakningerne var nærmest rådnet væk...
men tror jeg har fundet fejlen for der kommer ikk noget benz til kaburatoren lige meget hvor jeg stiller den på benz hanen og heller ikk når jeg træder på kickstarteren....
| |
|
Ok - det er måske filteret på benzinhanen der er stoppet. Så må du skrue benzinhanen af og rense filteret. Hold en beholder under så du ikke kommer til at få benzin ud over det hele.
| |
|
Benzinhanen løsnes let med en skruenøgle, skrues helt af og du kan nu adskille filter og hane og rense. Hvis det er helt fyldt er tanken det sikkert ugso. Det er sikkert rust. Det bedste ville være at skylle den grundigt med en sjat benz. Tag den simpelthen af, fyld en sjat på, luk åbninger og ryst det bedste du har lært...
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 16:55 |
|
ok...
kan du foresten også forstælle mig hvordan en pakningtil en udstødning fungere...
jeg har en rund pakning med metal rundt om og den er ca. 3-4 mm høj...
det er som om den ikk rigtig passe den ligger mellen cylinderen og udstødningen så jeg ikk kan skrue udstødningen ordenlig på...
| |
|
Jeg vil ikke påstå at jeg ved alt, men det lyder lidt som om at der er noget der ikke passer helt sammen. Den type pak-ring du taler om, burde skulle anbringes i en slags udfræsning, en forsænkning eller lign. Når man så spænder de 2 emner sammen udvider ringen sig og slutter tæt. Hvis både cylinder og udst. ender i et fladt stykke, skal du ha' fat i en flad pakning.
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 25-05-05 17:21 |
| | |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 01-06-05 15:29 |
|
nope...
svinet skal have ny cylinder...
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 01-06-05 20:56 |
|
Ved ikk havd der er galt med den..
men sendte den til mekaniker for at finde ud af hvad der var galt med den og han siger det er cylinderen...
| |
|
OK - så må vi håbe at han kan løse problemet. Held og lykke.
Vh. Tomozy170758
| |
| Kommentar Fra : GoaB |
Dato : 02-06-05 15:06 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|