/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Grønne streger/skygger henover skærmen!
Fra : gekkin
Vist : 402 gange
20 point
Dato : 26-09-02 12:32

Hej
Jeg har en KFC 17 tommer skærm. Mit problem med den er, at der opstår periodiske grønne skygger (som trækkes hen over hele skærmen fra venstre). Det er ret utilfredsstillende. Jeg har fundet ud af at det hjælper (desværre kun et par dage) at tage plasticen af skærmen og banke let bag ved skærmen, men der er jo ikke noget man gider at gøre hver dag, så har I nogle ideer?

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 26-09-02 16:11

Du har måske måske et elektrisk komponet, der er ved at stå af (konsator, transister eller lign.).
Prøv at sætte en ventilator til at blæse på bagsiden, for at køle elektroniken ned.
Hvis det hjælper med afkøling, så er det sikkert et komponet der er ved at gå til.
mvh
Brian

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 14-10-02 01:36

Du har enten et defekt billedrør, eller en fejl i RGB delen på billedrørsprintet. Det eneste du nok desværre selv kan gøre (udover at sende den til reparation) er følgende: Hvis du har taget kabinettet af den, kan du se en printplade for enden af billedrørshalsen. Herpå sidder RGB delen. Denne kan være een IC, men er oftest bestående af flere transistorer + div. andre komponenter. Når fejlen er tilstede, kan du med forsigtighed berøre disse en efter en med en plastikpind (INGEN kuglepen med metalpatron, eller en elektrisk ledende blyant, da der er op til 150 volt, så får du stød og rykker hånden til dig, knækker du måske halsen på billedrøret, og så hold lige venstre hånd i bukselommen så den ikke lige kommer til at hvile på chassiet (stel)). Finder du herved et følsomt sted der ved berøring kan få fejlen væk / frem, skal komponenten blot efterloddes. Desværre er de fleste billedrørsprint ofte pakket godt i i et metalhus som skal loddes af først, så er du ikke ferm med en skruetrækker og en loddekolbe, kan jeg ikke anbefale dig at forsøge selv, men i stedet finde en bekendt der mestrer dette.
Venlig hilsen
Per Nielsen.
www.kvikserviceradiotv.dk

Kommentar
Fra : JonDa

Dato : 19-10-02 20:58

Dit svar passer ganske glimrende! En let berøring med håndtaget på en skruetrækker (isoleret!) løser problemet. Dog kun midlertidigt. Det er åbenbart en dårlig lodning. Gekkin og jeg må finde nogen med en god loddekolbe.
JonDa