/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Formering af Fingerfilodendron
Fra : rosekamp
Vist : 7064 gange
200 point
Dato : 25-05-05 11:33

Hvordan gør man? Min mors besøgsveninde lavede en aflægger til hver af os fra sin egen Fingerfilodendron, da min førstefødte kom til verden. Nu er hendes moderplante desværre død, her små 3 år efter, og hun vil så gerne have at jeg laver en ny til hende fra min plante.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 25-05-05 11:35

tag en aflægger fra topskuddet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-05 11:37

Man planter et topskud i fugtigt plantejord/spaghnum. Pakker det ind i en pose, og når skuddet begynder at vokse, fjerner man gradvist posen.

Kilde: Dit bedste planteleksikon,

mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-05-05 11:38

Men hvis jeg fjerner topskuddet, hvad sker der så med min egen plante?

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 25-05-05 11:44

Der sker ikke noget, den vokser videre som den hele tiden har gjort. Med mindre du har plantet den sidste år, så skal du nok vente et år før det laver aflæggere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 25-05-05 11:47

Har den kun det ene topskud, ville jeg nok ikke fjerne det, men hvis der er flere grene på, sker der ikke noget ved det.
Topskud skal skæres lige under et blad som man fjerner (rødderne dannes det sted hvor bladet har siddet), og derudover skal der være mindst to blade tilbage på skuddet.
mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 25-05-05 11:59

Dvs. at man skærer topskuddet af med 3 blade på og så fjerner det nederste blad som sidder lige over snitfladen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-05 12:57

Ja, det er rigtigt, det var vist også en kringlet forklaring jeg kom med.

mvh dova

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 25-05-05 13:07

Hver eneste stykke af en filidendron kan i virkeligheden bruges til at lave en selvstændig plante med. Det behøver ikke kun være topskuddet. Sker kun trygt et ordentligt stykke af planten, men sørg for at tre-fire blade bliver tilbage.
Moderplanten vil så sætte nye blade. Og når du (i den lyse årstid) stiller hvert enkelt stykke stængel i et klart glas vand, så vil det begynde at få selvstændige rødder og efter et stykke tid også nye blade.
Store Filidendronplanter har også ofte luftrødder. Hvis man planter dem, er det også nok til at dette stykke plante vokser videre.
MVH

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-05-05 18:14

De rødder der dannes i vand, er ikke meget værd for planten, når du sætter den i jord. Tag derfor og plant dine fingerfilidendron i en urtepot med en god jordblanding, der er gennemvandet. kom det hele i en stor plastpose (gerne mælkehvid), som du har pustet lidt op. Luk den godt, og sæt den lyst Når planten begynder at skyde, kan du begynde at lukke den ud,så er rodnettet ved at være etableret. samme fremgangsmetode kan bruges til mange planter; bl.a. miniroser. Nu her , skal du regne en godt 14 dage til 1 måned, inden du kan begynde at se noget for alvor.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-05-05 13:46

Jeg har på den ene plante rigtig mange luftrødder på ca. 1 meter stykket. Kan jeg da plante dem? Jeg snor dem som regel rundt om potten fordi de ellers flyver rundt i hele vindueskarmen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 17:38

Bu kan godt lade sådan luftrod komme i jord, så ændrer den sig lidt i det nye der kommer. du kan med fordel lave kinesiske stiklinger; specielt der hvor den begynder at lave luftrødder. Der hvor du vil have dannet rødder, tager du lidt nedenfor og skærer en slidse i grenen. Denne slidse tager du og holder åben med noget jord, som du kommer op i slidsen. Så tager du noget plastik, og pakker godt omkring stedet og noget gennemfugtet jord. nu skal ´det sidde til der er dannet mange rødder. derefter klipper du den nye stikling af og planter over i en passende urtepot.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-06-05 18:15

Nu prøver jeg simpelhen begge dele og så ser vi hvad der virker bedst. Så I må vente lidt på pointene

Rosekamp

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-06-05 18:48

Jeg synes, at det er alle tiders idé, at lade et forsøg være det afgørende; og jeg håber du delagtiggør os andre i dine forskningsresultater.

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 15-06-06 12:05

Tak for svaret dova. Det virkede jo fint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-06 13:42

Selv tak

Det var da godt at høre.

mvh dova