/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sata hd/raid controller
Fra : frederikshavn
Vist : 723 gange
50 point
Dato : 25-05-05 00:35

jeg har lige et spørgsmål som lyder:mit mb:ASUS p4C800E-DELUXE,har 4 sata stik,hvor de 2 af dem er til raid,og 2 til alt andet,de to der ikke er til raid har jeg tilsluttet 1stk WD 80gb raptordisk,og et stk Plextor PX 712SA cd/dvd brænder,og har 2 stk maxtor ide hd 1x60gb,og 1x160gb,som lager, men jeg vil gerne skifte de 2ide hd ud,til en 300gb satadisk,kan den monteres på et af de raid stik som er satastik,og kører der på,alene.
håber i forestår spørgsmålet,kører med win xp pro sp2

Kommentar
Fra : plb

Dato : 25-05-05 10:08

jeg kan ikke helt finde dit spørgsmål? men for at køre raid skal du have 2 diske, og det for du jo netop ikke hvis du køber en 300 gb hdd.
kan du ikke prøve at formulere det lidt anderledes?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-05-05 10:18

Der er lige en ting du skal tænke på, SATA diske kører godt når det kører men, de har et problem, de varmer meget derfor skal man sørge for tilstrækkelig køling ellers går den ikke, det ved jeg fra egen erfaring jeg har kørt med SATA diske i 2 omgange, midt største problem var nedkøling/varme. Det ene af de bundkort som jeg brugte var netop det ASUS bundkokrt som du angiver. Det første kørte i ca. 2 måneder var meget ustabilt. Det næste var et Soltek med et Intel chipsetet 865 gr2 pro, det kørte bedre men ikke mere end 1 år og er til ombytning nu.
deter Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : plb

Dato : 25-05-05 10:24

fleng, det kommer igen lidt an på hvad for et mærke harddisken er. det har ikke noget med motherboadet at gøre.
men jeg vil sige hvis du køber dig en 300gb maxtor sata harddisk, skal du have køling på! (jeg har selv en magen til!) i det hele taget er maxtor kendt for at blive temmelig varme, du skulle måske heller kigge på en seagate eller lignende.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-05-05 14:39

Til PLB ja det er rigtig det var nemlig Maxtor diske jeg brugte. mærkeligt nok som IDE har jeg aldrig haft problemer med dem. Problemet med Soltek bundkortet var at AGP porten gik i udu og derfor er den sendt til ombytning.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-05-05 14:39

Til PLB ja det er rigtig det var nemlig Maxtor diske jeg brugte. mærkeligt nok som IDE har jeg aldrig haft problemer med dem. Problemet med Soltek bundkortet var at AGP porten gik i udu og derfor er den sendt til ombytning.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : plb

Dato : 25-05-05 15:49

der er mange der siger at der er stor forskel på deres IDE/ATA og SATA diske, jeg har ikke selv mange erfaringer med det.
men fx er der mange der ikke vil købe maxtor SATA diske pga. varme problmer.
mange føler sig skuffet når de køber en seagate SATA, pga larmer den lidt, og de er van ttil de er meget stille.

men frederiskhavn, er du der stadig? for ville meget gerne høre noget fra dig!

mvh PLB

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 25-05-05 15:53

til plb,nej jeg kører ikke raid,og det vil jeg helst ikke,ville bare bruge den 300gb,som lager,istedet for ide,ved godr at man skal have 2 lige store diske for at køre raid,på de 2 alm.sata stik sidder mit c-drev(wd 80gb raptordisk 10.000rpm,og på det andet stil sidder min plextor brænder,spørgsmålet skal forståes således,kan jeg mon sætte den 300gb sata disk på raid stikket,skal kun bruges som lager plads

Kommentar
Fra : plb

Dato : 25-05-05 16:26

hvad for et bundkort har du?
ellers vil jeg sige at du roligt kan gøre det. jeg har selv en 74gb raptor og en 300gb maxtor plus et par andre og jeg køre ikke raid. mit bundkort er
DFI Lanparty-UT Ultra-D

mvh Plb

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 25-05-05 17:15

til plb:det er et ASUS P4C800E-DELUXE board

Accepteret svar
Fra : plb

Modtaget 50 point
Dato : 25-05-05 19:56

okay, det er kun SATA I og SATA II der er mulighed for raid på, hvis du vil have raid på de 2 andre skal du installere en ny driver. eftersom du ikke vil have raid og bare køre normalt, så skulle alt være fint og du skal bare sætte det i.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 25-05-05 21:52

Tak for svaret plb.tak for de mange svar