/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sæbebehandling af nyt egetræsbord
Fra : trump
Vist : 9022 gange
75 point
Dato : 24-05-05 15:41

Vi har netop købt et nyt egetræs spisebord i Ilva. Vi fik en dåse special (læs: specielt dyre) sæbespåner med men ifølge brugsanvisningen (som er til lædermøbler) skal man lave en ganske tynd blanding og give én gang.
Spørgsmål: Skal det ikke være en tyk grød men masserer ind i træet - og skal man ikke gentage dette en del gange før bordet er modstandsdygtigt?

Og træet "rejser sig" ganske meget når det er blevet vasket - bør/kan man efterslibe det eller bli'r det glat igen når det bliver brugt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 15:51

Jo, jeg synes det lyder mest rigtigt som du selv er inde på.
Blandingen til at vaske lædermøbler med, dur ikke rigtigt.
Ja, du kan godt efterslibe let og med noget meget fint slibepapir, for hvis træet "rejser sig" meget, forsvinder det ikke bare ved almindelig brug, men vil give bordet en ru overflade.
Men det skal være helt tørt når du sliber.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ujbv

Modtaget 85 point
Dato : 24-05-05 15:59

Hej Trump

Jeg har købt et massivt egetræsbord direkte ved møbelfabrikanten og han rådede mig til at sæbebehandle det MANGE gange - vel en 30-50 gange mente han for at kunne kalde bordet modstandsdygtigt.
Jeg har fundet denne vejledning i Byggekram, som jeg syntes er ret god. Den efterlader en tynd fin film på overfladen og er nem at bruge

Pisk 1 dl sæbespåner i 5 dl kogende vand. Lad sæbeblandingen køle af. Den er klar, når den er som en tyk grød. Påfør sæbeblandingen og massér den ned i træet på langs ad træets årer. Kanten skal kun have én gang. VIGTIGT: For at undgå skjolder aftørres overskydende sæbeskum omgående. Lad sæbeblandingen trække mellem 30 og 60 minutter. Tør træet af med en klud.

Du skal gentage sæbebehandlingen 2 til 3 gange over de næste 14 dage.

Husk at fugte undersiden af pladen med sæbevand, så den ikke "slår sig". Det er vigtigt at træet ikke sejler i vand, da for meget vand kan foranledige revner i den efterfølgende tørreproces. Specielt efter de første sæbebehandlinger kan træets porer rejse sig i overfladen. Når dette er tilfældet slibes overfladen med meget fint sandpapir korn 220 eller 180. Husk altid at slibe på langs af træets årer. Efter slibning skal der altid sæbebehandles

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 16:05

Her er et par links til andre Kandu-tråde hvor det samme spørgsmål er behandlet:

http://www.kandu.dk/dk/spg/64321
http://www.kandu.dk/dk/spg/57454

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-05 17:07

Husk det med sandpapiret. Ståluld er strengt forbudt, da det giver sorte prikker i træet.

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 26-05-05 13:51

Tak for svaret ujbv.