/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
japaneser
Fra : ekelin
Vist : 1030 gange
200 point
Dato : 23-05-05 16:51

er der nogle der har nogen erfaring med en Japaneser hund, eller kender nogle der har en sådan hund ?og kan skrive lidt om hvordan det er at have en sådan .

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-05 16:53
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-05 17:06

Nååh, jeg sværger jo som sædvanlig til Dansk kennel klub. Og såvidt jeg kan se, er der ikke så mange opdrættere herhjemme. Så hvis du er ude efter en hvalp, så kan du komme til at vente i årevis...

Men kik på denne hjemmeside. Der står også lidt om hunden...

http://www.roseheaven.dk/DK/index.htm

Du er selvfølgelig helt klar over, at selv om det er en lille hund, så koster det det samme -eller mere- end en større hund...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-05-05 17:22

Japaneser hund er det en: Japanese Chin, Japanese Spaniel, Japanese Spitz, Japanese Terrier, Japanese Tosa, tosa inu, nogle af dem er flere navne for den samme hunderace, shiba inu & akita inu, dette er alle japanske hunde, der ud over er der nogle kamphunde som kun bruges til at dræbe andre hunde med.
De store og mellemstore hunde af japansk oprindelse, har givet mig det indtryk at disse IKKE er for amatører, med det mener jeg at det nok ikke er tilstrækkeligt med erfaring fra pudler og dansk svensk gårdhund. Jeg har indtryk af at de er svære at socialiserer. Det skal tilføjes at Tosa Inu og blandinger af denne er ulovligt hundehold, og at Tosaen kræver sin "mand" da den altid vil prøve "ham" af.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 22:56

Tror nu der tænkes på racen Japanese, som er en lille langhåret hund.

Den kræver trods sin lille størrelse, temmeligt meget motion. Den er meget krævende med pelspleje.
og så kan den ikke tåle at blive overanstrengt når det er varmt. det er noget med, at den ikke er i stand til at slippe af med varme lige så godt som andre hunde.

mvh dova

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 24-05-05 09:17

det er en Japaneser Chin jeg mener ,om der er nogle der har erfaring med denne race.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-05-05 09:37

www.hundeleksikon.dk & følg dennes links

Kommentar
Fra : ekelin

Dato : 24-05-05 10:43

jeg ville høre om der var nogle der havde erfaringer fra det virkelige liv og ikke kun fra bøger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-05 14:56

Der blev født 38 japanesere i Danmark i 2004. Til sammenligning blev der født 156 chihuahuaer og 2555 labradorer. Altså født og registreret i DKK.

Så racen er ret sjælden herhjemme, -der er måske ingen kandubrugere med den race....
Det er en flot række navne modersvilje kommer med... Men DKK omtaler kun "Japanese" og "Japansk spids"...

Accepteret svar
Fra : j.haulrich

Modtaget 200 point
Dato : 13-09-05 19:51

På hjemmesiden www.roseheaven.dk er der et tlf. nr. og en som har tid/interesse i at fortælle om rasen.
Tror ikke der er nogen som ved mere om Japaneseren, også kaldet Japanese eller Japanese-chin.
Det er en meget nem og glad hund og pelsen er tværtimod meget nem at holde. Det er en sund race, modsat mange andre.
mvh Jon

Godkendelse af svar
Fra : ekelin

Dato : 21-09-05 14:21

Tak for svaret j.haulrich.Har du eller kender du nogle med denne race ?